Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tänkte slå på stort och göra ett omslag till min demo, typ ett sånt där enkelt pappfodral som cd-singlar ibland ligger i. CD-skivorna tänkte jag bränna själv, blir billigast så.

Så frågan är om någon vet något bra och billigt tryckeri som kan göra sådant, dvs trycka min bild, vika och limma ihop fodralet, för en inte allt för dyr peng, och inte bara i stora serier. Tänkte nog bara göra ett 50-tal ex.

Några erfarenheter?

Annons
Postat

Skriv ut på färglaser! Om det "bara" är demo och inte fler än 50ex... Kollade runt lite för ett tag sedan och i de små upplagorna blir det as-dyrt att trycka!

Postat

En färglaser blir förmodligen ännu dyrare? Kan man skriva på så tjock papp och kan man få det sådär glansigt som jag vill ha det?

Frågade allkopia i växjö, om dom tog typ 24:- per omslag i de små volymerna, och det är inte så jättefarligt.

Postat

då får du ju minst en kostnad för köparen på kanske 50-100 kr per demo (om du tänker tjäna nått på det)... det kanske inte är särskilt många som vill lägga upp så mycket pengar på en demo... å andra sidan kanske fler vill köpa den för den är snyggt paketerad men jag skulle tänka mig noga för innan jag gjorde något liknande

ps. om du tänker göra demon väldigt seriös kanske det till och med är lönt att låta pressa skivorna. Jag skulle faktiskt bkänna mig lite lurad om jag köpte en demo i ett jätte flott pappfodral och det sedan trillar ut en vanlig cd-r skiva... 😉

Postat (redigerat)

Sälja? Tjäna pengar? Hur menar du, det är musik jag håller på med. 😉

Nej men allvarligt talat tänkte jag inte tjäna några pengar på det. Målet är att göra något som jag kan vara nöjd med. Jag vill ha ett snyggt omslag... har till och med slängt ihop en skiss. (det viks alltså ihop på mitten och blir ett kvadratiskt fodral)

En snygg cd-r ser inte mycket värre ut än en tryckt cd-skiva. Det som skiljer är hållbarheten, och om musiken visar sig vara så bra att folk vill lyssna på den om 5-15 år, kan man nog få det utgivet med hjälp av något bolag.

Redigerat av Fidden
Postat
Sälja? Tjäna pengar? Hur menar du, det är musik jag håller på med. 😉

Nej men allvarligt talat tänkte jag inte tjäna några pengar på det. Målet är att göra något som jag kan vara nöjd med. Jag vill ha ett snyggt omslag... har till och med slängt ihop en skiss. (det viks alltså ihop på mitten och blir ett kvadratiskt fodral)

En snygg cd-r ser inte mycket värre ut än en tryckt cd-skiva. Det som skiljer är hållbarheten, och om musiken visar sig vara så bra att folk vill lyssna på den om 5-15 år, kan man nog få det utgivet med hjälp av något bolag.

Det går ju att printa på riktigt tjocka papper i hemmaskrivare

Postat

Det blir tämligen tråkiga omslag i min laserjet. Det blir liksom lite färglöst.

Jag tänker inte göra omslag speciellt ofta, så att köpa en ny skrivare för ändamålet är inte tänkbart. Är osäker på hur billigt det blir dessutom, skrivare är inte gratis... eller jo, bläckstrålar är nästan det, men det är en teknik som jag tycker är usch. Bläckpatroner som ska bytas för att man inte skrivit ut tillräckligt ofta, huga.

Bra papp att skriva på är nog inte gratis det heller skulle jag tro.

Postat

Det blir tämligen tråkiga omslag i min laserjet. Det blir liksom lite färglöst.

Svarvitt? 😄

Apropå svartvitt btw, så ser PDFen helt svart ut på min dator. 😉

Postat (redigerat)
Svarvitt?  😄

Apropå svartvitt btw, så ser PDFen helt svart ut på min dator.  😉

hmm, då kan jag ju skriva ut den trots allt.. problemet löst! 😛

Är du säker på att den laddat klart? den är ganska stor... typ 6mb.

edit: shit, detta kommer göra underverk för trafiken på min november-statistik!

