Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln säger.. Vilken av dessa pluggar är egentligen bäst.. 😆

Varsågoda och kom med Bhuu och Bhään!!!

***OBS*** flamewarewarning 😕

Annons
Postat

Jo det gjorde det.. På t.ex Den här sidan.. Och gratis verkar SupaTrigga vara också... Måste genast testa den den..

Anledning till min urspungsfråga är att jag som lite mer tekniker då föredrar Aptrigga då jag fattar på en gång vad den gör då man ser reglagen (gränssnittet) .. Medan en till mig mer musikalisk polare fördrar gränsnittet på Drumagog.. Som det låter på namnet är lite med pedagokiskt.. Själv använder jag ApTrigga till att byta ut taskiga aukustiska perkusiva instrument.. Men vill behålla själva spelkänslan.

Postat

Jag har inte kollat så mycket på drumagog, men jag tycker Aptrigga funkar sjukt bra. Enkelt och smidigt, med de funktioner man behöver...

Postat (redigerat)

Precis Floaty.. då är du på min sida i debatten.. ApTrigga funkar sjukt bra för mig också.. Och jag fattar precis vad som behöver göras då jag ser reglagen.. Why Drumagog??? 😉

Redigerat av hegobald
Postat

Jag har också valt Aptrigga (namnet till trots, vem vill ha en trigger som låter apa?). Funkar hur smidigt som helst! Triggar rätt mest hela tiden, har aldrig ens brytt mig om att använda filter-delen i triggern (för att skära bort störande frekvenser i triggsignalen).

Kollade upp drumagog, men den såg ut som en lekstuga, och verkade byggd kring medföljande ljudbanker. Jag väljer helst mina ljud själv.

Tidigare har jag använt Tobybears Peak Freak (som triggar från audio till midi). Gratis och lättförståelig, men lite slö, buggig (och ganska ful).

Det jag saknar hos Aptrigga är möjligheten att variera samplingar inom ett och samma velocity-layer. Och det vore smutt med möjligheten att skicka triggningen vidare via midi (t ex om ljudet jag vill använda ligger i Reason).

Och har jag nämnt att den är billig? 🙂

Apulsoft Aptrigga

• 1 månad senare...
Saimond (oregistrerad)
Postat
Kollade upp drumagog, men den såg ut som en lekstuga, och verkade byggd kring medföljande ljudbanker. Jag väljer helst mina ljud själv.

Nu har jag inte använt drumagog men som jag uppfattade det så ska det gå att använda sina egna ljud.

Rätt mig om jag har fel.

Postat

jag måste passa på att fråga när det ändå är på tal..

det kallas trigga har jag fattat det som..dvs att ersätta ett spelat trummspår med en trummplug tlx dfhs...

betyder det att man måste ha trummorna inspelade på massor av mickar för att det ska funka..eller går det att få ett stereospår översatt till midi...

😕

Postat
betyder det att man måste ha trummorna inspelade på massor av mickar för att det ska funka..eller går det att få ett stereospår översatt till midi...

Nä, det blir svårt. Triggningen arbetar med signalstyrka, ungefär som en gate. För att det ska funka smidigt bör du trigga dom närmickade spåren.

Postat
Nu har jag inte använt drumagog men som jag uppfattade det så ska det gå att använda sina egna ljud.

Jag är nästan helt säker på att det går att använda egna ljudfiler. Vad jag menade är gränssnittet känns upplagt för att man ska använda de medföljande samplingarna.

Där tycker jag att Aptrigga är enklare. Men som sagt, det vore grymt med variation inom varje samplelayer. En funktion som jag har för mig att Drumagog har.

Postat
nä, det blir svårt. Triggningen arbetar med signalstyrka, ungefär som en gate. För att det ska funka smidigt bör du trigga dom närmickade spåren.

aha..då är jag med..där sprack drömmen om att kunna spela in dassiga trummor på en minidisc och kunna ta med sig hem och ersätta med ett hifi set..

tack för hjälpen

😛

Postat

Jag är ju inget proffs men så här är min erfarenhet.

Har du TID och BARA akustiska trummor som är inspelade med mickar så funkar nog bara Drumagog riktigt bra men det blir mycket skruvande , det lovar jag..

Har du ÄVEN separata triggsignaler inspelade till varje track t.ex. kick då triggar AP Trigga tom bättre och mer korrekt och framförallt går det snabbt som attan.

Jag brukar hamna någonstan i mitten.

Är det bara ett avancerat fill i hela låten?

Då kör jag AP Trigga eller sound replacer och vips är hela låten klar (förutom det avancerade fillet)

Då går jag in och finjusterar virveln i kanske två takter med drumagog som kommer få det mest komplicerade fill att låta naturligt men det är lite mer pill.

Så mitt svar är:

AP Trigga : När det ska det gå fort och spelet är okomplicerat.

Drumagog när det börjar bli meckigt och du har mycket TID.

Postat
Så mitt svar är:

AP Trigga : När det ska det gå fort och spelet är okomplicerat.

Drumagog när det börjar bli meckigt och du har mycket TID.

Nyttig info! Jag använder oftast Aptrigga till att addera ytterligare en bastrumma, ibland låter jag den ersätta den gamla. Där tycker jag Aptrigga fungerar utmärkt. Snabb triggning som låter rätt i sammanhanget (ingen märkbar fördröjning).

Ibland har jag även triggat virvel och det brukar vara svårare, oavsett vilken plugg man använder. Även här tycker jag att Aptrigga jobbar relativt bra. Lite pill på triggerns 'hold time' brukar det bli. I värsta fall lägger jag en gate/expander innan Aptrigga (för att hålla nere pukor och hihat).

Jag antar att begränsningen att man är tvungen att välja alternativa eller dynamiska samplingar gör att Drumagog passar bätre om man vill trigga hela kit.

Förresten, kom just på ytterligare en funktion jag saknar på Aptrigga: en ADSR till amplituden så man kan fadea in- och utgångarna på samplingar. Det vore smutt!

• 2 år senare...
Postat

En bra sak med drumagog är att de s.k gog-filerna.

de kan man strukturera in i lager så att olika ljud triggas av olika velocitynivåer.

Man kan även spela in egna ljud och lägga i lager så att det blir smidiga triggningar.

Sedan finns det en sidechain funktion i drumagog som man kan använda för att ducka det utbytta ljudet i överhänget(om man nu vill bli av med det.

Vänster/högerslag är också ganska smidigt i snabba trumrullar.

Det finns en massa andra funktioner(generera brus, skicka midi etc.) som man antagligen inte kommer använda mycket.

Förstår folk som kör pluggar som är mer överskådliga.

har bara kört aptrigga demon. som var helt ok.

Hur står står sig Logic 9's nya sound replacer vs. aptrigga drumagog?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.