Jump to content
Annons

Varför stavar jag så dåligt


Egghuvud

Recommended Posts

Hmm En fundering bara. Jag stavar normalt sätt inte dåligt. Använder rättstavning på svårare ord men det kan ju bara ytterligare förvirra en iallfall vad gäller Word. Försökte skriva barnkliniken en gång och stavningskontrollen föreslog banankliniken. Vad f*n är en bananklinik?

Oavsett så märker jag när jag läser mina inlägg att i stort sett vart tioende ord är felstavat. Jag skriver fort. och har lite dyslexisksa tendenser men det är inte hela förklaringen.

Beror det på att det känns mer som att prata när man skriver inlägg på ett sådant här fourm. Eller är det keyboardet som ställer till det? Jag vet att jag inte är ensam. Varför stavar vi så dåligt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi lärde oss i begynnelsen av våra liv att skriva på papper, med penna. Det är liksom där det sitter, i ryggmärgen... fast i handen. Tror jag. Sen så har ju ett tangentbord många tangenter, det går liksom från att pennan är ett med handen till att din hjärna (i mer eller mindre utsträckning) måste ha koll på var sjutton alla de där knapparna sitter i "rutnätet". Även en van tangentbords-skribent tvekar en nanosekund inför var ¤-tangenten sitter (såvida man inte jobbar med något där man användet just det tecknet ofta). Din hand tvekar aldrig eftersom din visualisering av tecknena ögonblickligen kan tolkas av din hand. Det är mer konkret att skriva för hand. Lite tankar bara...

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det beror på att man vill att det ska gå snabbt - ibland för att man vill hinna först med att svara på en fråga 😉 - och därför missar man en del på vägen.

Jag stavar fel ganska sällan eftersom jag skriver mycket och alltid har skrivit mycket på datorn - men när jag ser att jag har gjort det, så irriterar det mig något vansinnigt... 😄

Värsta sorten är när någon kommer in på forumet och skriver chat-språk. Då blir det riktigt jobbigt att förstå, eftersom det inte följer några normala regler alls, utan innehåller högvis av märkliga förkortningar, i stället för att skriva ut varje ord så att alla fattar även om det skulle innebära lite felstavningar ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det beror på att man vill att det ska gå snabbt - ibland för att man vill hinna först med att svara på en fråga 😉 - och därför missar man en del på vägen.

Jag stavar fel ganska sällan eftersom jag skriver mycket och alltid har skrivit mycket på datorn - men när jag ser att jag har gjort det, så irriterar det mig något vansinnigt... 😉

Värsta sorten är när någon kommer in på forumet och skriver chat-språk. Då blir det riktigt jobbigt att förstå, eftersom det inte följer några normala regler alls, utan innehåller högvis av märkliga förkortningar, i stället för att skriva ut varje ord så att alla fattar även om det skulle innebära lite felstavningar ibland...

Som tur är har man ett förflutet som lunarnörd så man hänger med. Men dte är ju inte alla äldre som har det 😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är svårt att förstå korta meddelanden som typ såna man skriver på msn om de är skrivna på "chattspråk" med massa förkortninar osv, men om nån skriver ett inlägg på 200 ord i ett forum med sånt språk orkar jag inte läsa det oftast.

Jag tror jag stavar ungefär lika mycket fel för hand som på datorn, men då har jag naturligtvis bara räknat med de felen som jag inte rättar till direkt efter att jag tryckt fel på en knapp, för såna gör jag hela tiden, typ en gång vart tredje ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte skriva barnkliniken en gång och stavningskontrollen föreslog banankliniken. Vad f*n är en bananklinik?

Jag har fått "liköppning" som korrigeringsförslag till "Linköping".

***

Jag känner igen precis det du skriver, och jag har också grubblat en del på det. Jag är både gammal (numera avlagd) språkpolis och rättstavningsexpert (jag har korrläst en del), och trots det så ser många av mina inlägg språkligt bedrövliga ut.

Jag tror det är en blandning mellan allmän acceptans av dåligt språk (titta på innehållet - inte formen) på sånt jag läser, och mer accepterat slarv på det jag skriver själv.

En annan grej - som möjligen kan upplevas paradoxal - är att min studieperiod på universitetet (i vuxen ålder) gav mig ett tydligt försämrat skriftspråk. Universitetet accepterar betydligt sämre texter än jag själv skulle accepterat tidigare, och man anpassar sig. Än en gång: Innehållet är viktigare än formen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte jag började använda tangentbord innan jag kunde skriva på papper.

Nåja, kanske inte, men det är nog en lika gammal kunskap för egen del.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte jag började använda tangentbord innan jag kunde skriva på papper.

Nåja, kanske inte, men det är nog en lika gammal kunskap för egen del.

/Daniel

Jo precis..

Tänk på alla barn som växer upp i dagens läge. Dem kommer använda ord som "e" "o" "a" osv..

När jag skriver på nätet så spelar det inte sån större roll, utan då blir det tex:

Fan vad jag e trött.. Nä, du också? o vad ska du göra där då? "a, jag kommer över"

Jag kan tom ibland skriva samma sak i mina sms. Tänk på alla barn som växer upp nu, E, O, A kommer vara standard för dom. Dom kommer inte veta att det egentligen stavas "är" - "också" - "ja" osv..

det är nästan så tom jag glömmer det ibland 😉

Samhället och språket förnyas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det kan vara lite som jag var inne på, att det är ett slags hybrid mellan skriftspråk och talspråk. Man "pratar" i text så att säga.

Chatspråk är ibland obegripligt. Som tur är har man den gamla klassikern lunariseraren:

http://www.angelfire.com/indie/lunarizer/

Intressanta tankar från er andra också. och en del stavfel, men de kanske var medvetna? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Så det kan vara lite som jag var inne på, att det är ett slags hybrid mellan skriftspråk och talspråk. Man "pratar" i text så att säga.

Chatspråk är ibland obegripligt. Som tur är har man den gamla klassikern lunariseraren:

http://www.angelfire.com/indie/lunarizer/

Intressanta tankar från er andra också. och en del stavfel, men de kanske var medvetna? 😆

Det förklarar saker och ting. Ni omvandlar alltså era inlägg i "lunariseraren" innan publikation. Inte konstigt att man inte förstår vad ni vill ha sagt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte jag började använda tangentbord innan jag kunde skriva på papper.

Nåja, kanske inte, men det är nog en lika gammal kunskap för egen del.

/Daniel

Jo precis..

Tänk på alla barn som växer upp i dagens läge. Dem kommer använda ord som "e" "o" "a" osv..

När jag skriver på nätet så spelar det inte sån större roll, utan då blir det tex:

Fan vad jag e trött.. Nä, du också? o vad ska du göra där då? "a, jag kommer över"

Jag kan tom ibland skriva samma sak i mina sms. Tänk på alla barn som växer upp nu, E, O, A kommer vara standard för dom. Dom kommer inte veta att det egentligen stavas "är" - "också" - "ja" osv..

det är nästan så tom jag glömmer det ibland 😳

Samhället och språket förnyas 😆

Tjae, jag är iofs född 79 och vi hade dator i hemmet runt 84 kanske, en Sinclair Spectrum, och sen Amiga runt 87 ..

Så för mig var det nog ingen större skillnad mot vad det är att växa upp för andra ungar idag.. förutom att de har tillgång till det där läskiga internationella nätverket.. 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jag med. fast inte ägghjärnor (för det är väl skillnad på huvud och hjärna? 😠)

I det här fallet är det nog ingen skillnad, ska du se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...