thrinithan (oregistrerad) Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Just nu använder jag enbart en Alesis 3630 före signalen spelas in. Jag äger en Studio Projects TB1 mikrofon med inbyggt rör ifall det påverkar mitt val av channelstrip? Har kollat lite på dessa men som med allt annat är det ju en djungel att välja rätt för att få så mycket som möjligt för pengarna: Focusrite Trackmaster Pro ca2700:- Focusrite VoiceMaster Pro ca5900:- JoeMeek sixQ ca4300:- Andra förslag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
limpan666 Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Det finns en hel del att välja mellan eftersom alla företag med lite vinstintresse har fattat att alla kids sitter hemma med datorer och spelar in men vill ha mickpreamp, eq, compressor i en burk för en"billig" peng. Här kommer några exempel: Joemeek OneQ - Samma som VC1-Q (gamla modellen) 1 kanals channelstrip (micpre/ kompr/ EQ) 2 he hög. har även Enhancer och deesser. Med digitalkort (AES, coax, spdif, wordclock), dubbla chips på ingång till micsteget, vilket ger 2 olika karaktärer. Ironvalet ger ett vintage sound som lämpar sig till gitarr och sång. Pris runt 6000:- och nog där du får mest för pengarna! MindPrint EnVoice mkII - En klass A-preamp / kanalstrip för dig som eftersträvar mycket bra mik och instrumentsteg, kraftig EQ sektion och kompressor som toppats med en rör-modul. EnVoice mk II är för dig som sitter med ett juste ljudkort men vill ha det där lilla extra av allt. Pris 6000 och några hundra. Fördelen med denna är rördelen om du exempelvis kör gitarr. Om du har rörmik så måste inte det bästa alternativet vara en rörstrip, men det kan bara bra med flexibiliteten med både rör och solidstate i samma för olika applikationer. Toft Audio Designs EC-1 - Hög kvalitets mick-preamp med valbar 48v. matning, fasvändare, instrument ingång på framsidan och valbar line ingång. • Extremt musikalisk 4 bands equalizer med svep. • Balanserad XLR ingång för mikrofon, balanserad XLR för line in och utgång. • Klassisk F.E.T. kompressor med variabel attack, release och ratio. V.U. mätare visar komprimering och utnivå. Pris 5595:- på Emusic.se Toft har det där lite extra när det gäller engelsk retrokaraktär påminner lite om Joemeek i ljudfilosofin men räknas som ett lite "finare" fabrikat. SPL TrackOne - Mikrofonförstärkare med De-esser, kompressor/limiter, 3-bands eq. Balanserade XLR- och teleanslutningar. Pris runt 7500:-. Nu kanske det börjar bli lite för dyrt för dig? Jag har en SPL ChannelOne vilket i stora drag är en TrackOne fast med rör preamp och fler inställningsmöjligheter gällande eq och kompressor. Den är jag mycket nöjd med som Channel strip!!! I samma prisklass - Drawmer MX60 Front End One Rörbestyckad "channel strip" med micpreamp, gate, de-esser, kompressor, eq och limiter, 1HE. • Lågbrusig mik-preamp med in- och urkopplingsbar 48V fantommatning, 100Hz högpassfilter och fasvändning • Instrument-preamp med ställbar gain, 20dB gain boost, brightness boost för förstärkaremulering • ”Programme Adaptive” gate med ställbar treshold och fast/slow ställbar release-tid • De-esser med justerbar ”More”-kontroll och switch mellan manliga och kvinnliga röster • Soft-knee kompressor med justerbar treshold/ratio, automatisk attack och release. • Kraftfull EQ med ±18dB, hög- och lågpass shelvingfilter, fullparametrisk mid och variabelt Q-värde • Multibands Tube Sound för variabel rörmättnad i tre olika frekvensband • Limiter före regel med ”soft” och ”hard” LED-visning • Kanalinsert med 1/4” stereotele • Balanserade +4dB XLR och tele obalanserade ingångar • Simultana balanserade XLR och obalanserade tele utgångar Pris kostar några hundra mer än SPL TrackOne men är nog lite vassare i och med rörsteget. Några andra alternativ är: Presonus Eureka • Prisbelönta Klass A Mik preamps • Variabel impedans • Rörkontroll • 