Jump to content
Annons

Bluemoon

Recommended Posts

jag har problem med att fixa i mina loopar i Sonar LE. jag dubbelklickar på det inspelade spåret och kommer in i "loop construction", men kan inte markera en viss del i loopen. T.ex. så skulle jag vilja tysta en störande smackljud. Detta borde inte vara svårt att hitta tycker jag. har läst under fliken "help" men jag tycker beskrivningen om just detta är lite otydlig.

I övrigt tycker jag att programmet är lätt att hantera och förstå sig på. Mycket bra program det där Sonar 🙂

Redigerat av sandraML
Dela på andra sajter

Annons

Vanlig audioediting fixar man faktiskt INTE i "loop construction view". Stanna kvar i "track view" och zooma in på ditt klipp, så kan du automatisera/editera där.

Annars är jag inte loopexpert (rex o det där köret), så nån annan kanske vill svara vidare.

tijng

Bengan

Dela på andra sajter

Vanlig audioediting fixar man faktiskt INTE i "loop construction view". Stanna kvar i "track view" och zooma in på ditt klipp, så kan du automatisera/editera där.

Annars är jag inte loopexpert (rex o det där köret), så nån annan kanske vill svara vidare.

tijng

Bengan

okej. jag har försökt zooma in direkt på spåret... ska försöka igen. återkommer.

Dela på andra sajter

Vad exakt vill du göra? Sänka gainen dramatiskt vid ett ställe i klippet/loopen?

fn jag sitter ju på jobbet nu och inte vid Sonar så jag kanske skriver fel... men du ska kunna högerklicka på klippet och välja (typ) "automation->clip->gain (ev. level)".

Annars slå i hjälpfilen/manualen om automation.

Jag kan skriva mer ikväll (om internet är uppe hemma) och jag inte fastnar för länge vid middan...

Dela på andra sajter

Vad exakt vill du göra? Sänka gainen dramatiskt vid ett ställe i klippet/loopen?

fn jag sitter ju på jobbet nu och inte vid Sonar så jag kanske skriver fel... men du ska kunna högerklicka på klippet och välja (typ) "automation->clip->gain (ev. level)".

Annars slå i hjälpfilen/manualen om automation.

Jag kan skriva mer ikväll (om internet är uppe hemma) och jag inte fastnar för länge vid middan...

grejen är den att jag inte kan markera det jag vill. om jag tex sjunger "oh nanana I need you tonight" så kanske jag vill markera "oh" och sedan göra denna fras helt tyst- alltså att det även ska synas på loopen att det är tyst där och inget ljud. Saken är den att jag vill kunna markera - tysta och sen ska det vara klart. eller ex. markera och klippa bort en del av loopen.

Som det är nu kan jag endast markera HELA loopen och kopiera den eller klippa bort den. men jag kan inte "ta mig in i den" och editera bort missljud.

hoppas jag vart tydlig nog 😄

Dela på andra sajter

"oh nanana I need you tonight"

...political lyrics 😉

[...] markera och klippa bort en del av loopen.

Som det är nu kan jag endast markera HELA loopen [...]

Fortfarande i track view: testa att hålla nere [alt] och markera den sura biten av audioklippet med musen, tryck sen delete (om du vill ha bort den). voila 🙂

Annars finns sax-verktyget.

Jag tror f ö att vi måste vara överens om att det är skillnad på en loop och ett audioklipp. Om du just har sjungit in "ooohlala need ya toniiiite" så är det ett audioklipp som du spelat in (right?). Sen kan du skapa en loop av det klippet (markera och [ctrl-l] tror jag).

tjing igen. Nu går jag hem.

