Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Hopp! Nu kommer jag med ett sånt där lyx problem!

Jag håller på att bygga en studio och sitter inne med 2 mixerbord, ett Trident series 80 "SR versionen" 30 input och 24 monitor samt ett 56kanals Amek Mozart bord med samtliga RN-15 inputs, alltså Ruper neve designade versionen. Amek bordet har en moddning med fläktar för att ta bort eventuella värme problem som har varit dess signum 😕

Hur som helst måste jag bygga in mixerbordet i kontrollrummet p.g.a. lokalens utförande och jag vet inte riktigt vilket bord jag ska välja. Jag har använt trident som låter ljuvligt men har väldigt dålig koll på hur amek borden låter i produktion. Man flyttar inte omkring +700kg hur som helst för att testa heller så det vore skitkul om ni som jobbat med borden har nått att säga till dess fördel och nackdel så jag har lite att väga in i mitt beslut =)

Annars går väll Studion i vintage anda i outboard och mikrofon väg men man ska kunna göra stora kommersiella produktioner oxo om man får chansen i framtiden. Kontrollrummet ligger på 35kvm och studion på runt 65kvm så man kan få in en hel del folk där.

Annons
Postat

Hej, jag har själv samma Trident bord som du med 30 inputs osv SR tillverkat, de är ju från 1982 så man åker på att recappa hela bordet om man vill ha det i nyskick med fullgoda värden igenom varje kanal, hur gammalt är ditt Amek bord ?

Om du väljer Amek (vilket verkar smart med tanke på fläktmodden osv) så kanske jag är intresserad av att köpa ditt bord,helt eller i delar, behöver ju alltid reservkanaler om något händer...

Hör av dig i vilket fall!

Kristian

😛

Postat (redigerat)

Amek Bordet är drygt 10 år nyare. Ang trident bordet så kommer det inte att säljas samt jag har inga reservdelar tyvärr. Detta bord som jag köpte är ursprungligen från skaraborg och eftersom de sålde flera bord så fanns det inga reservdelar kvar när jag var i farten. Jag är själv på jakt efter 6st input fadrar så om du har några sådanna ligandes så är jag intressead, även en monitor regel.

Vad har trident för downsides i stora produktioner anser du ?

Redigerat av audioshark
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag kan sälja en begagnad Biltema-lödkolv åt er 😛 Så får ni era gamla bord i skick!

Postat
Eftersom jag efterlyser delar själv så vore det väl konstigt om jag kunde sälja något till dig...varför skall du behålla Trident om du bestämmer dig för Amekbordet???

Man kan ju ha mycket delar av en sak och sakna andra osv. vad är det för reservdelar du är ute efter så kan jag höra mig för!?

trident bordet blir som en pensionsförsäkring =) samt att i ett senare skede kanske integreras i en mindre produktionsstudio där jag enbart skriver musik.

Postat

Det verkar lyxigt minsann, nåväl, jag är ute efter flera inputchannels såväl som gruppmoduler osv osv dvs allt som man kan behöva till detta bord...hör av dig om du ångrar dig,jag har ett Trident 80 på gång som just reservldelsbord men om du vill tjäna en slant så...

kristian

steff (oregistrerad)
Postat

har inte arbetat med någon av dessa modeller men efter vad jag har hört så hålls trident 80 som ett bedyligt mer eftertraktat bord.

drloop (oregistrerad)
Postat

Amek!

Automation i Amek = ballare att jobba med (personlig smak).

Har inte jobbat med Mozart med det är ju ett high end bord så jag tror inte ljudskillnaden mellan dessa bord är allt för stor.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Hur funkar automation i analoga bord?

jag är totalt ovetande.

drloop (oregistrerad)
Postat
Hur funkar automation i analoga bord?

jag är totalt ovetande.

Motorreglar, reglar åker upp och ner magiskt.

Eller VCA styr styrning av regeln.

Postat

Kan inte säga så mycket om Trident bordet då jag aldrig jobbat med ett.

Har däremot ett Amek Angela 36ch som jag är supernöjd med. Nu är ju inte det ett Mozart men.. 😕

Postat (redigerat)

Audioshark,

Har du chans at behålla "lyxen" med två bord, så har du en bra kombination.

Trident S-80/LRAB är perfekt för att spela in bakgrunder och pålägg med, och Amek Mozart/RN är perfekt att använda vid slutmix, eftersom det har mer tappningar, mute, solo in place funktioner och mycket annat som underlättar vid mixning.

