lordset (oregistrerad) Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Är det nån som vet hur det är med det? Om jag köper en podxt på ebay så blir det helt klart billigare om men vet hur man undgår tull + moms. Men hur är det med adaptrarna fungerar det med konverterare eller? Skulle vara trevligt att veta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Köp en ny transfomator i sverige. USA kör inte på 230V som här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Om det är en gitarrpedal på 12 volt eller en pod xt så är det enkelt. Men det som går direkt på nätspänningen är klurigare. Dvs allt som har du kopplar direkt in i väggen som synthar, aktiva monitorer, bildskärmar, datorer är klurigt för de har inbyggd transformator. Medans allt som har en liten svart låda på strömsladden är desto enklare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Per Boysen Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Du bör också vara uppmärksam på filken strömfrekvens utrustningen är anpassad för. I Sverige har vi 50 hz medan USA har 60 hz (OT: och i Japan varierar det mellan 50 och 60 hz i olika delar av landet). Den mesta moderna musikutrustning funkar i både 50 och 60 hz frekvens, men se upp med gamla grejer som är märkta "60 Hz". Annars är det som Doc säger att spänningen skiljer; USA har ju 110 volt spänning i ledningarna. Jag var nyss och spelade där och kunde använda all min svenska utrustning eftersom mycket är USA-tillerkat och anpassat till Europa vid importen - därför går de ofta att köra på både 220 och 110 volt om man slår om en knapp och byter ut säkringarna. Det är mer problematiskt för amerikaner som kommer hit till Europa för att spela, då deras amerikanska utrustning kanske inte är förberedd för 220 volt. I det läget går man till Claes Olsson eller Teknikmagasinet och köper en transformator. Se bara till att transformatorn levererar tillräckligt med watt för att driva allt du kopplar in på den. Det där tror jag är ungefär vad man behöver veta... ;-) Kanske nån har något tillägg? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 En omvandlare mellan likström och växelström finns billigt på Clas Ohslon. Dom använder jag till routern bla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lordset (oregistrerad) Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Så det jag i detta fall behöver göra är att köpa en ny adapter på teknikmagasinet eller måste jag hålla på med säkringar å grejer? tack för alla fina svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Så det jag i detta fall behöver göra är att köpa en ny adapter på teknikmagasinet eller måste jag hålla på med säkringar å grejer? tack för alla fina svar! Nu gällde det väl en pod xt oxh då kan du ju beställa en ny orginal adapter från en svensk musikaffär till den. Kostar väl någon hundring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.