Dela på andra sajter

japp, spelar in sång i sonar, har fixat musiken i FL förut. jo ska testa det du nämnde. men jag fattar ändå inte att det ska behöva vara så klurigt med något som borde vara så enkelt. jag minns att i audacity var det superlätt, då menar jag suuuuuuperlätt. där kunde man tysta ner delar av spåret genom endast en knapptryckning. om man tex hörde ett harkel från sig själv mellan orden man sjöng så var det bara att släta ut den delen. Ja, SLÄTA UT (rätta ordet) är vad jag vill göra! så att det är helt tyst mellan fraserna man sjunger (exempelvis ett längre mellanrum mellan ref. och vers 2) så man inte hör...*hosthost* *knak* *harlkel* snörvel* ...typ.

alltså, man vill inte att det mellanrummet ska göra så hela vers 2 flyttar på sig. vilket ofta händer om man klipper, kanske inte i sonar dock? hände i audacity minns jag, klippte man bort hostet så flyttade sig hela den fras som låg framför.

Dela på andra sajter

Jomenvisst finns det begränsningar i Sonars audioeditering. Du kan ladda en extern ljudredigerare (t.ex. audacity) inifrån Sonar, om du vill det.

Annars går det jättebra att klippa isär utan att nånting förskjuts... så primitivt är det inte.

jo det funkar ju att klippa utan förskjutning märkte jag. men som det är nu så är det omöjlig att komma åt ordentligt eftersom det inte går att zooma in särskilt mycket. saad 😎

det där med att använda sig av audacitys editing i sonar lät ju intressant. hur går det till? fungerar det på samma sätt som vst-pluggins när man lägger in såna?

Redigerat av sandraML
Dela på andra sajter

jo det funkar ju att klippa utan förskjutning märkte jag. men som det är nu så är det omöjlig att komma åt ordentligt eftersom det inte går att zooma in särskilt mycket. saad 😮

det där med att använda sig av audacitys editing i sonar lät ju intressant. hur går det till? fungerar det på samma sätt som vst-pluggins när man lägger in såna?

Det går att zooma hur mycket som helst, ner till enskilda samples.

Jag har inte testat med "annan" ljudredigering själv, så jag har inte riktigt koll på arbetsflödet. Men jag tror du bara högerklickar på klippet, och väljer "öppna i extern ljudredigering..." (typ)

...nu blir det frubba o jobb.

tjong

Dela på andra sajter

..nu blir det frubba o jobb.

låter jobbigt.. själv har jag ätit frukost.. nu ska jag sova.. 😮

jag blir sugen på att pröva o jobba i sonar.. arbetade i det för en massa år sen.. e det stabilt??

Dela på andra sajter

Jag har kört med Sonar i några år och det är stabilt. Om det har krånglat någon gång är det någon plugg som har ställt till det. I nya upplagan, nr 6, har man möjlighet att spara projektet vid crash.

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Hej,

jag såg ursprungsfrågan och råkade ramla över lite tutorials på Sonar på Youtube. Jag rekommenderar verkligen att titta runt lite där!

Den här

tror jag visar precis det du var ute efter, alltså att kunna tysta ner ett spår delvis utan att behöva redigera klippet i vanlig bemärkelse. Hoppas det fungerar likadant i Sonar LE bara....

En annan fråga som man kanske kan få lite idéer om är denna:

Om jag skall ta en takt från en inspelning. t.ex. en trumloop, hur ser egentligen den bästa arbetsgången ut då? Jag gör så här men det kanske finns bättre sätt:

Markera den del av spåret du vill ha, kopiera till ett annat spår och kör Bounce to clip. Ta upp klippet i loopeditorn och trimma start och slut tills det matchar perfect t.ex. 4 takter (genom att lyssna - jag vet ju inte ursprungstempo så jag kan inte räkna ut hur långt det borde vara i antal samplingar). Slå på Groove-Clip (och låt Sonar ta bort det jag trimmat bort). Justera / ta bort onödiga slicemarkers. Klart!

Finns det bättre sätt? Tips någon?

/Peter

Dela på andra sajter

Jag har inte testat med "annan" ljudredigering själv, så jag har inte riktigt koll på arbetsflödet. Men jag tror du bara högerklickar på klippet, och väljer "öppna i extern ljudredigering..." (typ)

Det är bara att markera klippet, och sedan finns (förhoppningsvis) ditt ljudediteringsprogram redan under Tools uppe i menyerna. Bara att klicka där så öppnas klippet... När du sedan stänger det andra programmet känner Sonar av att klippet är redigerat och frågar om du vill ladda om det. Smidigt!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.