Jump to content
Annons

Subbas till genelec 8020a monitorer

KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)

Om man investerar i ett par genelec 8020a, små monitorer...

å sedan vill komplettera med en sub...

- Är det väldigt viktigt för bra ljud att köpa genelecs subbas till?

eller funkar det med en billigare subbas från ett annat märke?

i så fall kan ni rekkomendera en sub- som är hyfsad kvalite och billig?

Dela på andra sajter

Annons

Jag har tyvärr inte mycket att rekommendera i ämnet, eftersom jag själv letar efter en bra lösning på ett liknande problem, men jag kan åtminstone säga en sak:

Jag har lyssnat på Genelecs sub som ska matcha 8020 och 8030, och den lät bra!

Det var tyvärr allt jag hade att säga 😉

Dela på andra sajter

jag länkade till den fast mkt billigare i en annan tråd!!!

jag har hört att Tapco SW10 (tror jag den heter!) ska låta helt ok, o klara ganska långt ner i basen. den kostar väl en 3-4tusen..

det är inte döviktigt att subban o högtalarna är samma märke.. det ser snyggare ut bara.. 😉

Dela på andra sajter

Jag kör med just Genelec 8030A och deras sub 7050A (Inte B utan A, den första som bara har stereo in. Modell B har ju för 5.1) och det spelar riktigt fint ihop. Men det är klart att du kan köra på en annan subba, helt klart. Men Genelecs basar är byggda i en sk spiralform i aluminium. Vilket gör lådan stum och fri från oljud och att dom är helt fria från turbulenser. Det gör att dom fullkomligt gräver sig ner i registret trots att lådorna är otroligt små. Min lilla subba på 8 tum spelar runt 105dB och ligger bara på 70watt. Kliver ner rakt till 38 Hz för sen att tappa 2 dB ner till 20Hz. En liten kub på ca 40cm

Redigerat av KillwithSkill
Dela på andra sajter

hej på er

har själv varken sub eller monitor men har använt faktiskt genelec 1030 med tillhörande genelec sub, tyvärr vet jag inte namnet på den.

har egentligen själv två frågor som man bör ställa sig när det kommer till sub och monitorer. Vad ska man föredra, sub + toppar eller enbart typ 8 tums monitorer? eller större för den delen?

den andra är ju om man kan para ihop en annan sub än säg genelecs med genelecs toppar, vilka de än månde vara?

kul att höra några svar på frågorna

mvh Anders

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Med subwoofern har man fördelen att kunna lyssna utan. Med stora element har man fördelen att ha ett enhetligt system från mellanregistret ner. En Genelec med 8" element är ju förbannat fint, men det tär på plånboken lite förbannat mycket.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klart man kan använda en annan subbas.

Det kluriga är väl att bestämma sig för vilken man skall ha.

Yamaha har en som inte är oäven, HS10W. Den lät bra när jag lyssnade ihop med Yamahas monitorer 4 500:-

Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

ok, tack för alla svaren!

fortfarande förvirrad dock..hehe

- kan nån ge förslag på nån bra sub som inte kostar för många tusenlappar?

- kan d vara svårt att koppla i en sub!? kan d bli problem med balansen mellan dem och monitorerna..eller finns dövriga inställningar som gör att vissa subbar inte passar till vissa monitorer?

- sedan...annars är allternativ att bara köra med 8020:orna utan sub men risken är väl att d blir för basfattigt när man mixar, hur långt ner i frekvens behöver man höra för att kunna göra schyssta mixar...hmm

Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

saken ä den nu att jag har fått hem ett par Blue sky media desk...fick dom för ett sånt enomt bra pris....

men ville egentligen ha genelec 8020....

- kan nån hjälpa mig göra en jämförelse mellan dessa

GENELEC 2080

- frequency response 66 Hz -20 kHz

BLUE SKY MEDIA DESK -

Satellite Speakers :Frequency response: 100 Hz to 20

Subwoofer : Frequency response: 35Hz to 100Hz

- om man har sub till genelec´sen då är dom kanske klart d bästa men d kostar ju säkerligen massa mer

Dela på andra sajter

Jag kör med en AudioPro 10" sub. AudioPro är originalet för kompakta subbar, baserat på Karl-Erik Ståhls patenterade ACE-Bass från nån gång på 70-talet. Yamaha har licensierat samma teknik och kallar den YST. Undrar om övriga tillverkare har tillgång till ACE/YST patentet? De har i alla fall inte samma långa erfarenhet.

Inkopplingen är en baggis, då det finns både låg och högnivåingångar.

