musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) Hej! Jag var tvungen att fatta ett beslut igår natt - fortsätta och köra med datorn och göra klart ett par arbeten för att först i januari lämna in pc:n för reparation och uppgradering ALTERNATIVT lämna in datorn redan denna vecka och bli tvungen att skjuta fram deadline för projekten. Jag valde det senare alternativet. Då uppstod dock några problem nu i fm i samband med att jag ska göra back up av materialet på mina hdd:s, i enlighet med HP:s önskemål. 1) Hur får man plats på 700 Mb cdr-skivor med videofiler, som alla är strax över 1 GB långa och även med program som är mer än 700 Mb? 2) Och rent teoretiskt är det i alla fall så att det skulle krävas hela 40 cdr-skivor och minst 10 timmar för att spara materialet en enda gång. Är det nödvändigt? 3) Hur får man supporten att inse att inte jag själv orsakat skärmfelen (det syns lodräta linjer, som bara ökar i antal), för att åberopa reklamationsrätten. Jag har läst in mig på den där tvååriga möjligheten nu, men det värsta är att bevisbördan ligger hos konsumenten. Lär väl kosta 3 tusen - som man kunde gjort annat för, t.ex. köpt RAM - för de kostar minst 3500 kr (fått ett fyndpris!). 4) Norton AntiVirus har bra funktioner, men är hemskt f.ö. Det går inte att uppgradera Windows XP när det är installerat! Det hjälper inte ens att tillfälligt avaktivera det - det måste rensas väck från datorn i så fall. Tråkigt, för uppdateringsförfrågningar från Windows kommer ju ofta. Dessutom går det inte att spara programmet på cdr!! Det står att det "används av en annan applikation"; vad betyder det? Dessutom kan jag inte avinstallera det och göra uppdateringarna av Windows, för jag har ingen version av Norton AntiVirus på cd - för jag köpte nedladdningen för 729 kr och sparade hela 50 kr. Norton säger att jag skulle ha köpt cd-versionen i så fall och kan inte hjälpa mig nu, men jag ville ju inte vänta på att installera programmet. Idiotiskt! Så nu måste jag ta bort ett program värt pengar som blockerar hela jäkla datorn. Fråga: Vad finns det för alternativ? [TILLÄGG] Kan det vara för att jag inte har uppdaterat Windows XP på länge (pga. Nortons block), som jag inte kan öppna pdf-filer? Är det för att videofilerna är så stora (mer än 1 GB), som jag inte kan videoredigera dem (RAM nu endast 512 MB)? 😉 :musik Redigerat 8 november 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 1/2) Kan du inte köpa/låna en extern usb/firewire disk? Låter skitjobbigt att bränna 40 skivor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) Skaffa hellre en extern hårddisk som du kopplar in på Firewire om det finns - eller USB. Att göra backup på annat sätt, kommer att ta en halv evighet. Skrota Norton och skaffa en annan virusdödare - exempelvis NOD32. Norton är troligen den mest resursslukande virusdödaren - och det är inte kul när man använder program som gärna ska ha tillgång till så mycket resurser som möjligt... 😉 En av mina arbetskamrater blev dessutom chockad när han bytte till F-secure (har jag för mig att det var) och det hittade 3 maskar som Norton inte hade hittat - trots att Norton var uppdaterat kontinuerligt... 😉 EDIT: Fidden hann visst före med hårddiskalternativet... 😎 Redigerat 8 november 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Köp en firewirehårddisk och köp ett bättre antivirusprogram. Det är värt pengarna. Lägg inte ut både onödigt mycket pengar och lång tid på CD-skivor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) Hej! Jag fick årsrapport från Norton vid uppgraderingen. De hade hittat 79018 intrångsförsök under det gångna året. Då blev jag smått chockad. Huruvida det var sant, vet jag inte, de kanske bara kör med det som reklam. Känns bara lite tråkigt att lägga ut över 700 spänn som man inte får tillbaka - egentligen går ju inte detta program ut förrän nästa sommar/höst!! Jag förnyade ju inte för sååå länge sedan tyvärr. F-Secure läste jag om idag - bra sätt att skydda barnen från Internet stod det. Kan vara värt att kolla upp! Apropå hdd: jo, jag har en extern combo-hdd (firewire + usb 2.0x2) på 250 GB. Det var bara det att tänk om den pajar... Jag ville ju backa upp allting när jag ändå håller på. Vilket jag aldrig gjort. Jag har en hel del på den inbyggda hdd:n också, men det får jag väl tillfälligt köra över till den externa då?! Men vad frågan gällde var: hur sparar man filer på cdr som är större än skivan? Det går ju inte. Så de filer på min externa hdd, som också de är mer än 700 MB kan jag aldrig spara då? Någonstans? 