48V Fantommatning • 80 Hz cutoff filter • -20 dB pad • Fasinvertering • Kompressor: Fullt bestyckad kompressordel med threshold, attack, release, ratio, gain. HP-filter på sidechain / Soft knee • Equalizer: Fullparametrisk 3-bands EQ med överlappande band. Går att kopplas före eller efter EQ-delen • Balanserade Send och Retur-jack på insertdelen • Instrument, line och Mik-ingång • Dubbla utgångar; TRS och XLR. Båda kan köras samtidigt. Pris 6200:- TL Audio 5051 MkII Voiceprocessor Pris runt 8000:- och uppåt några hundra. Jag avslutar där med att konstatera att det finns hur många alternativ som helst i kategorin Channelstrips och då skall du bara veta vad som händer runt 10-15000:-!! Själv har jag en Focusrite Green 2 Focus Eq till salu för 3750:-(Har kostat myycket mer) den har Mik, line och instrument preamp som låter jättebra jämfört med dagens Trackmaster och Voicemaster! Sen har den väljudande och musikalisk eq del med fem parametriska band. Håll till godo i Channelstrip djungeln!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Har själv en Voicemaster Pro. Låter riktigt bra. Har lagt sång med en sketen sm57 och kört rakt in i den och den gör banne mig koskit till guld. Om du sen har en bra mick så är du ju i hamn direkt. Polaren och hans band kör med en likadan preamp. Och dom har lite ljudklipp på deras sida. Nu är det bluegrass men du hör ju hur sångljudet är. 😄 ->HÄR Jag tycker att det är rätt bra sångljud. Vad jag vet är att dom kört med en stormembransmik (billig variant) in i ett delta 1010lt in i cubase 2. Sen är det bara lagt lite reverb på sången, that's it. Focusriten har även en funktion där du kan koppla in ett par hörlurar å sedan koppla in L/R från datorn in i focusriten och på så vis få noll latency. Det går även att koppla in en extern FX-burk så att man har typ reverb på i lurarna. och det är ju svinbra 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 sketen sm57 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Just nu använder jag enbart en Alesis 3630 före signalen spelas in. Jag äger en Studio Projects TB1 mikrofon med inbyggt rör ifall det påverkar mitt val av channelstrip?Har kollat lite på dessa men som med allt annat är det ju en djungel att välja rätt för att få så mycket som möjligt för pengarna: Focusrite Trackmaster Pro ca2700:- Focusrite VoiceMaster Pro ca5900:- JoeMeek sixQ ca4300:- Andra förslag? Varför betala 4300:- i Tyskland för en SixQ, när listpriset i Sverige, är 3995:-...? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Just nu använder jag enbart en Alesis 3630 före signalen spelas in. Jag äger en Studio Projects TB1 mikrofon med inbyggt rör ifall det påverkar mitt val av channelstrip?Har kollat lite på dessa men som med allt annat är det ju en djungel att välja rätt för att få så mycket som möjligt för pengarna: Focusrite Trackmaster Pro ca2700:- Focusrite VoiceMaster Pro ca5900:- JoeMeek sixQ ca4300:- Andra förslag? Varför betala 4300:- i Tyskland för en SixQ, när listpriset i Sverige, är 3995:-...? 😄 För att det är inne att köpa från Tyskland! Näe men ärligt talat så spana in begagnatmarknaden också. Jag är väldigt nöjd med min Mindprint En-voice Mk1 som jag gav futtiga 2200:- för beggad och den funkar hur bra som helst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Jag gav 500 spänn för min Joe Meek MQ-1.. ny! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Just nu använder jag enbart en Alesis 3630 före signalen spelas in. Jag äger en Studio Projects TB1 mikrofon med inbyggt rör ifall det påverkar mitt val av channelstrip?Har kollat lite på dessa men som med allt annat är det ju en djungel att välja rätt för att få så mycket som möjligt för pengarna: Focusrite Trackmaster Pro ca2700:- Focusrite VoiceMaster Pro ca5900:- JoeMeek sixQ ca4300:- Andra förslag? Varför betala 4300:- i Tyskland för en SixQ, när listpriset i Sverige, är 3995:-...? 