Redigerat av Fidden
Postat

Jag har några kontakter som jag vänder mig till för små volymer.

Den första är en kontakt jag har i Karlskrona som sköter det åt mig med kontakt och hela paketet. Där fick jag t ex offert på 33 kr/skiva inkl moms (upplaga: 25 skivor). Plus företagsfrakt på 125 kronor.

Den andra är http://www.skivtryck.se och där har jag fått offerter för 25 skivor och uppåt. Mkt överkomliga priser. Strax över 1000-lappen för bränning, omslag och montering och hela paketet.

Pregal.se har ju oxå liknande priser, men är inte de jag i första hand vänder mig till.

Om det bara gäller omslagen så kan man ju gå till närmsta tryckeri och be dom trycka omslagen. Jag har bekanta som har bokaffär och minitryckeri där jag kan trycka omslag för 6kr/st (minns ej om det är inkl eller exkl moms). Det måste ju finnas fler i sverige som har den möjligheten förutom jag? 😉

Det finns så otroligt många tryckerier och presserier/brännerier. Google är fantastiskt bra på detta. Men i det stora hela så brukar det handla om liknande priser upp till 100 skivor innan det blir ytterligare rabatter på priserna.

Postat

Aha, får helt enkelt leta upp ett gäng tryckerier i närheten och maila lite frågor till dom, och kolla upp om man kan hitta någon liten minitryckare som ligger och trycker i något hörn.

Fråga: när du trycker omslag för 6kr styck, vad var det för typ av omslag du gör då?

Postat
Fråga: när du trycker omslag för 6kr styck, vad var det för typ av omslag du gör då?

Hmm, jadu, det är fullfärg med tryck på båda sidor. Dvs det blir 4-sidors inlaga.

Ganska ljusa färger. Kan tänka mig att det kan bli ett par kronor till per ark om det är mkt mörka färger..

Postat

Fast du var det ju iofs inte någon inlaga jag skulle trycka, utan fodralet i sig, i klassisk cd-singel stil, papp/kartong. Enligt följande mall:

http://www.co-print.com/cdmallar/kartongfodral_std.pdf

Nu när jag hittat en sån bra ritning kanske det enklaste är att gå till vilket tryckeri som helst, be dom trycka några ex på lämpligt papper (står ju till och med vilken tjocklek man ska använda) och sen helt enkelt gå hem och klippa och klistra. Blir förmodligen det billigaste alternativet.

Postat (redigerat)

vet inte riktigt om jag förstår hur du menar nu... 😉

ska du inte ha skivan i ett slimcase eller jewelcase?

EDIT:

ahh, nu fattar jag vad du menar...

Men tex skivtryck som jag skrev om innan har jag för mig har sådana saker som man kan få på offert med om jag inte minns fel...

Redigerat av Slipped_Away
Postat
vet inte riktigt om jag förstår hur du menar nu... 😉

ska du inte ha skivan i ett slimcase eller jewelcase?

Precis. Papper känns mer jag liksom. Det ska helt enkelt vara som en ficka av papp, precis enligt ritningen. kartongfodral heter det enligt vissa.

Postat (redigerat)

24kr/omslag?! det är ju hutlöst dyrt. Har för mig vi gav 5kr/st när vi tryckte på arkitektkopia (med laserkopiator). Tror vi gjorde 50-100st då.

Redigerat av rainydays
Postat
24kr/omslag?! det är ju hutlöst dyrt. Har för mig vi gav 5kr/st när vi tryckte på arkitektkopia (med laserkopiator). Tror vi gjorde 50-100st då.

men igen, är du säker på att det är samma typ av omslag som jag är ute efter? Om så är fallet, vek ni och limmade ihop det själva sedan?

Postat
nejj. 6 kr per ark... dvs. 4 sidor. 1 st simpel inlaga i fullfärg = framsida, baksida, ett uppslag på insidan.

Nu blev det nog nåt kommunikations-fel... eller vem svarade du på nu? 😉

Postat

men igen, är du säker på att det är samma typ av omslag som jag är ute efter? Om så är fallet, vek ni och limmade ihop det själva sedan?

