Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis beställt en ny dator (ihop-plock) å hade bara råd med en hårddisk o de blev en 10000 raptor som jag tänkt ha som systemdisk (den är ju sata "v1").. Nu undrar jag om jag kan köpa en 7200s sata v2 o köra båda? är första gången jag håller på me sata diskar så all hjälp uppskattas,

tänkte partitionera upp systemdisken å göra en dual-boot, en för everyday use och en enbart för musikproduktion (köper till en till hårddisk sen när jag har råd som jag lagrar audio-datan på).. läste nåt om att man måste ha nå drivisar till diskarna på skiva?

Annons
Postat

Sitter hårddiskarna på var sin kanal så är det nemas problema (och olika kanaler blir det ju åjtomatiskt med SATA) 😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det finns två olika connectors, kolla vilken du har på moderkortet och vilken du har på hårdskivan. Sata1/2 är egetnligen bara en standard på överföringshastighet, inte på connectorn, men dessvärre har vissa hd-tillverkare anammat en ny sk. "sata2-connector".

För att köra SATA på riktigt måste du också enablera SATA i BIOSen (kan vara IDE/AHCI eller RAID och du vill ha AHCI eller RAID - båda betyder SATA/2).

Sök på forumet med AHCI om du har problem med det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.