😄 För att det är inne att köpa från Tyskland! Tänkte inte på det... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Toft har det där lite extra när det gäller engelsk retrokaraktär påminner lite om Joemeek i ljudfilosofin men räknas som ett lite "finare" fabrikat. Toft, joemeek och studio project är alla PMI Audio Group. Om toft är finare vet jag inte. Gamla joemeek (innan pmi) finns i många "finare" studios. Framför allt ser man deras kompressorer, men en och annan kanallimpa också. Jag vet inte hur det är med nyare joemeeks kvalitet idag, Men det är väl kina tillverkat som de övriga pmi prylarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Toft har det där lite extra när det gäller engelsk retrokaraktär påminner lite om Joemeek i ljudfilosofin men räknas som ett lite "finare" fabrikat. Toft, joemeek och studio project är alla PMI Audio Group. Om toft är finare vet jag inte. Gamla joemeek (innan pmi) finns i många "finare" studios. Framför allt ser man deras kompressorer, men en och annan kanallimpa också. Jag vet inte hur det är med nyare joemeeks kvalitet idag, Men det är väl kina tillverkat som de övriga pmi prylarna. Toft brukar väl få mest beröm för sin eq, medan Joemeek brukar få mest beröm för kompressorn - och för sin ganska nya "Iron"-switch som ger möjlighet till att få en transformatoringång som komplement till den vanliga transistoringången... Det mesta är ju egentligen Kina-tillverkat i dag - även mycket bland "finare" märken - så hur bra eller dåligt det är, beror egentligen mer på specifikationer som fabriken har att rätta sig efter för tillverkningen och den grad av kvaliteteskontroll som beställaren betalar för, än på att prylarna kommer från just Kina... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Just nu använder jag enbart en Alesis 3630 före signalen spelas in. Jag äger en Studio Projects TB1 mikrofon med inbyggt rör ifall det påverkar mitt val av channelstrip?Har kollat lite på dessa men som med allt annat är det ju en djungel att välja rätt för att få så mycket som möjligt för pengarna: Focusrite Trackmaster Pro ca2700:- Focusrite VoiceMaster Pro ca5900:- JoeMeek sixQ ca4300:- Andra förslag? Tja, TFpro p4 kanske? TL AUDIO 5060 IVORY II? Vad är det du tycker dig behöva från en channel strip? Kompressor och EQ har du i programvara. Ska du ha analog hårdvara som är mycket bättre en dessa så blir det ganska dyrt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 (redigerat) Varför betala 4300:- i Tyskland för en SixQ, när listpriset i Sverige, är 3995:-...? 🙂 haha... jag har bara för vana att spana in Thomann först eftersom de "för det mesta" brukar vara billigare... sen har dom ett stort sortiment också som ger mig en rätt ok bild av vad som finns på marknaden i rätt prisklass 😕 Det visade sig dock att jag missat väldigt mycket vad gäller fullgoda kanalstrippar som ligger ungefär rätt i prisklass också 😮 För att det är inne att köpa från Tyskland! Några skäl till varför jag beställer därifrån: Många gånger billigare (även om en eller två produkter kan vara dyrare så sparar jag ändå in pengar på att beställa därifrån. Mitt ljudkort (Tascam 1082) fick jag för 6600:- från Thomann. Samma ljudkort kostar 12 000:- på Musikbörsen. Frakten (både pris och tid) - Tar lika länge för Thomann att skeppa grejjer till mig (norra norrland) som det tar för t.ex. Musikbörsen. Thomann kostar mig 30:- mer i frakt. Support - Har beställt därifrån väldigt många gånger och jag har aldrig haft problem med dem i support. Någon enstaka gång har det var nått som inte har varit till belåtenhet med beställningen och dom gångerna har Thomann skött det exemplariskt. Den erfarenheten har jag INTE av svenska musikaffärer. Så ja! Det är inne att beställa grejjer för mindre pengar och bättre support! 