Jump to content
Annons

Cajón bygget klart


DrHans

Recommended Posts

Den lilla lådan vart klar igår.

slip.jpg

Ett par timmars slipande då limmningen inte skedde under perfekta förhållanden.

saga.jpg

Det kommer vit rök ur skruvdragaren, skulle nog tagit borrmaskinen men jag orkade inte gå och hämta.

hal.jpg

Såja

limma.jpg

Varför hittade jag bara en tving?

strang.jpg

Första testet, vart inget bra, hördes inte

galler1.jpg

Vart inte heller bra

galler2.jpg

Vart för bra ( galler från Bauhaus )

galler3.jpg

Fortfarande för bra

galler4.jpg

Bättre

fot.jpg

Gummifötter från Clas Ohlson

lock.jpg

Trött på alla skruvar nu efter alla test

klar1.jpg

Oljat med teakolja

klar2.jpg

klar3.jpg

Dr Hans spelar på sin hemsnickrade Cajón

Mickad med en 57:a in i hålet, samt två oktava mk012 ( X/Y ) en meter framför.

Lite EQ, kompression och reverb.

Som det känns nu kommer jag att leka vidare med galleret, testa en annan variant eller något helt annat.

EDIT: Knas med bildrena, fixat nu!

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Fin låda!

Men det låter ju inte som Cajon, du kanske kan kalla den något annat?

Hans-John, kanske?

EDIT; varken basen eller det karakteristiska snareljudet verkar finnas i din låda...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool... Lät riktigt bra också. 😄 Dom där strängarna man ser.. Hörs dom överhuvudtaget? Är också sugen på att bygga en Cajón 😄

Strängarna funkade inte så bra. Om du kollar på alla bilderna nu när jag fixat dom ser du att jag tillslut kom fram till att lösningen på den fjärde bilden med galler funkade bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låda!

Men det låter ju inte som Cajon, du kanske kan kalla den något annat?

Hans-John, kanske?

EDIT; varken basen eller det karakteristiska snareljudet verkar finnas i din låda...

Hans-John, nä

Hans-Johnny isåfall men det är väl inget roligt namn på en låda.

Skall jobba vidare på virvel soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara mitt sätt att spela också. Jag slår ju inte så mycket på stället där det är som mest rassel utan håller mig mest däruppe där det låter bongo.

Jag gör ett par slag lite senare i inspelningen på stället där det rasslar mera.

Kanske skall testa en i butik.

Sen la jag en locut på runt 60hz, kanske det som gör det lite basfattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat!

Vilka strängar använde du? Vidare så såg jag en annan konstruktion där strängarna var spända över hela fronten ned till basen,testade du den varianten också?

Kanske spände du dom för hårt? Förstår att jag har lite att pyssla med imorgon..

Mvh

Micael

Testade inte den varianten, jag gav upp med strängarna på en gång. Dom var nog for korta bara.

Testa lite du så får vi se om jag bygger om min. Jag tog D-strängar, vill jag mig minnas en el och en acke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat!

Vilka strängar använde du? Vidare så såg jag en annan konstruktion där strängarna var spända över hela fronten ned till basen,testade du den varianten också?

Kanske spände du dom för hårt? Förstår att jag har lite att pyssla med imorgon..

Mvh

Micael

Testade inte den varianten, jag gav upp med strängarna på en gång. Dom var nog for korta bara.

Testa lite du så får vi se om jag bygger om min. Jag tog D-strängar, vill jag mig minnas en el och en acke.

Tjena.

Jag tog Feta E strängen,från kanten räknat och A strängen samt B strängen ,från stålsträngad ackegura.Jag fick ett ljud som påminner om en virvel i alla fall..Det rasslar lite för mycket om jag inte dämpar med handflatan,men det är också lite beroende av var jag slår..På de basigare regionerna vill det skramla lite från strängarna - men det går att kompensera med handflatan..Jag ska justera lite mer på strängarna innan jag lägger upp min ljudfil,samt fixa till hålet på baksidan - måste låna mig en sticksåg!

edit:Sträng skifte..

Skit kul bygge det här!

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat!

Vilka strängar använde du? Vidare så såg jag en annan konstruktion där strängarna var spända över hela fronten ned till basen,testade du den varianten också?

Kanske spände du dom för hårt? Förstår att jag har lite att pyssla med imorgon..

Mvh

Micael

Testade inte den varianten, jag gav upp med strängarna på en gång. Dom var nog for korta bara.

