Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag ska köpa ett ljudkort.

Det ska först och främst användas till inspelning av sång/prat/rap..röst helt enkelt, så jag har tänkt att det skulle vara bra att få tag på ett kort med inbyggd preamp för enkelhetens och prisets skull, är inbyggda preamps okey? Huvudsaken är egentligen låg brusnivå, jag vill kunna ta en mik och koppla in den rätt i ljudkortet och få ett bra, klart ljud helt enkelt.

Frågan är då vilket kort jag ska välja.

M-Audio Audiophile 24/96 rekommenderas ju av många, och priset är bra.

Jag har dock inte förstått om det har inbyggd preamp, så hur är det med den saken?

Är även viktigt att kortet det fungerar i Win XP.

Men om någon vänlig själ har lust att komma med lite tips och svar på mina undringar så uppskattas det !

Redigerat av Hips
Annons
Postat

I den mån det finns preamps på dyra kort, så är de oftast helt ok - men preamps på billiga kort brukar lämna mycket annat att önska - och det är då bättre att strunta i kravet på inbyggd preamp och skaffa en extern preamp som kopplas till en lineingång på ljudkortet i stället...

Postat

tack för svaren.

jag förstår, audiophile + nån preamp då kanske?

nån som kan rekommendera en preamp som är billig men funkar okey?

Postat

Tja, man kan inte begära så mycket mer 🙂, men det är för dyrt för mig.

Jag har tänkt lägga ut ett par tusen, kanske 2500 så ett bra ljudkort med inbyggd preamp hade varit det ultimata, för att slå två flugor i en smäll och samtidigt hålla nere kostnaden.

Terratec DMX 6Fire 24/96 har nån frontpanel har jag sett, vad innebär den? Funkar den som preamp?

Tycker att det borde finnas ljudkort med preamp-alternativ som inte brusar, har inte så höga krav, ska som sagt användas till röstinspelning, så det största kravet är egentligen att det inte brusar.

Postat

Allvarligt, köp ett beggat med protools 6. Du kommer inte att ångra dig. Du får vara utan en månad till. I den prisklassen finns inga alternativ. Bara protools är värt pengarna...

Postat (redigerat)

Audiophile 24/96 runt 1600:-

Behringer minimixer 695:-

Kanonpaket för en billig summa!

Skulle aldrig köpa en sunkig M-box för mina pengar.

USB gränssnitt! Huuhh!! Skulle inte påstå att en M-box

är prisvärd!

Hellre en beg. DIGI 001 som är bra mycket fetare

för bara nån tusenlapp mer!! 🙂

Redigerat av drifter7508
Postat

audiophile 2496 nypris 1095

Behringer mixer 600 kronor

mikpreamp ART PRO 600 kronor

Totalt 2295 svenska kronor

enkelt och bra

Postat
audiophile 2496 nypris 1095

Behringer mixer 600 kronor

mikpreamp ART PRO 600 kronor

Totalt 2295 svenska kronor

enkelt och bra

Nu har ju mixerbordet innbyggda mik-preampar

ifall man vill "snika" på lite pengar.

Är det grym skillnad på att köra en "dedikerad"

"billig" mikpreamp mot mixerbordens inbyggda?

Kör med DIGI 001:ans inbyggda och tycker det verkar

funka hyffsat...?

Postat

Det ni säger och det som katten skiter hamnar i samma låda 🙂

Vi har nog lite olika uppfattningar om ljudkvalitet...

En digi001 kommer fårstås att fungera bra mycket bättre än "enkelt och bra" paketet...

Postat

Om du ska ansluta någon form av kondensatormikrofon behöver du både fantommatning (48Volt) och mickförstärkning ( pre-amp=för-förstärkning)

även en vanlig dynamisk mikrofon brukar ha en ganska svag utsignal som behöver förstärkas för att du ska få en bra inspelning.

Pre-amp får du med i i stort sett alla moderna mixerbord, bättre eller sämre beror på märke och prislapp

Postat
Är det grym skillnad på att köra en "dedikerad"

"billig" mikpreamp mot mixerbordens inbyggda?

Kör med DIGI 001:ans inbyggda och tycker det verkar

funka hyffsat...?

Jämför du med Behringerbordens preampar så låter i stort sett alla preamps bättre.

Tänk såhär: Hur noga är det att jag har superbra ljud i min hemmastudio? Vad vill jag göra?

Förmodligen vill du spela in musik med hjälp av en mikrofon och det kan du göra med vilken preamp som helst; DIGI 001:ans preamps duger gott och väl för en hemmainspelning, och det gör behringermixrarna också. För att verkligen ha nytta av dom dyrare sakerna krävs att du har väldigt bra mikrofoner och ett rum som är byggt för akustisk inspelning. Dina slutmixar kommer förmodligen inte låta nämnvärt bättre av att du köper en dyr preamp.

Koncentrera dig på det musikaliska istället för att fundera så mycket över tekniken.

Postat (redigerat)

Lyssningen är något som många låter halka efter, eftersom det är dyrt med bra monitorer. Om man skaffar bra monitorer senare, så sticker dålig inspelningsutrustning igenom som en kniv i öronen - även om det inte är inspelat i ett optimalt rum. Det är därför lite synd att snåla in för mycket på de viktiga ingångsstegen. Själva inspelningen kan man ju som bekant inte ändra i efterhand, men mixningen kan man göra bättre med samma inspelningar om man skaffar bättre lyssning.

Musiken är självklart alltid det viktigaste, men om man är intresserad av att få riktigt bra ljudkvalitet också, så är det inte fel att tänka igenom hela kedjan...

Redigerat av Claes
Postat
Lyssningen är något som många låter halka efter, eftersom det är dyrt med bra monitorer. Om man skaffar bra monitorer senare, så sticker dålig inspelningsutrustning igenom som en kniv i öronen - även om det inte är inspelat i ett optimalt rum. Det är därför lite synd att snåla in för mycket på de viktiga ingångsstegen. Själva inspelningen kan man ju som bekant inte ändra i efterhand, men mixningen kan man göra bättre med samma inspelningar om man skaffar bättre lyssning.

Musiken är självklart alltid det viktigaste, men om man är intresserad av att få riktigt bra ljudkvalitet också, så är det inte fel att tänka igenom hela kedjan...

Måste faktiskt hålla med.

Har man bra lyssning så kan man rädda upp väldigt mycket. Bra ljud är kul, men bra musik är ännu kuligare.

Postat
[quote=

Koncentrera dig på det musikaliska istället för att fundera så mycket över tekniken.

WORD! bra sagt 😆 Känns som folk inklusive mig

själv sitter och pillar för mycket i tekniken i stället för att helt enkelt

koncentrera sig på att göra bra musik!

Postat

Trevligt med många förslag och olika synsätt.

Klart att bra musik alltid vinner över bra inspelningar (lyssna bara på låtar inspelade på 50-talet som är odödliga).

Och speciellt eftersom jag mest ska använda det hela till att spela in röst tror jag inte att några övergrymma saker behövs. Det är alltså inte tänkt att jag ska spela in musik, utan rap som ligger över beats som redan är välproducerade och kristallklara 🙂

Kollade in en Art Pro preamp som någon här tipsade om.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu....asp?nodeID=628

En sån, kopplad till ett Audiophile 2496 och en mikrofon som jag ännu inte bestämt mig för vilken det ska bli.

Borde inte det bli mer än vad som behövs för att kunna få ut vad jag letar efter?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.