Ljudmässigt så kompletterar borden varandra bra, eftersom S-80 har transformatorer på dom flesta in och utgångar som ger en ganska angenäm färgning, i kombination med Tridents karaktäristiska eq som låter på ett behagligt sätt, och då gämfört med Mozart som har ett ganska neutralt och ofärgat sound, med en karaktär som är stadig i basen och låter ljust och rent uppe i diskanten.

Mozart är aktivt/elektroniskt balanserat på ut och ingångar, med en princip som dom kallade för "TLA transformer like amplifier"

Jag skall också tillföra en del information angående S-80/LRAB borden, eftersom jag hade agenturen för Triden här i Sverige under 1980 talet, då LRAB/lokalradio AB gjorde upphandlingen av ca: 30 st. bord, så jag var inblandad i både modifikationen och försäljningen.

LRAB versionen har betydligt högre kvalitet än orginalversionen i många avseende, men har också en hel del nackdelar när det skall användas som ett normalt "musikstudio mångkanals-bord"

Fördelarna är bl.a. bättre överhörnings-undertryckning mellan dom interna signalerna i ingångsmodulerna och även mellan modulerna, som resulterar i bättre stereo bredd ovanför 10 kHz.

För att kunna fixa detta var Trident tvungna att göra en helt ny kretskorts layout spec. för dessa LRAB-bord.

Transformatorerna är av bättre kvalitét, då man valde Jensen, som anses vara bland dom bästa som gick att få tag på just då.

Strömförsörjningen är också mycket bättre, då bordet matas med +/- 24 volts "för-stabilleserad spänning, och som sedan sektionsvis stabilleseras ytteligare en gång intern inne i mixerbordet, detta ger en bra och stadig karaktär för hela ljudåtergivningen i mixerbordet.

Men som jag sa tidigare, det finns också en del nackdelar.

"Lyssningsblocket" som är en specialbyggd modul, och har totalt delad funktion för vänster och höger lyssning till monitorhögtalarna, är enormt svårjobbad i normalt studio sammanhang, där också PFL/CUE funktionen inte heller fungerar på normalt sätt.

Känsligheten på mikrofoningångarna blev alldeles för hög, då det valdes en ingångstransformator med för hög omsättning, och eftersom det inte finns någon PAD så kan det vara svårt att när-micka trummor och liknande hög-ljuda prylar.

Nivåer och val av signalvägar i jackfältet är också märkligt valda, och kan ställa till med en del bekymmer, även anslutningar och jord-systemet i alla 30 pols Tuchel-kontakter är gjort enligt Sveriges Radios idér, och kan spöka rejält innan man kommer på en del "fällor och fel" med detta system.

Men för övrigt så är det ett enormt välljudande mixerbord med det världskända Trident soundet som låter mycket musikalist och behagligt samtidigt som det har attack och "punch" i sin karaktär.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 3 veckor senare...
Postat

Tack Tack för den matnyttiga infon!!

Så som det är nu så kommer jag att köra på Amek bordet i produktion. Sen har jag en idé om att racka upp en sidecar av trident moduler som jag kan "recka" via för önskad karaktär. Trident bordet låter rent utsagt ljuvligt så det är nått jag hemskt gärna vill ha i produktion men jag kan inte ha 2st bord, k-rummet ligger på 32kvm och amek bordet är 2,7Meter långt utan patch så det blir lite tajt.

Frågan är då om det är lätt att racka upp en trident sidecar!?

Sedan får jag väll köpa mer trident ingångsmoduler för att fylla upp mitt bord igen.

Bosse, har du koll på om LRAB ingångsmodulerna är olika motför trident orginal modulerna ifall man hittar moduler utomlands?

/audioshark

Postat

audioshark,

LRAB och orginal modulerna är inte helt kompatibla med var andra, det finns nya anslutningar på modulens bottenkontakt som har diverse funktioner som inte finns som orginal.

Kommer inte exakt ihåg vad det är just nu, men när jag får en stund över, så skall jag kika i manualerna vad det är som skilljer dom åt.

Det är inga större problem att "racka" Trident moduler, vare sig det är S-80, Trimix/S-70, det är ganska "raka puckar" gällande matningsspänningar in och utgångar m.m. (d.v.s. inte massa logik-styrningar som måste simuleras för att det skall bli ljud genom modulen)

--Bosse

Postat

Det låter fint Bosse, jag ska se om jag hittar nått på internet jag med.

red_house_painter, ja det kanske man ska göra...vet bara inte vad man ska ha i så fall, jag gillar api men det är svårt att hitta vintage bord med många inputs, de flesta tenderar att vara split bord och man vill ju ha något smidigt att jobba med oxo 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.