Dela på andra sajter

XTZ 99 w 12

3300:- på fyndborsen.se, du hittar inte bättre för dubbla pengarna!

😄

Precis vad jag letat efter 🥰! Har du denna själv? Till InoAudio pr60? (som jag f.ö. också funderar på att köpa 😄!)

Har ett par 8020, har lyssnat på Genelecs subbas och var inte imponerad, dessutom var dom inte det minsta rimliga i pris, vilket ju 8020 verkligen är!

Dela på andra sajter

XTZ 99 w 12

3300:- på fyndborsen.se, du hittar inte bättre för dubbla pengarna!

😎

Precis vad jag letat efter 🙂! Har du denna själv? Till InoAudio pr60? (som jag f.ö. också funderar på att köpa 🙂!)

Har ett par 8020, har lyssnat på Genelecs subbas och var inte imponerad, dessutom var dom inte det minsta rimliga i pris, vilket ju 8020 verkligen är!

Hej Hans, jag har 2 st XTZ subbar-en för varje kanal, dom gör det jag vill höra.

Skulle ha köpt Ino´s pr60 nu i höst om jag hade haft råd men får vänta lite---dom ÄR bäst och smiskar allt annat, inget snack!

Kör med B&W DM 602 så länge...helt OK för dom pengarna.

IDF, du skulle ju köpa min gamla sub 😄 försök inte smita nu 😆😆🙂

Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

ok!

FYNDBÖRSEN THAT IS!

men...

ä inte d bara hifi-stereo grjer där?

eller spelar inte d nån roll om dom är tillverkade för studiobruk eller för hemma lyssning!?

eller betyder d att jag kan ta min gamla subbas från mitt jamo-högtalar paket som jag hade till min stereo?

Redigerat av KRIS_O!
Dela på andra sajter

hej

florian: du säger att du kör med en xtz sub till varje topp. är det den modell som du rekommenderade via fyndbörsen eller är det någon annan? har kollat på hemsian och man blir ju hemskt läskad av att införskaffa en sådan. sen så får man visst ett öppet köp i upp till tre veckor och det är ju kanon!

//Anders

Dela på andra sajter

hej

florian: du säger att du kör med en xtz sub till varje topp. är det den modell som du rekommenderade via fyndbörsen eller är det någon annan? har kollat på hemsian och man blir ju hemskt läskad av att införskaffa en sådan. sen så får man visst ett öppet köp i upp till tre veckor och det är ju kanon!

//Anders

hej mr.chess, jaså nu duger det att be om råd 😄 i förra tråden där jag tog upp samma sak fick jag ta emot en jävla massa skit ifrån bl.a. dig för mina tips...

Ja det är den modellen alltså!!!

Dela på andra sajter

jag vet att när det gäller subbar och toppar i ett surround system så är det en kinkig historia. Man kan köpa egna toppar med en sub och surroundförstärkare men man får det nog aldrig optimalt. Bäst har jag hört är just att köpa en surroundförstärkare och ett paket av surroundhögtalare, topp + sub, av samma märke och allt, då kommer de bli mest samspelade. Det där kan vara dock en myt men jag tycker det ligger lite grand i det ändå.

OM det ovanstående stämde borde ju valet av sub till topparna även i ett vanligt stereosystem ha en stor påverkan, dvs. för att de ska spela bäst och optimalt tillsammans. Då tänker jag mest på ett aktivt system. Det kanske är mer robust när det gäller ett passivt system där man utgår från förstärkeri? Min tanke är att bäst är kanske att om man har ett toppar av något märke så blir det ändå bäst om man köper en sub av samma frabrikat.

Ex, det borde ju vara en fördel att köpa Genelecs egna sub om man sitter med toppar av samma märke. Om man istället införskaffar sig typ Mackies sub så skulle det inte fungera lika optimalt, de är inte gjorde egentligen för varandra ju.

Vad tror ni? Kommentera gärna, skulle vara kul att veta hur ni andra tolkar det hela

MVH Anders

Dela på andra sajter

Jag tycker då förstås att det - i alla fall ur ljudsynpunkt - är betydligt vettigare att köpa en sub som är avsedd för de högtalare som man tänker använda. Risken finns till exempel annars att de överlappar varandra eller lämnar att "glapp" i frekvensgången. När man ändå lägger ner så pass mycket pengar är det ju väsentligt att man får ett bra resultat.

Nu är jag kanske mera kräsen än många andra och avstår hellre än köper något som inte är riktigt bra. Tyvärr så får man nästan alltid vad man betalar för - "gratisluncher" är ovanliga...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.