Jump to content
Annons

Hur får man plats på cdr 700 MB-skivor?

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Min allra första pc köpte jag sent och var en bauta-pc år 2000 som jag plockade ihop delar till själv - dyyr. Min andra är denna laptop år 2005 för 16.

Inte ens det räcker för att redigera lite video... 🙁

Men man kanske inte ska ha för stränga krav - att göra en musikvideo funkar ju, men ska man filma och sedan redigera en hel konsert är det ju som att jobba med en långfilm. Väl kärvt för en laptop?

😄

:musik

Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Eftersom jag aldrig ägt en hårddisk som inte gått sönder efter mindre än två år, tycker jag det verkar oekonomiskt att köpa såna hela tiden och backuplagra på. Jag har haft 4 stycken.

Det spelar ingen roll om det var Seagate SCSI-III för mer än 7 tusen...

Då satsar jag hellre en hundring på cdr/dvdr en gång om året.

🙁

Dela på andra sajter

Eftersom jag aldrig ägt en hårddisk som inte gått sönder efter mindre än två år, tycker jag det verkar oekonomiskt att köpa såna hela tiden och backuplagra på. Jag har haft 4 stycken.

🙁

Förstod jag dig rätt att alla dina hårddiskar gått sönder inom 2 år? Hur behandlar du dom egentligen, jag har aldrig varit med om en hårddiskkra##DÖF=#HGGGNDLGGHLSDJE(##)#######

Dela på andra sajter

😄

Jag har råkat ut för två riktiga hårddiskkrascher; En för kanske 10 år sedan, medan jag fortfarande körde med Atari och blixten slog ihjäl datorn också - och en för ca 3 år sedan, på min PC (tappade förstås en del, eftersom backupen - på extern hårddisk, samma som jag har fortfarande - var ca 2 veckor gammal, men det är smällar man får ta...). Jag har, förutom vid dessa tillfällen, alltid behövt byta ut diskar för att de har blivit för små - och inte för att de har lagt av... 🙁

Dela på andra sajter

Det bästa gratisprogrammen! - http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=601434

Active Virus Shield? - Gratis antivirus som Kaspersky egentligen ligger bakom. Andraplats @ virus.gr

Kanske kan vara värt en titt? Använder det själv ch fungerar bra efter lite konfigurerande.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

😄

Förstod jag dig rätt att alla dina hårddiskar gått sönder inom 2 år? Hur behandlar du dom egentligen, jag har aldrig varit med om en hårddiskkra##DÖF=#HGGGNDLGGHLSDJE(##)#######

Ja, det var många negationer i min mening där - lite dumt uttryckt kanske, men du tolkade den rätt! Faktum är att INGEN hållit så länge som två år. Sedan kom jag på en sak till - jag har ju faktiskt haft 5 hårddiskar de senaste åren och inte 4 -varav två dyra SCSI och en extern firewire. Jag glömde av den där ena SCSI-n, för den totalkraschade redan efter ett par veckor!!

Livslängden på de andra två var lite drygt ett år respektive strax under ett år.

På min laptop har både den inbyggda och den dyrare externa firewire:n börjat krångla nu på olika sätt! De är 19 respektive 14 månader. Så de kraschar väl närsomhelst.

Så visst håller statistiken för mina hdd ännu. De håller ALDRIG i två år ens.

Därför skulle jag aldrig köpa videokamera med inbyggd hdd. När det gäller dvd med inbyggd hdd ska jag skaffa en så billig som möjligt. De håller ju ändå inte.

😄

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men egentligen är det inget märkvärdigt - det finns ju inte en enda elektronikpryl som håller! Garantigränsen på ett år är väldigt smart satt måste jag säga!!

* Kawai K1-II syntetisator

* Yamaha MT2x Portastudio

* Dual Audiophile Concept skivspelare

* Sony kub klockradio

* Sony DAT Extremely Std

* Sony Walkman

* Sony Walkman med radio

* Sony Diktafon

* Luxman rör-CD

* Luxor HiFi VHS

* Minolta kamera

* Hdd:ar i LC bauta-dator Pentium

* HP dator laptop Pentium 4

* Panasonic kassettradio

m.m.

allt sönder efter typ 1 år plus två veckor, utom DAT-bandaren som dog efter ca 10 månader.

KAN en pryl hålla i 3 år???

