Kaasgaard Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 (redigerat) Jag har funderat ett tag pĂ„ att prova att micka upp solosĂ„ngen till nĂ€sta inspelning med tvĂ„ mickar för att se om det blir ett "fetare" eller bredare sound. MĂ„ste man ha tvĂ„ likadana kondingar dĂ„ för att det ska bli bĂ€st egentligen? Ăr det nĂ„n som har provat det, kanske en XY- inspelning skulle funka.. Kan det bli klenare sound Ă€n om man kör i mono, eller rent av fasfel? Redigerat 11 november 2006 av Kaasgaard Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 (redigerat) EDIT; Ängrade mig. Redigerat 11 november 2006 av Danny Cort Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Ăhh.. Spelar du in i en lokal med juste akustik sĂ„ funkar det suvve med XY mickning.. ca 2 meter frĂ„n sĂ„ngaren.. Jag har testat med ett par Line Audio CM2.. det funkade bra i en kyrka i alla fall.. Och det lĂ€t inte apa.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Jag gissar att det Àr svÄrt att fÄ det naturlöigt, men lÀttare att fÄ det bra. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 11 november 2006 TrÄdstartare Dela Postat 11 november 2006 om mickarna stÄr 2 meter frÄn sÄngaren borde man ju förlora en massa bas? sÄ för en manlig röst i en vanlig rocklÄt blir det vÀl lite vÀl mkt akustik... borde dock va riktigt coolt pÄ en ballad typ, dra till kyrkan och spela in..kan bli jobbigt om man ska klippa i det sen bara, reverbet brukar ju va pÄ typ 7 sec eller nÄt i kyrkan... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Stereomickning funkar fint. Jag har testat att X/Y micka sÄng. Blir extra kul om sÄngaren knÀpper med fingrarna brevid huvudet. DÄ hamnar knÀppet precis dÀr. Lek pÄ du. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 jag har prövat M/S pĂ„ sĂ„ng en gĂ„ng.. lokalen lĂ€t skit, sĂ„ vi bytte lokal o prövade samma mickning i en bĂ€ttre lokal.. de lĂ€t frĂ€ckt.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 11 november 2006 TrĂ„dstartare Dela Postat 11 november 2006 coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. LĂ€ste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare Ă€n vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf.. A/B mickning brukar jag köra pĂ„ kör, men har aldrig provat det pĂ„ leadsĂ„ng av nĂ„n anledning, det kanske funkar skitbra.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. LĂ€ste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare Ă€n vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..A/B mickning brukar jag köra pĂ„ kör, men har aldrig provat det pĂ„ leadsĂ„ng av nĂ„n anledning, det kanske funkar skitbra.. đ det blir mkt fylligare Ă€n vid mono!!! sen beror det ju pĂ„ vad man kör med för mickar.. đ A/B pĂ„ leadsĂ„ng tror jag kan bli fett. men svĂ„rt o fĂ„ rĂ€tt.. tror hellre pĂ„ X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!! Redigerat 12 november 2006 av IDF Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. LĂ€ste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare Ă€n vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..A/B mickning brukar jag köra pĂ„ kör, men har aldrig provat det pĂ„ leadsĂ„ng av nĂ„n anledning, det kanske funkar skitbra.. đ det blir mkt fylligare Ă€n vid mono!!! sen beror det ju pĂ„ vad man kör med för mickar.. đ A/B pĂ„ leadsĂ„ng tror jag kan bli fett. men svĂ„rt o fĂ„ rĂ€tt.. tror hellre pĂ„ X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!! Just det! Ofta har man nog inte sĂ„ kul akustik i ett vanligt rum i hemmet - och i sĂ„dana lĂ€gen Ă€r det betydligt bĂ€ttre att micka upp med en mic, eftersom en stereouppmickning ju tar upp mer rumsljud. Om man dĂ€remot har ett rum med bra akustik, sĂ„ kan det bli bra. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 12 november 2006 TrÄdstartare Dela Postat 12 november 2006 vilka mickar Àr bÀst Ä köra med vid tex. MS dÄ? jag sÄg nÄn bild dÀr det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltsÄ.. om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara vÀldigt vanligt dÄ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Som sliutsats: vid hemmamickning, kör nÀrmick alltsÄ mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omstÀnding mickining, stereo eller M/S! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 vilka mickar Àr bÀst Ä köra med vid tex. MS dÄ?jag sÄg nÄn bild dÀr det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltsÄ.. om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara vÀldigt vanligt dÄ? Vid M/S anvÀnder du en med 8-karakteristik och en med cardioid. Det kan vara samma modell eller olika, beroende pÄ smak... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) Som sliutsats: vid hemmamickning, kör nĂ€rmick alltsĂ„ mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omstĂ€nding mickining, stereo eller M/S! nita stmalmbes inlĂ€gg.. đ Redigerat 12 november 2006 av IDF Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) fan Redigerat 13 november 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! đ Sitter du i saunan och super med din wifilaptop? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! đźđ you crazy mofo!!!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Kan vi lĂ€mna baren och tillbaka till Ă€mnet? đź Vad Ă€r bra/ypperlig lokal. Ăr det en akustikbehandlad studio eller en stort utrymme (nĂ„gon nĂ€mnde kyrka). Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 12 november 2006 TrĂ„dstartare Dela Postat 12 november 2006 HAHA!" Nitaa llt efter 1 flask vin och 2en par long.dirnks! đź Sitter du i saunan och super med din wifilaptop? đ đđ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
gsol Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebÀr M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan nÄgon förklara nÀrmare vad det innebÀr? Har inte en susning... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebĂ€r M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan nĂ„gon förklara nĂ€rmare vad det innebĂ€r? Har inte en susning... Ăldre trĂ„d Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
gsol Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Vad innebĂ€r M/S-mickning? En mer avancerad form av X/Y, men kan nĂ„gon förklara nĂ€rmare vad det innebĂ€r? Har inte en susning... Ăldre trĂ„d Tack, nu klarnade det Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) Kan vi lĂ€mna baren och tillbaka till Ă€mnet? đ Vad Ă€r bra/ypperlig lokal. Ăr det en akustikbehandlad studio eller en stort utrymme (nĂ„gon nĂ€mnde kyrka). Du glömde iof. frĂ„getecknet, men jag svarar Ă€ndĂ„! En yppperlig lokal Ă€r helt enkelt en lokal det lĂ„ter bra i .. Med egna (fysiska) öron alltsĂ„... I sĂ„nna lokaler föredrar jag att micka aukustiska ljud med X/Y mickning.. Det funkar för mig i alla fall! đ Redigerat 12 november 2006 av hegobald Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
HiFi (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Stereomickning av sÄng Àr inte sÀrskilt vanligt i komersiell studioproduktion. Oftast brukar man istÀllet dubbla sÄngen för att fÄ "fetare" ljud. Det kan lÀtt bli en grötig ljudbild om man mixar ihop mÄnga stereoupptagningar. Stereomickning skapar dÀremot en fin 3D-kÀnsla. AE Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.