Testa lite du så får vi se om jag bygger om min. Jag tog D-strängar, vill jag mig minnas en el och en acke.

Tjena.

Jag tog Feta E strängen,från kanten räknat och A strängen samt D strängen(vilken ligger i mitten ,från stålsträngad ackegura.Jag fick ett ljud som påminner om en virvel i alla fall..Det rasslar lite för mycket om jag inte dämpar med handflatan,men det är också lite beroende av var jag slår..På de basigare regionerna vill det skramla lite från strängarna - men det går att kompensera med handflatan..Jag ska justera lite mer på strängarna innan jag lägger upp min ljudfil,samt fixa till hålet på baksidan - måste låna mig en sticksåg!

Skit kul bygge det här!

Mvh

Micael

Slänger du upp en bild på strängmonteringen. Har du ingen kamera kan du ju rita en i PAINT 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avviker inte så mycket från det du hade prövat,jag gjorde mina lite längre

bara,Vidare så fällde jag ned E och A strängen lite i ek ribban,kanske tog lite för mycket - det rasslar om man säger! Tanken var att de feta strängarna skulle nudda plyfan.Spände de tjocka rätt hårt med en tång,medans den tunna fick ligga lite halvslappt.Det är ju en viss avvägning där,innan justering så lät min låda som en gura,nja inte lika rent - men den sjöng liksom.Och det är nog inte meningen.

Soon boys soon..

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avviker inte så mycket från det du hade prövat,jag gjorde mina lite längre

bara,Vidare så fällde jag ned E och A strängen lite i ek ribban,kanske tog lite för mycket - det rasslar om man säger! Tanken var att de feta strängarna skulle nudda plyfan.Spände de tjocka rätt hårt med en tång,medans den tunna fick ligga lite halvslappt.Det är ju en viss avvägning där,innan justering så lät min låda som en gura,nja inte lika rent - men den sjöng liksom.Och det är nog inte meningen.

Soon boys soon..

Micael

Ja jag tror att jag ska, testa med ett par längre strängar. Tror inte på att fälla ner dom i ekbiten dock. Hamnar du bortom locket får du inget rassel, om du sedan spännt dina så att dom ger ton så kommer du ju få en ton istället. Gissar jag såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avviker inte så mycket från det du hade prövat,jag gjorde mina lite längre

bara,Vidare så fällde jag ned E och A strängen lite i ek ribban,kanske tog lite för mycket - det rasslar om man säger! Tanken var att de feta strängarna skulle nudda plyfan.Spände de tjocka rätt hårt med en tång,medans den tunna fick ligga lite halvslappt.Det är ju en viss avvägning där,innan justering så lät min låda som en gura,nja inte lika rent - men den sjöng liksom.Och det är nog inte meningen.

Soon boys soon..

Micael

Ja jag tror att jag ska, testa med ett par längre strängar. Tror inte på att fälla ner dom i ekbiten dock. Hamnar du bortom locket får du inget rassel, om du sedan spännt dina så att dom ger ton så kommer du ju få en ton istället. Gissar jag såklart.

Jag spelar in min nu så får du höra hur den låter,måste bara stänga ned nätet innan jag spelar in den..

Håll ut några minuter!

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avviker inte så mycket från det du hade prövat,jag gjorde mina lite längre

bara,Vidare så fällde jag ned E och A strängen lite i ek ribban,kanske tog lite för mycket - det rasslar om man säger! Tanken var att de feta strängarna skulle nudda plyfan.Spände de tjocka rätt hårt med en tång,medans den tunna fick ligga lite halvslappt.Det är ju en viss avvägning där,innan justering så lät min låda som en gura,nja inte lika rent - men den sjöng liksom.Och det är nog inte meningen.

Soon boys soon..

Micael

Ja jag tror att jag ska, testa med ett par längre strängar. Tror inte på att fälla ner dom i ekbiten dock. Hamnar du bortom locket får du inget rassel, om du sedan spännt dina så att dom ger ton så kommer du ju få en ton istället. Gissar jag såklart.

Jag spelar in min nu så får du höra hur den låter,måste bara stänga ned nätet innan jag spelar in den..

Håll ut några minuter!

Micael

Väntar spänt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur f-n får du med ljudfilen?

Micael

Ger upp,det där fixar jag inte.

Jag lägger upp testet på demosidan - så kanske nån moderator blir förbannad?

KOLLA DEMO SIDAN!!

Micael

Tyckte jag gav dig två bra exempel.

Men läg upp det där, alltid retar det någon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...