kenjoswe Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Hej alla, Jag har en Fender Telecaster som brummar en hel del. Hur kan man fixa detta? Jag vet att single coil brukar vara ett problem. /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pereds Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Det är bara att försöka vrida sig tills det blir bäst... Det är skärmen som är skurken... du kan se till att ha lite extra inräkning vid inspelning och prova att slå av skärmen när du gör dina tagningar... kör du med Cubase så kan du köra flera varv i inspelningsläge... Stratorna ger i allmänhet värre problem än med telecastern... men det beror på vad det är för mikrofoner... Prova att fimpa skärmen... Ett annat problem som är vanligt... Ibland så blir det små knäpp när man nuddar plektrumskyddet... då är det bara att tejpa skyddet (där det är störst risk att man nuddar) med lite maskeringstejp så är det problemet ur världen... Mvh Per Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Är det brumm när du inte har händer/fingar mot strängarna ? Är det när du ska lira live eller framför burken ? Är det vid burken sitter du för nära skärm & annan hårdvara. Är det när du ska lira live är du för nära stärkaren med för hög volym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 7 november 2006 Trådstartare Dela Postat 7 november 2006 Är det brumm när du inte har händer/fingar mot strängarna ? Är det när du ska lira live eller framför burken ? Ja, det är brum när jag inte har fingrarna på strängarna och 1 meter från bildskärmen(LCD). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Det är den klassiska problematiken. Guran har ingen jord-anslutning + en boost som förstäker brummet. Tom Cliff Richards i Stones har samma problem som du så du är inte ensam. Låt något finger/hand hålla borta brummet när guran ska vara tyst vid inspelning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Jag har samma problem med en av mina basar, men finns det ingen lösning på det?!? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 se till att alla stärkare o allt som e kopplat e jordat.. då slipper du en del av det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Jag har samma problem med en av mina basar, men finns det ingen lösning på det?!? 🙂 Vet inte riktigt om det finns lösningar på det. Det finns säkert. Det är en kvarleva från förr med + och - och allt det där. Prova att Googla på ämnet. Men som sagt var är det enklaste är att hålla någon kroppsdel mot strängarna. Alt efterfixa med att ta bort brummet i spåret med t ex soundfogre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.