Förvisso inte. Det sleeveomslag. Men jag tycker ändå det är dyrt. Pappret kostar ju inte mer eller mindre beroende på kvantiteten, det är ju jobbet runtikring som kostar.

Postat

Förvisso inte. Det sleeveomslag. Men jag tycker ändå det är dyrt. Pappret kostar ju inte mer eller mindre beroende på kvantiteten, det är ju jobbet runtikring som kostar.

Absolut, 24:- är inte gratis... men jag tror inte det går att få det så hemskt mycket billigare om man vill ha ett färdigmonterat fodral av den typen. Men jag ska be arkitektkopia trycka en provkopia, så ska jag försöka klippa, vika och klistra ihop den och se hur jobbigt det blir att göra det själv. Vore ju lite coolt att till och med gjort omslaget själv.

Postat

tror det blev mkt missförstånd nu.. 😄 jag tror att jag svarade på rainydays inlägg, för jag tror att han räknade 6kr x 4 sidor till 24 kr för en inlaga, medans jag menade att alla 4 sidorna är ju på 1 ark och det är 1 ark med tryck på båda sidor som sammanlagt kostar 6 kr.

eller var det nån annanstans som siffran 24 kom ifrån? 😉

Postat
tror det blev mkt missförstånd nu.. 😄 jag tror att jag svarade på rainydays inlägg, för jag tror att han räknade 6kr x 4 sidor till 24 kr för en inlaga, medans jag menade att alla 4 sidorna är ju på 1 ark och det är 1 ark med tryck på båda sidor som sammanlagt kostar 6 kr.

eller var det nån annanstans som siffran 24 kom ifrån? 😉

hehe, ja vad rörigt det blev 😄

Tror 24 kom från tidigare i tråden, det var prisförslag per färdigt fodral från ett tryckeri.

Postat

nu har jag läste det mesta här, men inte allt...

Det finns väl "vita" fodral att köpa? Det borde inte vara så svårt att få någon att skriva eller trycka på dem?

Men 24kr/st och 100 st = 2400:- För de pengarna så har du nog någon som både gör jobbet med tryck och bränner dina skivor, inkl tryck på CD'n.

Bilden var för övrigt riktigt snygg!

Postat
nu har jag läste det mesta här, men inte allt...

Det finns väl "vita" fodral att köpa? Det borde inte vara så svårt att få någon att skriva eller trycka på dem?

Men 24kr/st  och 100 st = 2400:- För de pengarna så har du nog någon som både gör jobbet med tryck och bränner dina skivor, inkl tryck på CD'n.

Bilden var för övrigt riktigt snygg!

Jag tror inte det blir bra om man printar på färdigvikta fodral, alltså måste det först tryckas, sen skäras, sen vikas och limmas. Därför blir det dyrt. Fast det kanske är automatiserat på något sätt, vad vet jag...

Men nu har jag ju kommit på min lösning med hjälp av svaren här, jag printar på nån copyshop och klipper o klistrar på egen hand. Återkommer med resultatet.

Postat

Såg att även jag lyckats missförstå siffran 24 på grund av att jag är lätt att missförstå själv när det gäller dessa siffror haha. ber om ursäkt.. 🙂

Lycka till med allt iaf! men kolla in skivtryck.se om de kan hjälpa dig annars. billigt å bra. har skickat efter provexemplar från dem förr å det ser riktigt bra ut för deras priser.

nattinatt!

Postat

Äsch, det spricker. Bokstavligt talat. Viker man såpass tjockt papper för hand, kommer papprets fibrer göra att trycket spricker i vecket. Iallafall om man viker åt fel håll, och eftersom min lösning innefattade vikningar åt båda hållen, så går det inte. En stansning hade behövts. Plus att små digitaltryckerier oftast inte har möjlighet till den ytbehandlingen som man skulle behöva.

Så det får nog bli ett inlägg i slimcase istället. Billigare och mer skydd åt cd-skiva vid frakt, men inte lika snyggt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.