😮 Redigerat 13 november 2006 av thrinithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Tja, TFpro p4 kanske? TL AUDIO 5060 IVORY II?Vad är det du tycker dig behöva från en channel strip? Kompressor och EQ har du i programvara. Ska du ha analog hårdvara som är mycket bättre en dessa så blir det ganska dyrt. Jag är bara lite kåt på hårdvara 😕 Sen kostar ju bra VST-effekter en ganska ordentlig peng om jag inte missat nått? Tycker dessutom att det hade vart smidigt att ha pre/komp/eq i samma... Innan nån hinner invända så vet jag: Man ska vara försiktig med att KOMPa och EQa när det inte går att ändra sen 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Jag är bara lite kåt på hårdvara 😄 Sen kostar ju bra VST-effekter en ganska ordentlig peng om jag inte missat nått? Visst, men det finns varianter. Du kanske behöver en bra preamp med kompressor, men kan skipa eq. Eller tvärt om. Men du är i alla fall nöjd med dina AD omvandlare? Dvs du är inte intresserad av moduler med digitalt ut? Du borde förklara vad du vill. Vill du ha en effekt box som har stor färgning och mycket karaktär eller vill du ha transparans och renhet? Du har en hyfsad burk, du kanske egentligen behöver andra micar? VST-effekter. Jag vet inte riktigt vad som ingår i SL3, men jag har svårt att tro att de inte bundlar med en kompressor och en eq. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dimarino Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Själv är jag lite kåt på neve stripparna. Men... men....men... ja! Så va det med det. Kanske skulle ta och prioritera MAT för ett år istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Själv är jag lite kåt på neve stripparna. Men... men....men... ja! Så va det med det.Kanske skulle ta och prioritera MAT för ett år istället. anders o måns berättade att man kan leva på bara banan o vatten ett helt år.. iofs är banan riktigt äckligt! eller så kan man åka runt bland mataffärer o "provsmaka"!! 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Visst, men det finns varianter. Du kanske behöver en bra preamp med kompressor, men kan skipa eq. Eller tvärt om. Men du är i alla fall nöjd med dina AD omvandlare? Dvs du är inte intresserad av moduler med digitalt ut? Du borde förklara vad du vill. Vill du ha en effekt box som har stor färgningoch mycket karaktär eller vill du ha transparans och renhet? Du har en hyfsad burk, du kanske egentligen behöver andra micar? VST-effekter. Jag vet inte riktigt vad som ingår i SL3, men jag har svårt att tro att de inte bundlar med en kompressor och en eq. Nej jag är inte intresserad av digital ut. Det viktigaste är ju egentligen preampen eftersom det inte alltid sitter så bra preamps i ljudkort. Nu vet jag faktiskt inte hur preampsen i mitt Tascam-1082 står sig mot andra externa preamps. Ren ofärgad signal eller mycket karraktär...Jag har liksom fått för mig att det är sånt man kan välja med en bra effektburk? Fast jag kan ju onekligen ha fel också. Jadå nog finns det med kompressor och EQ i SL3 men hur bra tror du dom står sig mot... säg... Sonalksis och Waves? Då kan jag ju lika gärna spara in pengar och köpa en kanalstrip av behringer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Jag skulle egentligen helst satsa på en preamp - och göra effektläggningen i Cubase - gärna med Sonalksis då, eftersom de är skitbra! Rent och snyggt - fortfarande i vettig prisklass: True Systems P-Solo. Snygg färgning till vettiga pengar: Summit Audio 2BA-221. Vill du sedan ha möjlighet att skydda ingången på ljudkortet med en kompressor, så är FMR RNC ett klockrent val som slår de flesta på fingrarna. