Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ibland när jag lirar in låtar i Cubase SL och ska exportera till audiofile så klipps låtens början. Särskilt om låten t ex börjar i position 5 och jag har markerat området precis fr o m position 5 och framåt. Sejvad och klar försvinner då ofta första anslaget. Istället får jag markera några positioner innan, ibland en bra bit innan första tonen.

Ja, okej, det här låter säkert som ett riktigt i-landsproblem, men det är lite irriterande när man vill att låten skall börja på "00.00" exakt liksom och inte på "00.02" (simulerad sekundräknare 🙂 )

Nån som stött på detta och löst det på något trevligt sätt?

Annons
Postat

1. Midinoterna ligger kanske någon millisekund innan taktslaget ---> note-on skickas inte till synthen/vsti

2. vissa vstpluggar är HEMSKA med sina buffrar som inte töms ordentligt (reverb och sånt). Vet inte om det är som i Logic, men ibland måste man spela slutet på låten för att dom ska tömmas ordentligt. Detta gäller gamla pluggar mest.

Själv markerar jag nästan alltid en takt innan själva låten börjar om jag ska bounca ner en mix. Går ju snabbt att klippa bort tystnaden i efterhand.

Postat
1. Midinoterna ligger kanske någon millisekund innan taktslaget ---> note-on skickas inte till synthen/vsti

2. vissa vstpluggar är HEMSKA med sina buffrar som inte töms ordentligt (reverb och sånt). Vet inte om det är som i Logic, men ibland måste man spela slutet på låten för att dom ska tömmas ordentligt. Detta gäller gamla pluggar mest.

Själv markerar jag nästan alltid en takt innan själva låten börjar om jag ska bounca ner en mix. Går ju snabbt att klippa bort tystnaden i efterhand.

Tack, jo det kan nog vara 2:an. Har kollat midinoterna och ofta är det dessutom audion som klipps, men visst kan man klippa lite i efterhand....

Postat

Har du uppdaterat Cubase på ett tag? Det är ett problem som ska vara fixat i senaste versionen...Left/right locatorproblemet som gör att du inte kan exportera med Left locator satt exakt på taktslaget...

Postat
Har du uppdaterat Cubase på ett tag? Det är ett problem som ska vara fixat i senaste versionen...Left/right locatorproblemet som gör att du inte kan exportera med Left locator satt exakt på taktslaget...

Hmm, nej det har jag nog inte. Kör på en typ ett år gammal Cubase SL och har inte uppdaterat smörjan, kanske ska göra det, tack för tipset.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.