Jump to content
Annons

Svårt att placera sången


stenerlov

Recommended Posts

Har meckat bra länge nu och plöjt alla tips på eq, kompressor m.m för sång, men kan ändå inte få mina sångslingor att "sätta sig" i min mix.

Jag lämnar utrymme i mitten av stereofältet - men inget hjälper.

Någon som har några guidelines? tricks?

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har meckat bra länge nu och plöjt alla tips på eq, kompressor m.m för sång, men kan ändå inte få mina sångslingor att "sätta sig" i min mix.

Jag lämnar utrymme i mitten av stereofältet - men inget hjälper.

Någon som har några guidelines? tricks?

/Calle

Tror inte man ska tvinga in ett sångspår in i en mix om det verkligen inte går att få in. Men du skulle ju om inte annat kunna aningen tydligare beskriva ditt problem. Och vad du testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget allmängiltigt recept på hur man "ska" göra. Så enkelt är det inte... 😏

Du har lämnat plats i mitten av stereobilden - men har du tänkt på att lämna plats också i mellanregistret generellt, så att du inte har en massa andra instrument som ligger i samma frekvensområde som sången?

Se också till att du inte har några instrument som "krigar" med sången - som exempelvis någon syntslinga eller sologitarr som spelar samtidigt som sången. Låt sådana instrument svara på sångens fraser, så blir det bra - men om två melodier låter samtidigt, ger det ett lite förvirrat intryck...

Har du kanske lagt på för mycket effekter eller för långa reverb, så att sången blir otydlig?

Är det din egen sångröst, så kanske det inte är fel trots allt... Man mixar som regel sin egen sång för lågt, eftersom den låter "fel" jämfört med hur den låter inuti huvudet. Det brukar vara bra att mixa den så att man tycker att den är lagom stark - och så upp med den ett par dB till efter det.

Ett sätt som kanske kan fungera för dig, är "Motown-tricket" - d v s att du antingen dubbar, så att du har två spår (om du kan sjunga tillräckligt tajt förstås), eller helt enkelt kopierar upp sångspåret så att du har två likadana. Fördröj gärna det ena lite grand, så att spåren inte kommer exakt samtidigt. Ett av spåren komprimerar du så hårt att det nästan känns jobbigt, medan det andra spåret komprimeras väldigt lite eller inget alls. Sedan får du ställa lagom balans mellan dem, efter vad som låter bäst. Du får då extra stöd från det hårt komprimerade spåret, samtidigt som du har kvar mycket dynamik tack vare det andra spåret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag testat är att komprimera sången (C1 eller RVox) enligt konstens alla regler, sedan högpassfilter och höja 2 runt 2-3 Khz i Eq:n (Sonalksis).

Visst låter sången då bra på egen hand, men i mixen låter det som om jag ändå står och sjunger "framför en bandspelare", alltså sången är inte inuti utan ovanpå.

"Motown-tricket" ska jag testa, trodde det tricket funkade bäst på trummor så jag testade aldrig.

Jo - brukar ni lägga EQ:n före eller efter kompressorn??

Fler tips, fler tricks.... 😏

Redigerat av stenerlov
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag testat är att komprimera sången (C1 eller RVox) enligt konstens alla regler, sedan högpassfilter och höja 2 runt 2-3 Khz i Eq:n (Sonalksis).

Visst låter sången då bra på egen hand, men i mixen låter det som om jag ändå står och sjunger "framför en bandspelare", alltså sången är inte inuti utan ovanpå.

"Motown-tricket" ska jag testa, trodde det tricket funkade bäst på trummor så jag testade aldrig.

Jo - brukar ni lägga EQ:n före eller efter kompressorn??

Fler tips, fler tricks.... 🙂

Man kan inte få höra en snutt av dina försök så blir det lättare o peka på några saker mer direkt??

Har gått andra vägen när jag kört fast nån gång. Ner med alla reglar utom sången. Och utgå från den när du mixar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det oftast är bättre att dra ner eq:n i frekvensområden som låter dåligt, än att förstärka i områden som låter bra...

Behöver du eq:a mycket, så kanske du använder fel mic...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har meckat bra länge nu och plöjt alla tips på eq, kompressor m.m för sång, men kan ändå inte få mina sångslingor att "sätta sig" i min mix.

Jag lämnar utrymme i mitten av stereofältet - men inget hjälper.

Någon som har några guidelines? tricks?

Lättare att ge tips om du lägger upp en eller fler ljudfiler att lyssna på.

Varje låt är unik och fodrar ett unikt arbetsmetodik.

(lät bra det sista . . . ) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge oss en demo att lyssna på och dissikera åt dig.. 😆

Jag läste artikeln som MusicGene länkade till och tänkte ge dig en annan infallsvinkel:

Bilden där Guitar och Vocals EQ'as var lättförståelig och brukar funka men ibland händer det att ett visst (gitarr)ljud inte tillåter att skära dom frekvenserna som är tydligast i din sång.. då får du försöka använda stereospektrat genom panorering på ett kreativt sätt för att öppna upp musiken för sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla råd! Jag löste sången genom att eq:a min akustiska gura rätt hårt enligt bilder på den nämda sidan. Blev hur bra som helst.

Det handlar om min första låt, länkar upp den snart på forumet.

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

ett fel jag gjorde innan var att lyssna för mycket på förespråkarna som proklamerar att man skär i frekvenserna. Ofta är dessa "mallar" gjorda efter live-inspelade instrument, och det behövs inte ( enligt mej ) skäras i samma utsträckning på samplade ljud, VSTi:s o liknande.

