Jump to content
Annons

Lugn (långsam?), androgyn electronicapop


tbruce

Recommended Posts

LÅTNAMN: har inte riktigt bestämt mej än... men kanske "want"

ARTIST/GRUPP: jag

GENRE: electronica-pop

LÅTLÄNGD: 4.18

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE: nej

INSPELNINGSÅR: sluta

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,8 mb, fast jag fattar inte varför den blev så stor.

STATUS: i stora drag färdigt, kan säkert komma att ändra saker...

En kärleksförklaring till/om anonym flicka. Jag är jäkligt nöjd med texten, trodde aldrig att idén skulle gå att göra till en hel låt.

Har med sången försökt imitera Air, de brukar ha nåt lite androgynt över rösterna som jag tycker är väldigt vackert. Tror det funkade?

Alla typer av synpunkter är varmt välkomna (höll på att skriva synkpunkter, men jag hoppas det är tillräckligt tajt som det är).

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Spontant tycker jag du ska köra mer på det där dumkära helt uppgivet förälskade. Kan du få det att låta mer sexigt och lyriskt? På både instrument och rösten.

Fast snygg motsägelse med vocoder som vill vara känslosam.

+ tycker en variant behövs. Behåll likfomigheten men gör något mer annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kommentaren. 😉 Tror inte jag vill göra några övergripande förändringar i varken rösten eller kompet, men du har nog rätt i att en variation behövs. Tror nog jag ska spränga in nåt i instrumentalpartiet i mitten, byta harmonier på nåt sätt för att hålla upp intresset!

Det var just lite den motsägelsen som jag var ute efter, en nästan könlös, neutral röst som framför något väldigt känslosamt. Varmt på ett kallt sätt, kanske. Bra att det gick fram! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenta K: Tackar tackar. 😆

equality: Åh, "oj vad bra" låter som ett riktigt bra omdöme! Tack! 😄

Här kommer f ö texten, några konsonanter försvinner lite på ett par ställen i låten p g a ett autofilter som ligger på... gillar det dock som det är... 🙂

i want to be the lipgloss on your lips

i want to be the cloth around your hips

i want to be the bracelet that you wear

i want to be the flower in your hair

i want to be the colour of your eyes

i want to be the rounding of your thighs

i want to be the suntan on your skin

i want to be the blister on your chin

i want to be the breath inside your chest

i want to be the bra against your breast

i want to be the freckles on your nose

i want to be the toenails on your toes

i want to be the necklace 'round your neck

i want to be the flavour of your peck

i want to be the reason for your tears

i want to be the music in your ears

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar tänka på eskimåer mitt i natten, utrustade med neonstavar. Sedan efter ett tag, vid 1:15 ungefär, börjar de göra rosa, blåa och gröna moln.

Sedan ungefär i mitten av låten blir alla kära i varandra och börjar hångla, mitt på en lekplats utanför ett himla städat industriområde omgivet av igloos och bardvalar som nynnar med sådär som bardvalar brukar göra!

Resten av låten dansar allihopa runt, runt, runt lallandes(bardvalarna också) i olika random konstellationer!

Förtjusande snygg happywierdolåt.

Denna sparar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt schysst :-)

Rösten/texten funkar rätt bra, hade gärna kunnat få vara ännu lite mer "maskin" över den för min del.

Tyckte nästan det blev lite väl mycket melodiska element för att passa min smak riktigt, hade gärna hört den mer minimal/monoton, "mindre" ljudbild helt enkelt. Men smaksak :-) Bra låt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Gillar texten, klockrent.

Ackorden gillar jag också, samt sounden på instrumenten.

Sången gillar jag däremot dessvärre inte alls. Det har ju så grym potential att bli hur bra som helst detta, men som det är nu så drar det ner hela upplevelsen. Behövs mer ton i rösten, nu blir det alldeles för könlöst. Med tanke på den klockrena texten så tycker jag det skär sig med det androgyna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arete: Okej! Smaksak ja, kan iofs hålla med om att den blir lite för "svulstig" på vissa ställen, om det var vad du menade. Tack för lyssning och kommentar. 🙂

oakleaf: Tackar tackar. Du har en poäng i att det androgyna kanske blir lite poänglöst när texten uppenbart riktar sig till en tjej, iaf om man lever i heteronormen. 😉 Nice att du gillade texten.

drloop: Oh, det låter ungefär som precis den reaktion man helst vill få. 😄 Kommer visst att ändra något, sådeså. 😛 Som jag skrev tidigare, ett parti nånstans i mitten med lite annan harmonik, förmodligen. Har inte hunnit göra det än dock, så jag vet inte riktigt hur jag kommer lösa det exakt. Återkommer. Tackar för den fina kommentaren så länge. 🙂

conanbarberaren: Tack! Som sagt, avbrott planerat. 😉

Kastar ut två frågor:

1) Vad tycker ni om mixen? Är trummorna för låga? Behöver de lite mer botten? Låter ess-ljuden i rösten väldigt skarpt och tråkigt hos er (lät skit när jag lyssnade i plastiga datorhögtalare)?

2) Är "Want" ett bra namn? 😱 Finns liksom inget bättre, om man ska plocka från texten. 😛

Okej det där var fem frågor men ni fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myckert läckert arr, men tyvärr faller jag inte "sången". Kul idé som är bättre på pappret. Låten och texten förtjänar verkligen ett bättre öde. Gör två versioner kanske? Den där lilla envisa synthslingan är asläcker förresten.

1. Trummorna är bra.

2. Want funkar väl, eller I want

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena..

Jag tycker att robot röster är lite segt..Jag har aldrig hört dig sjunga så jag vet ju inte hur du låter,men förmodligen bättre än denna lite enformiga syntpipa..Men å andra sidan en lite annorlunda låt med ett säreget uttryck - så kan man ju också se på alstret.Mixen låter bra hos mig..Snyggt arr - men jag hade nog skippat robot pipan.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt mannen!

Kanske lite mer själ i "roboten". Vet inte hur man skulle göra men kanske testa

att ändra tonläget ibland. Inte för ofta för då försvinner själva iden antar jag.

Men det är min smak 😳

Ljudbilden och volymen i mixen ligger bra i mina monitorer.

Och kanske som Wernborg skriver att man kan göra två versioner om det känns ok. Om inte, så är det en bra låt i alla fall.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...