Jump to content
Annons

Hjälp att koppla.

Recommended Posts

acquiesce (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Ja e väldigt sugen på att börja spela in musik på datorn, jag har en mixer, en midi klaviatur med USB, en akustisk gitarr med mic och en hyffsad sångmic.

Mitt ljudkort är ett SB Audigy.

Frågan är: hur kopplar jag för bästa resultat?

Tänkte spela in i cubase, tar gärna emot tips som kan hjälpa mig på vägen.

Annons
acquiesce (oregistrerad)
Postat

BEHRINGER EURORACK UB1002 10-Input 2-Bus Mic/Line Mixer with IMP's

heter den! länken funkade tydligen inte. 🙂

Postat

En sån som jag har om jag fattade rätt på börsens sida.

Alltså, om du ska kunna både lyssna och spela in genom mixern samtidigt så bör du göra såhär:

Koppla ljudkortets utgångar till kanal 3/4 eller 5/5 på mixern. Kör ut ljudet till lyssning (monitorer, stereo eller vad du nu har) genom antingen tape out eller main out.

Nu har du lyssningen klar.

Koppla in mikrofon på kanal 1 eller 2. (Glöm inte att sätta på fantommatningen (phantom-knappen till höger på mixern om du har en sån mick)

Dra en sladd från "aux send" utgången till ljudkortets audio-in. Ställ volymen på mik-kanalen på 0 och dra upp gainen lite. Dra igång musikprogget och gör en kanal inspelningsbar och justera insignalen med "fx"-ratten på mik-kanalen.

OBS! Se till att alla andra "fx"-rattar är nerskruvade och att du inte har nån software-monitoring på på ljudkortet eller i mjukvaran. Medhörningen får du nu genom mixern.

Detta sättet gör det tyvärr endast möjligt att spela in en kanal. Ett annat sätt ät att koppla ljudkortet direkt till lyssningen (dvs att skippa att köra genom mixern) och sen koppla mixerns main-out till ljudkortets audio-in. Då kan du spela in två kanaler, men tvingas att använda software monitoring (som det oftast är lite delay på). Det som kommer in i mixern går raka vägen ut till ljudkortet.

acquiesce (oregistrerad)
Postat

ska testa de där, hoppas jag e tillräckligt teknisk! tack för hjälpen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.