Det kan lätt bli "tunnt" och tappa tryck om man skär för mycket tycker jag.

Bas skär jag ganska mycket ( på synthar, guror, sång ) och en del mellanreg. för att ge plats åt sång. Panna är oxå effektivt.

Lite tips ifrån en novis..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett fel jag gjorde innan var att lyssna för mycket på förespråkarna som proklamerar att man skär i frekvenserna. Ofta är dessa "mallar" gjorda efter live-inspelade instrument, och det behövs inte ( enligt mej ) skäras i samma utsträckning på samplade ljud, VSTi:s o liknande.

Det kan lätt bli "tunnt" och tappa tryck om man skär för mycket tycker jag.

Bas skär jag ganska mycket ( på synthar, guror, sång ) och en del mellanreg. för att ge plats åt sång. Panna är oxå effektivt.

Lite tips ifrån en novis..🙂

"Samplade" ljud är nästan alltid EQ'ade innan dom kommer ut på marknaden.

Att EQ'a efter en mall tycker jag inte är någon bra idé alls. Man måste väl lyssna sig fram till vad som ska skäras. Spelar jag in en gitarr i ett rum som har en resonans på 1.2kHz så kommer jag troligen behöva skära lite där.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltid svårt att ge tips så här över nätet, men det viktigaste är så klart att inspelning fungerar bra utan kompressor och utan EQ, kompressorn bara för att limitera utsignalen så att den inte klipper och inget mer......sen när sången är ren och fin måste man se till att den sitter i låten och där krockar den oftast med olika instrument, om du känner att sången ligger bakom något är det oftast att en annan frekvens täcker just frekvensbandet där sången ska vara närvarande, och det är svårt att säga här utan att veta vilka instrument du använder och inom vilket frekvensband de är starkast.....oftast brukar det ligger runt 3-4 kHz, själva tydligheten att man hör texten och runt 7-8kHz för att sången ska vara närvarande, men allt är beroende på de andra instruments frekvens.......så jag skulle leta upp alla instrument som är närvarande vid en viss frekvens och tittar om de inte tar över från sången.....

Link to comment
Dela på andra sajter

det allra bästa man kan göra för att få någonting att sitta bra i en mix är ju att ha ett bra arrangemang från början och musikaliskt lyfta fram det som sak lyftas fram.

vacum: visst är det alltid bäst om man kan lyssna sig till hur man ska eq:a men har man ingen vana kan mallar vara en bra början för att förstå vad det är man gör och varför det låter som det gör. man måste börja nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ett sätt som kanske kan fungera för dig, är "Motown-tricket" - d v s att du antingen dubbar, så att du har två spår (om du kan sjunga tillräckligt tajt förstås), eller helt enkelt kopierar upp sångspåret så att du har två likadana. Fördröj gärna det ena lite grand, så att spåren inte kommer exakt samtidigt. Ett av spåren komprimerar du så hårt att det nästan känns jobbigt, medan det andra spåret komprimeras väldigt lite eller inget alls. Sedan får du ställa lagom balans mellan dem, efter vad som låter bäst. Du får då extra stöd från det hårt komprimerade spåret, samtidigt som du har kvar mycket dynamik tack vare det andra spåret...

Går det att göra samma manöver med "Send"-effekt?

Jag kör Cubase och har precis börjat försöka att använda Send-fliken.

Jag menar alltså att man öppnar en "Delay" och en kompressor (Dynamics) som send-effekter och styr sen hur mycket man skickar med send-reglaget...eller tänker jag fel? 😲

/JAn Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl funka bra med kompressor på senden tycker jag. Använder ni alltid kompressor (mjuk eller hård) på sång redan vid inspelning eller lägger ni bara på den på det redan inspelade? Jag har inte möjlighet att ha effekter på inspelningen så därför blir det väldigt svårt att få jämna nivåer på sånginspelningen. Nåt tips på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan göra en kort beskrivning på hur jag använder en parametrisk EQ (ett vedertaget sätt som de allra flesta använder sig av).

Oftast vill man ta bort oönskade frekvenser med en parametrisk EQ (såsom bummel, störiga resonanstoner osv). Då gör jag såhär:

1. Lyssna efter vad som låter illa. Försök separera oljudet med örat först så du senare vet vad du ska leta efter.

2. Ställ upp q-värdet väldigt högt.

3. Ställ upp gainen ordentligt (max)

4. svep över frekvenserna och leta upp oljudet. När det låter som värst är du hemma.

5. dra ner gainen (tänk på att man väldigt lätt drar ner för mycket.. ett par db brukar räcka)

6. lyssna. Låter allt bra? Isf är du klar. Annars tar du upp en ny eq-punkt eller eq och letar upp nästa fula frekvens.

Inte en frekvensanalysator i världen skulle lösa problemet såhär smidigt eftersom den inte har en aning om hur du vill att det ska låta eller vad som passar ihop med resten av musiken.

EDIT: Växla frekvent mellan sololyssning och lyssning ihop med resten av musiken så det hela funkar tillsammans med det andra också såklart.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är ju sången det sista som läggs på. Då har man redan smetat in de fläskiga trummorna, den tjocka basen, de feta gitarrerna, de breda syntarna etc etc. Är där någon plats över för sången då? Knappast. Snåla med de feta ljuden. Lägg sången och låt den bestämma utrymmet på de övriga instrumenten. Enkelt är oftast bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...