Kaasgaard Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 (redigerat) Jag har funderat ett tag på att prova att micka upp solosången till nästa inspelning med två mickar för att se om det blir ett "fetare" eller bredare sound. Måste man ha två likadana kondingar då för att det ska bli bäst egentligen? Är det nån som har provat det, kanske en XY- inspelning skulle funka.. Kan det bli klenare sound än om man kör i mono, eller rent av fasfel? Redigerat 11 november 2006 av Kaasgaard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 (redigerat) EDIT; ångrade mig. Redigerat 11 november 2006 av Danny Cort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Öhh.. Spelar du in i en lokal med juste akustik så funkar det suvve med XY mickning.. ca 2 meter från sångaren.. Jag har testat med ett par Line Audio CM2.. det funkade bra i en kyrka i alla fall.. Och det lät inte apa.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Jag gissar att det är svårt att få det naturlöigt, men lättare att få det bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 11 november 2006 Trådstartare Dela Postat 11 november 2006 om mickarna står 2 meter från sångaren borde man ju förlora en massa bas? så för en manlig röst i en vanlig rocklåt blir det väl lite väl mkt akustik... borde dock va riktigt coolt på en ballad typ, dra till kyrkan och spela in..kan bli jobbigt om man ska klippa i det sen bara, reverbet brukar ju va på typ 7 sec eller nåt i kyrkan... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Stereomickning funkar fint. Jag har testat att X/Y micka sång. Blir extra kul om sångaren knäpper med fingrarna brevid huvudet. Då hamnar knäppet precis där. Lek på du. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 jag har prövat M/S på sång en gång.. lokalen lät skit, så vi bytte lokal o prövade samma mickning i en bättre lokal.. de lät fräckt.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 11 november 2006 Trådstartare Dela Postat 11 november 2006 coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. Läste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare än vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf.. A/B mickning brukar jag köra på kör, men har aldrig provat det på leadsång av nån anledning, det kanske funkar skitbra.. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. Läste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare än vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..A/B mickning brukar jag köra på kör, men har aldrig provat det på leadsång av nån anledning, det kanske funkar skitbra.. 🙂 det blir mkt fylligare än vid mono!!! sen beror det ju på vad man kör med för mickar.. 😎 A/B på leadsång tror jag kan bli fett. men svårt o få rätt.. tror hellre på X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!! Redigerat 12 november 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. Läste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare än vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..A/B mickning brukar jag köra på kör, men har aldrig provat det på leadsång av nån anledning, det kanske funkar skitbra.. 🙂 det blir mkt fylligare än vid mono!!! sen beror det ju på vad man kör med för mickar.. 😎 A/B på leadsång tror jag kan bli fett. men svårt o få rätt.. tror hellre på X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!! Just det! Ofta har man nog inte så kul akustik i ett vanligt rum i hemmet - och i sådana lägen är det betydligt bättre att micka upp med en mic, eftersom en stereouppmickning ju tar upp mer rumsljud. Om man däremot har ett rum med bra akustik, så kan det bli bra. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 12 november 2006 Trådstartare Dela Postat 12 november 2006 vilka mickar är bäst å köra med vid tex. MS då? jag såg nån bild där det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltså.. om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara väldigt vanligt då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Som sliutsats: vid hemmamickning, kör närmick alltså mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omständing mickining, stereo eller M/S! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 vilka mickar är bäst å köra med vid tex. MS då?jag såg nån bild där det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltså.. om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara väldigt vanligt då? Vid M/S använder du en med 8-karakteristik och en med cardioid. Det kan vara samma modell eller olika, beroende på smak... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) Som sliutsats: vid hemmamickning, kör närmick alltså mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omständing mickining, stereo eller M/S! nita stmalmbes inlägg.. 😎 Redigerat 12 november 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) fan Redigerat 13 november 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! 😎 Sitter du i saunan och super med din wifilaptop? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! 😮🙁 you crazy mofo!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Kan vi lämna baren och tillbaka till ämnet? 😮 Vad är bra/ypperlig lokal. Är det en akustikbehandlad studio eller en stort utrymme (någon nämnde kyrka). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 12 november 2006 Trådstartare Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! 😮 Sitter du i saunan och super med din wifilaptop? 😉 🙁😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gsol Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebär M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan någon förklara närmare vad det innebär? Har inte en susning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebär M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan någon förklara närmare vad det innebär? Har inte en susning... Äldre tråd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gsol Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebär M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan någon förklara närmare vad det innebär? Har inte en susning... Äldre tråd Tack, nu klarnade det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) Kan vi lämna baren och tillbaka till ämnet? 🙂 Vad är bra/ypperlig lokal. Är det en akustikbehandlad studio eller en stort utrymme (någon nämnde kyrka). Du glömde iof. frågetecknet, men jag svarar ändå! En yppperlig lokal är helt enkelt en lokal det låter bra i .. Med egna (fysiska) öron alltså... I sånna lokaler föredrar jag att micka aukustiska ljud med X/Y mickning.. Det funkar för mig i alla fall! 😠 Redigerat 12 november 2006 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HiFi (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Stereomickning av sång är inte särskilt vanligt i komersiell studioproduktion. Oftast brukar man istället dubbla sången för att få "fetare" ljud. Det kan lätt bli en grötig ljudbild om man mixar ihop många stereoupptagningar. Stereomickning skapar däremot en fin 3D-känsla. AE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.