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 (redigerat) Visst, men det finns varianter. Du kanske behöver en bra preamp med kompressor, men kan skipa eq. Eller tvärt om. Men du är i alla fall nöjd med dina AD omvandlare? Dvs du är inte intresserad av moduler med digitalt ut? Du borde förklara vad du vill. Vill du ha en effekt box som har stor färgningoch mycket karaktär eller vill du ha transparans och renhet? Du har en hyfsad burk, du kanske egentligen behöver andra micar? VST-effekter. Jag vet inte riktigt vad som ingår i SL3, men jag har svårt att tro att de inte bundlar med en kompressor och en eq. Nej jag är inte intresserad av digital ut. Det viktigaste är ju egentligen preampen eftersom det inte alltid sitter så bra preamps i ljudkort. Nu vet jag faktiskt inte hur preampsen i mitt Tascam-1082 står sig mot andra externa preamps. Ren ofärgad signal eller mycket karraktär...Jag har liksom fått för mig att det är sånt man kan välja med en bra effektburk? Fast jag kan ju onekligen ha fel också. Jadå nog finns det med kompressor och EQ i SL3 men hur bra tror du dom står sig mot... säg... Sonalksis och Waves? Då kan jag ju lika gärna spara in pengar och köpa en kanalstrip av behringer. Tror inte att behringers kompressorer har nånting att sätta emot exempelvis PSP:s mjukvaruditon, gjorde ett jämförandetest mellan en Toft DC-2 och PSP Mixpressor och det var ruggigt svårt att skilja dem åt. PSP:s effekter är dessutom rätt billiga och du kan använda hur många du vill i mixen (om datorn pallar). En ny preamp kan nog vara en bra idé dock, det är jag faktiskt själv sugen på. Redigerat 13 november 2006 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 dom ser båda två lockande ut. P-Solo var ju riktigt snygg dessutom Tyvärr så är det ju så att ifall jag satsar på någon av dessa två kommer jag inte ha råd med Sonalksis bundle 😲 som jag så gärna vill ha... Så ur ekonomisk synpunkt... får jag mest för pengarna om jag köper en kanalstrip eller om jag köper en preamp och mjukvaru-effekter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Om vi skiter i priset och fokuserar på ljudet.. så säger jag Joe Meek.. Låter göörgött ju Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
deadend (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 jag har aldrig riktig fattat den viktiga innebörden i en bra preamp tills nyligen. gick från att köra med könlösa mackie-preamps, till ett gammalt vintage soundtracs bord (CM4400) samt Chandler Germanium Preamps. Visst att det blev stor skillnade med mitt mixerbord, men Germanium Preampen är ju helt jävla tokigt bra. Allt låter brilliant! Den var dock dyr, men LÄTT värt pengarna.. Så att lite finare preamp kan faktiskt vara värt det har jag nu lärt mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Åh, såg att SSL ska släppa en. Xlogic Alpha Channel. Vill ha! Läste någonstans att den ligger på 1800-1900$. http://www.solid-state-logic.com/news/xlog...annel_news.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 jag har aldrig riktig fattat den viktiga innebörden i en bra preamp tills nyligen.gick från att köra med könlösa mackie-preamps, till ett gammalt vintage soundtracs bord (CM4400) samt Chandler Germanium Preamps. Hmm.. Mackie Onyx är enligt min mening dom mest väljudande MIC-preamps som finns.. Dom tillför ingenting.. Supertransparenta. etc.. Germaniumtransistorier däremot har en ganska skarp dist tycker jag.. Hmm.. Är det övertoner du behöver i din mix eller??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
deadend (oregistrerad) Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 Hmm.. Mackie Onyx är enligt min mening dom mest väljudande MIC-preamps som finns.. Dom tillför ingenting.. Supertransparenta. etc.. Germaniumtransistorier däremot har en ganska skarp dist tycker jag.. Hmm.. Är det övertoner du behöver i din mix eller??? just precis, mackie grejor tillför ingenting...och hur kul är det? germanium ger ju en jävla go tyngd och mer kött i det, och det låter helt enkelt svingött.. om jag behöver övertoner? nej, inte direkt, behövde bara något som lät fantastiskt, och det gör farbror germanium i mina öron. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.