Zyan Postat 8 november 2006 Trådstartare Dela Postat 8 november 2006 Lösningen bör alltså vara TEJP om man vill ha båda händerna tillgängliga för klaviaturspel. Eller också kan man styra pitchbenden med typ näsan eller nåt, om man har god rörlighet eller kan förlänga den (näsan eller pitchbend-reglaget) med något lämpligt. Exempelvis nån slags pinne. Nää...jag har ju mastertune på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PD77 (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) vilken vacker liten sak ..synten menar jag Redigerat 8 november 2006 av PD77 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fjodrov Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 ac/dc, hendrix, kiss, sabbath, maiden listan kan göras hur lång som helst på band som inte kör med 440 stämning. Inte minst perfekta Hysteria skivan med Def Leppard är stämd "rätt". Ingen rock n roll med 440 stämning 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 (redigerat) ang. absolut gehör. Jag spånar, det trodde jag gick fram, men min poäng var att ingen vet ju vad ett A är när de föds eller hur. Det måste man ju lära sig oavsett vilken frekvens det gäller. Jo, det kan jag hålla med om. Men själv uttrycket absolut gehör är olyckligtvis missvisande. Egentligen borde man inte säga så, eftersom det i praktiken handlar om "konstant tonminne". Ni vet, efter att man spelat eller sjungit (eller lyssnat på musik) kommer man ihåg tonerna i huvudet; tonart, grundton, ters, skala etc. Ju mer och intensivare man håller på med musik i sin vardag ju längre sitter det där tonminnet kvar. Man kan medvetet komma ihåg en tonart/stämning genom att "sjunga den" i sin fantasi ("höra i huvudet"). Till sist når man ett stadium där tonminnet stannar kvar hela tiden, både när man är vaken och inte sysslar med musik och när man sover. Det är då man kvalar in för "absolut gehör". vörd. vettigaste förklaringen jag läst än så länge! och nej det är inte mer en nackdel än fördel, ni blandar ihop tonpedanter med absolut gehör..ister edit:enterenter Redigerat 8 november 2006 av unbornichen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 9 november 2006 Dela Postat 9 november 2006 Detta är ju ganska vanligt... 🙁 Jag har alltid trott det var en grej som man gjorde i masteringen, att man höjde/sänkte hastigheten på vissa spår för att öka/sänka energin (även en liten förändring kan påverka en låts uttryck rätt mycket), samt att eventuellt få övergångarna mellan låtarna att låta bättre... Sätter en hundring på den teorin, eller att det passade sångaren bättre att "vässa" stämningen lite genom att köra bandet/uppspelningen snabbare. Även mycket möjligt att man inte var nöjd med tempot och ökade på hastigheten en aning. Eller så... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 10 november 2006 Trådstartare Dela Postat 10 november 2006 Detta är ju ganska vanligt... 😛 Jag har alltid trott det var en grej som man gjorde i masteringen, att man höjde/sänkte hastigheten på vissa spår för att öka/sänka energin (även en liten förändring kan påverka en låts uttryck rätt mycket), samt att eventuellt få övergångarna mellan låtarna att låta bättre... Sätter en hundring på den teorin, eller att det passade sångaren bättre att "vässa" stämningen lite genom att köra bandet/uppspelningen snabbare. Även mycket möjligt att man inte var nöjd med tempot och ökade på hastigheten en aning. Eller så... 😆 Kan man göra detta i cubase? Eller är det att bounce hela projektet och sen timestretcha det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 (redigerat) Pitcha kan man väl i SX3 ialallfall, men då rör det sig om hela tonsteg. Möjligen kan du jobba med något annat audioprogram. Vet inte om wavelab har en pitchkorrigeringsfunktion. De flesta mjukvarupluggar kan man ju ändra mastertonen lite på. Det borde finns i ett avancerat audioprogram. Annars får man väl göra som du säger bounca och timestretcha. Svårt att få det precis rätt förmodar jag. eller det kansek går att räkna ut? Förresten det skulle vara intressant att testa det där Svenska ackorduttaningsprogrammet... vad heter det nu... Och se vilken tonart det väljer. 😠 Redigerat 10 november 2006 av Egghuvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 10 november 2006 Trådstartare Dela Postat 10 november 2006 Pitcha kan man väl i SX3 ialallfall, men då rör det sig om hela tonsteg. Möjligen kan du jobba med något annat audioprogram. Vet inte om wavelab har en pitchkorrigeringsfunktion. De flesta mjukvarupluggar kan man ju ändra mastertonen lite på. Det borde finns i ett avancerat audioprogram. Annars får man väl göra som du säger bounca och timestretcha. Svårt att få det precis rätt förmodar jag. eller det kansek går att räkna ut? Förresten det skulle vara intressant att testa det där Svenska ackorduttaningsprogrammet... vad heter det nu... Och se vilken tonart det väljer. 😳 Men tonarten vet vi ju...jag vet dock inte vad den kallas. Det är C-dur med även ett e ackord med ibland..,,så vad ska man säga... C-dur med #g? Fast sen är den några Hz högre. Den går inte i A=440 Jag kan ingen notlära som ni märker... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.