Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har två gitarrinspelningar som jag vill tajta till ordentligt.

Känner ni till nåt verktyg eller sätt att kvantisera ljud på ett bra sätt i Cubase SX 2.5, med en VST plugin eller ett fristående program?

Har provat med audio slicening i Cubase men kvantiserar jag de olika segmenten efteråt så blir det luckor här och var, eftersom de behåller sin längd men ändrar sin position, och egentligen vill jag ju att luckorna ska fyllas ut genom att segmentet time stretchas eller liknande...

Annons
Postat

Jag skulle nog satsat på att lägga om gitarrerna helt tills det sitter. Går nog fortast om du vill ha ett bra resultat.

Men sen är jag ju ingen kännare heller...

Postat

Har du Cubase SX3 så använder du time-warp funktionen. Där flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt.

Postat
Har du Cubase SX3 så använder du time-warp funktionen. Där flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt.

Låter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt?

Postat
Jag skulle nog satsat på att lägga om gitarrerna helt tills det sitter. Går nog fortast om du vill ha ett bra resultat.

Men sen är jag ju ingen kännare heller...

Hade gärna spelat om gitarren, men låten måste bli klar ikväll och min gitarrist har inte möjlighet 😉

...och sen är det kul att experimentera vad man kan göra med teknik 😄

Postat (redigerat)

EDIT:

SX3: Du går in i sample editorn och använder funktionen "warp samples", gärna i kombination med "hitpoints" där varje anslag hittas automatiskt. Flytta bara dina hitpoints till takten så har du tajtat spåret snabbt och effektivt.

Lite mer avancerat blir det om du går in på audio/realtime processing och väljer "create warp tabs from hitpoints" och sedan audio/realtime processing och "quantize audio" för att automatiskt tajta till t.ex. ett trumspår.

mvh

Redigerat av funky monk
Postat

Låter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt?

Det är en realtidseffekt. Dubbelklicka på audifilen i projektfönstret samtidigt som du låter musiken gå i en loop ett par takter. Ett editeringsfönster öppnas där du ser en närbild på din fil. Med musen klickar du dit ett par fasta punkter. Där det är otajt klickar du en ny punkt som du sen drar åt ena hållet tills du hör att det stämmer. På ena sidan om punkten trycks musiken ihop och på den andra sträcks den ut. Du släpper punkten och fortsätter till näste ställe det är otajt. Ofta ser man på vågformen att den ligger otajt mot taktstrecken, speciellt om det är ett komp.

Postat
Men blir det inte andra problem då, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nästa anslag?

De punkter som du flyttar låses fast till tempot/tiden så att om du t.ex. flyttar fram en punkt på säg takt 4, 10 ms fråmåt så förskjuts kommande del av ljudet 10 ms fråmåt, men om du låser fast nästa anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka på dess originalplats så är det inget problem. tiden sträcks eller komprimeras mellan dessa två (eller flera) punkter. Det hela är väldigt visuellt och lättarbetat

Postat
Men blir det inte andra problem då, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nästa anslag?

De punkter som du flyttar låses fast till tempot/tiden så att om du t.ex. flyttar fram en punkt på säg takt 4, 10 ms fråmåt så förskjuts kommande del av ljudet 10 ms fråmåt, men om du låser fast nästa anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka på dess originalplats så är det inget problem. tiden sträcks eller komprimeras mellan dessa två (eller flera) punkter. Det hela är väldigt visuellt och lättarbetat

Precis, men om det stämmer vid takt 6 så låser du den varvid ljudet trycks ihop före takt sex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.