😉 :musik Redigerat 8 november 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 DVD-brännare, kan vara ett alternativ, kanske...? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Men vad frågan gällde var: hur sparar man filer på cdr som är större än skivan? Man kan ju packa filerna med t.ex. WinRAR eller kanske 7-Zip. Sen väljer du vid packningen att arkivet ska splittas i flera filer på t.ex. 650 MB vardera. Ut kommer backup.rar, backup.r00, backup.r01, backup.r02 osv. och du bränner varsin av filerna på en skiva. För att använda filerna i framtiden packar du upp dem till hårddisken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 DVD-brännare, kan vara ett alternativ, kanske...? 😉 Men då blir det väl filmformat? I affär'n sa de att jag skulle göra all back up som data-cdr... Jag har en inbyggd combo cdr-brännare/dvd-brännare 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) Det finns ju programvaror som kan splitta och sedan sätta ihop filer? Tror dom jag körde med hette split/join... Däremot så tror jag ju inte att det är realistiskt att göra det om det är många stora filer. Är aldeles för mycket jobb och tar för lång tid. Du kan ju heller inte vara säker på att cd-skivorna inte "kraschar". Om du absolut inte vill spara på extern HD så får du väl fundera på ifall du skall köpa en DVD-brännare? Där går det ju iaf in minst 4 gig på varje skiva. /H. EDIT: oj här hänger man inte med... Men Musik, du kan även spara datafiler på en DVD, alltså inte som DVD-film. Redigerat 8 november 2006 av henning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Timegroove Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Använd inte antivirusprogram överhuvudtaget, det är det mest resurssnåla... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 jag har en extern combo-hdd (firewire + usb 2.0x2) på 250 GB. Det var bara det att tänk om den pajar... Tänk om cd-skiva #29 blivit oläslig om ett år? Plötsligt sitter du där med 40 cd-skivor som är oanvändbara... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 DVD-brännare, kan vara ett alternativ, kanske...? 😉 Men då blir det väl filmformat? I affär'n sa de att jag skulle göra all back up som data-cdr... Jag har en inbyggd combo cdr-brännare/dvd-brännare 😉 Det går bra att lagra filer (även filmer) som data på en DVD, precis som du kan lagra musik som mp3 på cd-romskivor utan att det blir en audioskiva av det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 DVD-brännare, kan vara ett alternativ, kanske...? 😉 Men då blir det väl filmformat? Nej, DVD-R fungerar lika bra för datorfiler som CD-R. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Men vad frågan gällde var: hur sparar man filer på cdr som är större än skivan? Man kan ju packa filerna med t.ex. WinRAR eller kanske 7-Zip. Sen väljer du vid packningen att arkivet ska splittas i flera filer på t.ex. 650 MB vardera. Ut kommer backup.rar, backup.r00, backup.r01, backup.r02 osv. och du bränner varsin av filerna på en skiva. För att använda filerna i framtiden packar du upp dem till hårddisken. Och det händer inget på vägen? Att filmens eller låtarnas kvalitet försämras nånstans? Att ord bortfaller i novellerna? 😉😉 Nej, jag har bara inte använt zip-program på denna laptop ännu, är inte så förtjust i det. Mest kanske för att det inte funkade på min förra bauta-dator (12 kilo) en gång. 🙂 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Ja men till frågan nu då...jag har samma problem när/om jag vill göra back-up filer eller spara projekt filer från Cubase som inte alls ryms ens på en dvd-skiva då de är för stora,låt för låt-vad göra? (skaffade mig en dual layer brännare för ändamålet vilken jag ej testat ännu-8GB) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Intressant detta med dvd-brännare. Jag har Sonic Record Now - upphottad version Deluxe (tjusigt va?) 