Jump to content
Annons

Stereouppmickning av sÄng!

Kaasgaard

Recommended Posts

Jag har funderat ett tag pÄ att prova att micka upp solosÄngen till nÀsta inspelning med tvÄ mickar för att se om det blir ett "fetare" eller bredare sound.

MĂ„ste man ha tvĂ„ likadana kondingar dĂ„ för att det ska bli bĂ€st egentligen? Är det nĂ„n som har provat det, kanske en XY- inspelning skulle funka..

Kan det bli klenare sound Àn om man kör i mono, eller rent av fasfel?

Redigerat av Kaasgaard
Dela pÄ andra sajter

Annons

Öhh.. Spelar du in i en lokal med juste akustik sĂ„ funkar det suvve med XY mickning.. ca 2 meter frĂ„n sĂ„ngaren.. Jag har testat med ett par Line Audio CM2.. det funkade bra i en kyrka i alla fall.. Och det lĂ€t inte apa.. 😄

Dela pÄ andra sajter

om mickarna stÄr 2 meter frÄn sÄngaren borde man ju förlora en massa bas? sÄ för en manlig röst i en vanlig rocklÄt blir det vÀl lite vÀl mkt akustik...

borde dock va riktigt coolt pÄ en ballad typ, dra till kyrkan och spela in..kan bli jobbigt om man ska klippa i det sen bara, reverbet brukar ju va pÄ typ 7 sec eller nÄt i kyrkan...

Dela pÄ andra sajter

jag har prövat M/S pĂ„ sĂ„ng en gĂ„ng.. lokalen lĂ€t skit, sĂ„ vi bytte lokal o prövade samma mickning i en bĂ€ttre lokal.. de lĂ€t frĂ€ckt.. 😄

Dela pÄ andra sajter

coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. LÀste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare Àn vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..

A/B mickning brukar jag köra pÄ kör, men har aldrig provat det pÄ leadsÄng av nÄn anledning, det kanske funkar skitbra..

😎

Dela pÄ andra sajter

coolt IDF...jag har aldrig testat MS-mickning faktiskt. LÀste lite om det, verkar riktigt coolt, men blev ljudet fetare Àn vid vanlig mono, eller blev det bara annorlunda? det ska jag prova iaf..

A/B mickning brukar jag köra pÄ kör, men har aldrig provat det pÄ leadsÄng av nÄn anledning, det kanske funkar skitbra..

🙂

det blir mkt fylligare Àn vid mono!!!

sen beror det ju pĂ„ vad man kör med för mickar.. 😎

A/B pÄ leadsÄng tror jag kan bli fett. men svÄrt o fÄ rÀtt.. tror hellre pÄ X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!!

Redigerat av IDF
Dela pÄ andra sajter

🙂

det blir mkt fylligare Àn vid mono!!!

sen beror det ju pĂ„ vad man kör med för mickar.. 😎

A/B pÄ leadsÄng tror jag kan bli fett. men svÄrt o fÄ rÀtt.. tror hellre pÄ X/Y isf.. eller i vissa fall M/S.. handlar ju om vad för ljud man vill ha och vem som sjunger samt vilket rum de e!!!

Just det!

Ofta har man nog inte sĂ„ kul akustik i ett vanligt rum i hemmet - och i sĂ„dana lĂ€gen Ă€r det betydligt bĂ€ttre att micka upp med en mic, eftersom en stereouppmickning ju tar upp mer rumsljud. Om man dĂ€remot har ett rum med bra akustik, sĂ„ kan det bli bra. 🙂

Dela pÄ andra sajter

vilka mickar Àr bÀst Ä köra med vid tex. MS dÄ?

jag sÄg nÄn bild dÀr det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltsÄ..

om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara vÀldigt vanligt dÄ?

Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Som sliutsats: vid hemmamickning, kör nÀrmick alltsÄ mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omstÀnding mickining, stereo eller M/S!

Dela pÄ andra sajter

vilka mickar Àr bÀst Ä köra med vid tex. MS dÄ?

jag sÄg nÄn bild dÀr det var en stormembranare och en smal konding typ..2 olika alltsÄ..

om det blir mkt fylligare, borde inte detta vara vÀldigt vanligt dÄ?

Vid M/S anvÀnder du en med 8-karakteristik och en med cardioid. Det kan vara samma modell eller olika, beroende pÄ smak...

Dela pÄ andra sajter

Som sliutsats:  vid hemmamickning, kör nÀrmick alltsÄ mono, och om man har en mycket ypperlig lokal, kör omstÀnding mickining, stereo eller  M/S!

nita stmalmbes inlĂ€gg.. 😎

Redigerat av IDF
Dela pÄ andra sajter

Kan vi lĂ€mna baren och tillbaka till Ă€mnet?  🙂

Vad Ă€r bra/ypperlig lokal. Är det en akustikbehandlad studio eller en stort utrymme (nĂ„gon nĂ€mnde kyrka).

Du glömde iof. frĂ„getecknet, men jag svarar Ă€ndĂ„! En yppperlig lokal Ă€r helt enkelt en lokal det lĂ„ter bra i .. Med egna (fysiska) öron alltsĂ„... I sĂ„nna lokaler föredrar jag att micka aukustiska ljud med X/Y mickning.. Det funkar för mig i alla fall! 😠

Redigerat av hegobald
Dela pÄ andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Stereomickning av sÄng Àr inte sÀrskilt vanligt i komersiell studioproduktion.

Oftast brukar man istÀllet dubbla sÄngen för att fÄ "fetare" ljud.

Det kan lÀtt bli en grötig ljudbild om man mixar ihop mÄnga stereoupptagningar.

Stereomickning skapar dÀremot en fin 3D-kÀnsla.

AE

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.