😄

Dela på andra sajter

🥰

Det låter som om du skulle begära av elleverantören, att få gjort en analys av nätspänningen där du bor, om så mycket prylar går sönder redan efter ett år.

Jag har både surroundanläggning, TV, sub till anläggningen, CD-växlare och DVD-spelare med hårddisk, oskyddade i vardagsrummet. Inget av det är nyare än 4 år - och inget av det har krånglat hittills. Jag tror t o m att TV:n, surroundförstärkaren och CD-växlaren är upp emot 10 år gamla...

Sedan har jag hela studion, men där är det kanske svårare att jämföra, eftersom jag har UPS och överspänningsskydd för att skydda datorn - men min sampler har en hårddisk som är över 10 år gammal - och jag har andra prylar som också har ett par år på nacken...

Vissa hårddiskmodeller har inte varit någon hit, som exempelvis IBM/Hitachi Deskstar (populärt kallade Deathstar, på grund av frekventa haverier). Överlag har jag inget förtroende för Hitachi-diskar (som jag gärna kallar "hittat skit" 😄 ), eftersom jag har sett stora mängder kraschade sådana. Seagate är däremot tillförlitliga i övermått och fungerar mycket bra. 😄

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Seagate är däremot tillförlitliga i övermått och fungerar mycket bra. 😄

Det är ju just 3 stycken Seagate jag har köpt!! Två SCSI-III och en "vanlig". I laptopen har jag en Toshiba (tror jag) och en extern AluDisc.

Elleverantören var kanske en bra idé. Jag är rätt trött på att behöva byta glödlampor två gånger i veckan också... Här har inte dragits några nya elledningar de senaste 80 åren har de berättat. Även sånt har väl en livslängd? Torkar och har sig?!?

🥰

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Men egentligen är det inget märkvärdigt - det finns ju inte en enda elektronikpryl som håller! Garantigränsen på ett år är väldigt smart satt måste jag säga!!

* Kawai K1-II syntetisator

* Yamaha MT2x Portastudio

* Dual Audiophile Concept skivspelare

* Sony kub klockradio

* Sony DAT Extremely Std

* Sony Walkman

* Sony Walkman med radio

* Sony Diktafon

* Luxman rör-CD

* Luxor HiFi VHS

* Minolta kamera

* Hdd:ar i LC bauta-dator Pentium

* HP dator laptop Pentium 4

* Panasonic kassettradio

m.m.

allt sönder efter typ 1 år plus två veckor, utom DAT-bandaren som dog efter ca 10 månader.

KAN en pryl hålla i 3 år???

😄

Det var en diger lista på pajade elprylar!

Det vore väldigt intressant att få reda på om gamla kablar, eller vad det nu kan vara, kan påverka livslängden så dramatiskt.Frekventa glödlampsbyten har jag hört förut. Men vad det beror på....

Tråkigt vore om du alltid har sådan extrem otur att du ofta lyckas få hem ett klassiskt måndagsexemplar som nån lagt förbannelse över. 🥰

Dela på andra sajter

Seagate är däremot tillförlitliga i övermått och fungerar mycket bra. 😄

Det är ju just 3 stycken Seagate jag har köpt!! Två SCSI-III och en "vanlig". I laptopen har jag en Toshiba (tror jag) och en extern AluDisc.

Elleverantören var kanske en bra idé. Jag är rätt trött på att behöva byta glödlampor två gånger i veckan också... Här har inte dragits några nya elledningar de senaste 80 åren har de berättat. Även sånt har väl en livslängd? Torkar och har sig?!?

🙂

Glödlampor två gånger i veckan?

Det är HÖG TID att få elen kollad!

Jag byter någon av alla glödlampor då och då, med ett par månaders mellanrum...

80 år gamla ledningar? Hoppas att det inte börjar brinna... 🥰

Jag bodde i lägenhet tidigare och det huset var byggt på 50-talet. När jag flyttade in så var det rena mardrömmen att se kablarna. Jag skulle byta ut en kass armatur i badrummet - och isoleringen runt ledningarna smulades sönder nästan av att man bara tittade på dem... 😄 Jag kunde inte tända ljuset i köket alls - och mätte då upp spänningen till ca 150V - alltså nästan 100V för lite! Bytte de ca 5m långa kablarna i röret mellan elcentralen och köksarmaturen - och vips! så fungerade det utan problem. På den tiden använde man dessutom inte plaströr att dra ledningarna i, utan metallrör. Hur smart är sådant på en skala...? 😄

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

1.5?

