Jump to content
Annons

Koppla ihop ljudkort, extern preamp, PodXT

Bajenuffe1

Recommended Posts

Jag antar att ni kommer hata mig nu, men någon kanske har lust att ta sig tiden. Har precis varit och köpt ett par referensmonitorer och ett litet Alto S-6 bord och jag skulle vilja ha hjälp med hur man bäst kopplar ihop detta. Jag vill inte använda de preamps som finns i Altobordet. Jag trivs med att sjunga igenom min VTB1-preamp och gitarr och bas spelar jag genom podden. Jag köpte Altobordet för att komma åt hörlursfunktionen. D.v.s att jag genom att trycke på "control room" få ljudet styrt till hörlurarna (Hoppas det fungerar så) Tänkt är att jag använder kanal 1 och två till 2 sångkanaler och 3 och 4 till Gitarr och bas. Jag har ett 4 in 8 ut kanaligt WaMi Rack 192 L kort... Och här står jag som ett fån och fattar 0. Det finns inga riktiga manualer med kopplingsschema.

Jag ber er snällt... Kan någon hjälpa mig skissa upp hur det bäst hookas upp?

/Uffe

Dela på andra sajter

Annons
Jag antar att ni kommer hata mig nu, men någon kanske har lust att ta sig tiden. Har precis varit och köpt ett par referensmonitorer och ett litet Alto S-6 bord och jag skulle vilja ha hjälp med hur man bäst kopplar ihop detta. Jag vill inte använda de preamps som finns i Altobordet. Jag trivs med att sjunga igenom min VTB1-preamp och gitarr och bas spelar jag genom podden. Jag köpte Altobordet för att komma åt hörlursfunktionen. D.v.s att jag genom att trycke på "control room" få ljudet styrt till hörlurarna (Hoppas det fungerar så) Tänkt är att jag använder kanal 1 och två till 2 sångkanaler och 3 och 4 till Gitarr och bas. Jag har ett 4 in 8 ut kanaligt WaMi Rack 192 L kort... Och här står jag som ett fån och fattar 0. Det finns inga riktiga manualer med kopplingsschema.

Jag ber er snällt... Kan någon hjälpa mig skissa upp hur det bäst hookas upp?

/Uffe

Det som även kan göras är att använda poden som in-ljudkort via usb 2.0

Jag har dock inte fått det att fungera. 😄

Dela på andra sajter

Kan inte någon försöka sig på att hjälpa mig?

Jag vill koppla micken till preampen, preampen till mixern, mixern till ljudkortet, tillbaks till mixern från ljudkortet. Högtalarna kopplade till mixern. Jag vill kunna trycka ur "Controlroom/Phones" och bara höra i högtalarna eller trycka in den och höra i lurarna. Det finns även en knapp som heter 2TK to mix. Antar att detta skall vara ut till högtalarna på eller av.

Jag skulle bli skitglad om någon tog sig tiden attt försöka sig på ett svar.

/Uffe

Dela på andra sajter

Micken till preampen - Line out på preamen till Line in på en kanal i mixern.

Poden, line out till line in mixern

Skulle föreslå att du använder aux-ratten för att skicka till ljudkortet, så du kan reglera hur mycket du vill skicka och hur mycket du vill lyssna. Alltså kopplar du varsin sladd från dom 2 "aux sends" till 2 ingångar på ljudkortet...

Utgångarna på ljudkortet kan du sen som du säger koppla till 2tk in för att välja om du vill ha det i monitorerna eller i lurarna

Det är ett sätt... Hoppas jag fick det rätt nu, annars får du härja...

Dela på andra sajter

Jävla dyng mixer... Det finns bara 1 Aux Send... Skit samma jag spelar in som vanligt.. Mick till preamp, preamp till ljudkort..

Jag får nöja mig med att använda mixern för att koppla in och ut hörlurar... Problemet är att vi inte ens får det att funka..

Om jag tar ut ljudet frå ljudkrtet (alla kanaler över 1ans out) vart skall detta tas in på mixern i så fall? och från vilket out kopplas högtalarna till Main Mix, tape out eller Control room??

Dela på andra sajter

Jävla dyng mixer... Det finns bara 1 Aux Send... Skit samma jag spelar in som vanligt.. Mick till preamp, preamp till ljudkort..

Jag får nöja mig med att använda mixern för att koppla in och ut hörlurar... Problemet är att vi inte ens får det att funka..

Om jag tar ut ljudet frå ljudkrtet (alla kanaler över 1ans out) vart skall detta tas in på mixern i så fall? och från vilket out kopplas högtalarna till Main Mix, tape out eller Control room??

Har du group out?

Länka gärna till site med din mixer.

Dela på andra sajter

Bild på mixern och dess ins and outs...

http://www.audiomidi.com/audiostore/images/alt_s6_lg.jpg

Skitsamma att spela in via den.. Det funkar skitbra att spela in med ljudkortet. Det jag vill är att kunna använda controlroom/Phones funktionen.. Vart tar jag in den totala signalen från ljudkortets out samt i vilka outs skall högtalarna kopplas till?

Jag får inget eller allt ljud i både hörlurar och högtalare.

Dela på andra sajter

Det trodde jag också. Det som händer är att:

När jag trycker in både 2TK to controlroom och 2TK to mix så låter det bara i Monitorerna.

Trycker jag upp båda låter det i både Phones och monitorer.

Låter jag "2TK to controlroom" vara otryckt och "2TK to mix" vara intryckt så låter det i både Phones och Monitorer.

Tvärtom så låter det bara i monitorerna.

Jag vill kunna koppla ur monitorerna och bara höra i lurarna. (Typ vid sångpålägg)

..mer ideer!!!!

/Uffe

Dela på andra sajter

Jag tror jag löst det... Signalen från Ljudkortet skall tas in i 2-track IN.. Det är den signalen som kan hanteras med 2TK to Controlroom och 2TK to MIX-knapparna. Tyvärr har jag inte den typen av kablar för att testa.

Följdfråga... Några råd hur man ställer volymen på högtalarna? Ställer man dem på max och reglerar volymen på ljudkortet och...Hur kalibrerar man dem? Sätter man i en CD och ställer togglarna i det läge som låter bäst eller hur gör man?

/Uffe

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.