😉 7.3 eller nåt. Det beställde jag också vid nedladdning till min pc, men var vis av erfarenheten och beställde den även som cd i brevlådan. Programmet är rätt "roligt". Man får inte reda på så mycket. Man lägger i en skiva, den bränns och luckan åker ut. Jag köpte upphottad version för att kunna lägga in ISRC-kod, ändra mellanrum mellan låtar osv. Allt detta går att göra! Fråga: Jag vet dock inte hur jag ska komma till ett läge där jag talar om för programmet att det är en dvd- och inte en cd-skiva jag bränner på. Men det kanske känns av automatiskt. "Create a data disc" är allt som står. Klick klick och add your files, så är man igång. Kanske borde prova med att lägga i en dvd-r istället? Hur får man reda på om min dvd-brännare klarar dual layer - som herr Sage nämnde? Gör "alla" dvd-brännare max 1.5 år gamla det? det är en Toshiba combo cd/dvd-brännare. Jag har försökt bränna en konsert på dvd-brännaren en gång, men det gick inte alls, däremot kunde den spela dvd... (kommer inte ihåg felmeddelandet). 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Ja men till frågan nu då...jag har samma problem när/om jag vill göra back-up filer eller spara projekt filer från Cubase som inte alls ryms ens på en dvd-skiva då de är för stora,låt för låt-vad göra?(skaffade mig en dual layer brännare för ändamålet vilken jag ej testat ännu-8GB) Som någon sade ovan; använd ett komprimeringsprogram (WinZip, WinRar etc) och dela upp dem på ett antal mindre filer. Eller köp en extern hårddisk för backupsyfte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 jag har en extern combo-hdd (firewire + usb 2.0x2) på 250 GB. Det var bara det att tänk om den pajar... Tänk om cd-skiva #29 blivit oläslig om ett år? Plötsligt sitter du där med 40 cd-skivor som är oanvändbara... Men hur ska mn göra då? Köpa en stencilapparat på loppis för en hundring och märkliga adapters och hoppas att stencileringsvätskan ìnte torkat? Eller köpa flera hdd för 15 tusen och hoppas att de håller längre än cdr? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Skippa ZIP och packning. Räcker med ett CRC-fel nånstans så är allt obrukbart. Dessutom så fungerar zuip-algoritmen ganska dåligt på material som ljud och bild. Gör som andra, bränn DVD-R. Gör dessutom backups på hårdskiva. DVD:na sparar du i ett mörkt skåp som inte s tår i solljus, och du tar inte fram skivorna förrän du har verkligt behov. En gång per år kan du ta fram dem och kolla att det inte finns oxidation på ytan, och verifiera att de verkligen fungerar. Kostnaden för 40 CD-R och en jäääävla massa förlorad tid (eftersom du har deadlines så lär det vara ett argument?) är ju samma som för en ny hårddisk och en DVD-brännare och några skivor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Tack för alla snabba svar. Det blir till att bränna några data-dvd istället då. Jag har redan gjort 5 cdr...och hittade några dvd-r här nu... Det står TDK dvd-r single sided 4.7 GB på dem - de är alltså inte dual layer då väl? Undrar bara hur jag ska få reda på om min dvd-brännare klarar att bränna i dual layer: det står ingenting om brännaren i den mycket knapphändiga handboken eller i "Den här datorns spec." 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Men alltså! En extern hårddisk är allt som behövs. Denna från Webhallen som är 250 GB kostar bara 1400 kronor. Du kan säkert hitta någon på 80 GB för under tusenlappen. Det enda du gör att koppla in hårddisken, kopiera över filerna, och så är det klart! Enkelt och smidigt, och lätt att göra ofta. Till skillnad mot brända skivor kan du då också uppdatera filerna. Om du gör en backup på en låt, och sen hinner jobba lite mer med den så ersätter du bara den gamla filen med den nya. Jag vet att många redan sagt det, men du musik verkar inte ha övervägt det än, trots att det i mitt tycke är det allra enklaste alternativet. (Och byt för guds skull antivirusprogram...