Gubben som bodde i denna lägenheten före mig hade tydligen bott här så länge någon kan minnas - tills han dog! Kanske är det han som spökar omkring. 😉

Hursomhelst, han gick aldrig ut och använde inga taklampor eller telefon. Så när jag flyttade hit så fick Telia dra telefonledning för första gången. Då märkte vi att alla hyresgästers telefonledningar hängde på en vägg i gamla cykelaffären. Så dem får vi säga till ibland när ingen kan ringa hit. De hänger alltså fortfarande på den där väggen, men ibland råkar gubben i affären glömma av sig och hänger några cyklar där i lagret mot sladdarna. Till alla kontakter i lägenheten uppe vid taket (3.2 meter upp) stod jag när jag flyttade in på stege och satte i kontakter och satte fast sladdar i taket, fram till alla takkrokar som de femarmade och trearmade skulle hänga i.

Men jag är väldigt statiskt elektrisk också. Varje morgon om jag råkat dra handen genom kalufsen och tänder en lampa (vilken som helst), så pajar glödlampan genast. Likadant med scanners och kopiatorer - vilket får mig att komma ihåg att det är ännu fler elprylar som gått sönder illa kvickt...Microtek SCSI-scanner t.ex.

😏

Dela på andra sajter

Det låter ju riktigt "spännande"... 😉

Telekablarna i en affär? Riktigt skumt att de inte funderade på att dra det på ett vettigt sätt i stället, när de ändå var ute och skulle koppla...

Ring till Telia med mobilen varje gång de vanliga telefonerna krånglar, i stället för att säga till i affären. Då kanske Telia fattar att dragningen inte är särskilt lämplig som den är nu... 😏

Du borde nog försöka få omdraget elen - och samtidigt passa på att få jord indraget överallt. Datorn och tillbehör till den, som du behöver röra vid, kan du ställa på antistatmattor som kopplas till jorden, så borde riskerna minimeras...

Du kunde kanske också skaffa en luftfuktare. I torr luft blir det nämligen alltid mer problem med statisk elektricitet, så man kan misstänka att luften är väldigt torr i lägenheten...

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, luftfuktare har jag därför skaffat. Och i följetongen mina astmatiska besvär tror de att de beror till stor del på torr luft, eftersom de är så uttalat säsongsbetonade.

Telia hade sin arbetsorder, jag var med i cykelaffären och i källargångarna, men han sa "nu gör jag inte mer här, för det står inte på lappen". Han ville inte börja ordna om cyklarna på väggen. Det var alltså min privata hyresvärd som gett order om arbetet. Det är precis som målare och andra hantverkare. De följer vad som står. Kan man pröjsa själv blir det en annan femma. Men jag ska ju flytta snart, så...

När Telia-mannen hade sett till att sätta ihop min sladd med skåpet också, samt varit uppe i min lägenhet och dragit tråd där (för första gången nånsin), vilket jag inte behövde betala eftersom det skulle vara draget en telefonsladd inne i alla lägenheter, så tackade han för sig och gick. Men jag passade på att fråga vad det skulle kosta att få ett eller annat jack till uppsatt i lägenheten. Några tusen blev svaret. Så sedan körde jag med en sån där telefonsladdvinda som man kan släppa ut 7 meter sladd med... Men nu kör jag ju datorn via bredband i ett av rummen och har fast telefon vid första (enda) jacket.

😏

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

fy tusan.. ingen lyckad lägenhet.. 😛 :P 😛

jag som tyckte jag hade det jobbigt när jag endast hade jord i köket. 😉

Dela på andra sajter

jag som tyckte jag hade det jobbigt när jag endast hade jord i köket. 😄

Jord i köket? Stampat jordgolv? Eller odlar du "grönsaker"? 😆

Förresten, 80 år utan nya ledningar? Låter totalt otroligt, om inte olagligt. Säkert några steg av överdrift på vägen. Iallafall då det verkar vara ett hyreshus du bor i. Fast å andra sidan gjorde man ju kanske robusta ledningar på 20-talet.

Andra saker vi minns från 20-talet är:

- Uppstarten av Sveriges Radio

- Charles Lindbergs flygtur över atlanten

- Världens första TV-apparat visas i storbritannien

- Alexander Flemings slumpmässiga upptäckt att en viss typ av mögel dödar bakterier, Penicillin.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.