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (skaffade mig en dual layer brännare för ändamålet vilken jag ej testat ännu-8GB) Jag köpte en dual layer brännare och köpte sen "single sided double layer dvd+R" skiva som låg på 8.5 GB. Och brände ner på det. Gick hur bra som helst. Ska ju tilläggas att dvdskivorna var rätt dyra. Säkert en 80 spänn styck (minns inte exakt) Men är det en fil som är över vad EN dvd på 4 GB så har man väl inget val än att köpa double layer. Om man nu inte vill såga isär dom med rar el liknande. Fördelen är väl mest bekväm eftersom det hamnar på EN skiva. Sen är det väl upp till var å en att bedömma om det är värt det. Men fungerar gör det iaf. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Till skillnad mot brända skivor kan du då också uppdatera filerna. Om du gör en backup på en låt, och sen hinner jobba lite mer med den så ersätter du bara den gamla filen med den nya. Ungefär som cdrw då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Det står TDK dvd-r single sided 4.7 GB på dem - de är alltså inte dual layer då väl? Det är "vanliga" DVD-R då, ja. Det fungerar väl bra också? Du får in 6 gånger så mycket som en CD-R... 7 DVD:er och det är klart. Gör både en kopia till din Firewire-hårddisk + DVD-bränningen. Förvara skivorna mörkt, skyddade från solljus, som tsmalmbe sa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Jag gör såhär: 1) Kör över en del filer från min inbyggda hdd till min externa hdd. 2) Bränner några cdr (redan gjort). 3) Bränner några dvdr ikväll/imon/inatt. 4) Kontaktar Norton. Tar bort Norton från pc:n om det går. 5) Reparerar Windows XP. 6) Lämnar in pc:n för skärmreparation och åberopar reklamationsrätten. 7) Beställer RAM-uppgradering. 🙁 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 *går ned i kryptan för att se var jag ska lägga skivorna...* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Och om det inte går att reparera Windows XP, så får jag ominstallera det. Eller också beror det inte på Windows Xp att jag inte kan öppna en enda pdf-fil, vilket är störande! Det kanske är Nortons fel det också? Det hindrar mig från att se det mesta... 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Gjorde en återställningspunkt i datorn förut. Kanske kan vara bra när jag ska lämna in den. Teknikern i butiken (Computer City), ska testa pc:n med en annan skärm, för att se om det är skärmen eller grafikkortet det är fel på. Nu syns ÅTTA lodräta linjer i olika färger över bildskärmen. Skärmen gissar jag på. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) (skaffade mig en dual layer brännare för ändamålet vilken jag ej testat ännu-8GB) Jag köpte en dual layer brännare och köpte sen "single sided double layer dvd+R" skiva som låg på 8.5 GB. Och brände ner på det. Gick hur bra som helst. Ska ju tilläggas att dvdskivorna var rätt dyra. Säkert en 80 spänn styck (minns inte exakt) Men är det en fil som är över vad EN dvd på 4 GB så har man väl inget val än att köpa double layer. Om man nu inte vill såga isär dom med rar el liknande. Fördelen är väl mest bekväm eftersom det hamnar på EN skiva. Sen är det väl upp till var å en att bedömma om det är värt det. Men fungerar gör det iaf. 🙂 Dyra? Jo, jo. Gissa vad CDR-skivor kostade när jag köpte min första 2X CD-brännare för ca 10000:- (inköpspris för datorbutiken jag jobbade hos då...). Ingen? Jo, just det, 80:-/st i inköpspris! Gissa hur många andra som visste något om CD-bränning på Atari på den tiden - och gissa hur många skivor jag lyckades förstöra innan det fungerade någorlunda och jag kunde börja rapportera alla buggar till programmerarna... 😄🙁 Det är dyrt att ligga på topp... 🙂 Redigerat 8 november 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Dyra? Jo, jo. Gissa vad CDR-skivor kostade när jag köpte min första 2X CD-brännare för ca 10000:- (inköpspris för datorbutiken jag jobbade hos då...). Ingen? Jo, just det, 80:-/st i inköpspris! Gissa hur många andra som visste något om CD-bränning på Atari på den tiden - och gissa hur många skivor jag lyckades förstöra innan det fungerade någorlunda och jag kunde börja rapportera alla buggar till programmerarna... 😄🙁 Det är dyrt att ligga på topp... 🙂 Känns nästan mer ekonomiskt att bränna sedlarna direkt. Fast dom kanske inte är kompatibla med den brännaren. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.