Jump to content
Annons

Gammal choklad säljs som ny?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har legat och grubblat på en sak. När man köper choklad nuförtiden=senaste året, så märker man (hos exempelvis Skotte dubbel från Marabou) att den är grådaskig eller rättare sagt väldigt matt på ytan. Förr var den alltid blank och fin, så som den SKA vara när de har tillverkat chokladöverdragen vid rätt temperatur och under rätt antal minuter och sekunder. Om man slarvar med temperaturerna så kan resultatet bli matt. Det vet man ju själv sedan tillverkningen av julkonfekt.

Choklad kan också mattas av kyligt väder - men jag märkte detta fenomen även i våras och i somras. Dessutom kan choklad mattas såhär om den är dålig och har gått ut. Men när jag nu läser på min Skotte dubbel så står där 15/4-2007.

FRÅGA: Beror detta problem på att redan gammal choklad säljs som ny eller på en för hög stress i Marabou-fabriken, när chokladen tillverkas?? Eller beror det på nya sämre konserveringsmedel som härsknar?

p.s. Detta verkar även gälla andra chokladtillverkare nuförtiden. d.s.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tänker för mycket musik. 😕

Jag hade en chokladask jag ställde i ett köksskåp som hade spotlights under sig. Den chokladen blev varm och sen kall allt eftersom ljuset tändes och släcktes, sluta med att den såg oätlig ut och lite prickig på ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så är det kakaofettet som stiger upp, pga att chokladen blivit för kall. Smaken är där men estetiskt ser den sjuk ut!

Ingen person med självaktning äter sådan choklad utan personen går tillbaka med skiten till affären och kräver pengarna tillbaka! 🙂

Nejdå...jag tror t.o.m att Anton Berg´s choklad kan bli lite dammig ibland...

Ät och va glad!

Peace Out...

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Mycket viktig fråga faktiskt. Jag har märkt samma fenomen med Toms pokaler. Om man köper en punschpokal så skall den vara toppig, blank mörk och inehållet skall inte vara segt utan rinnigt överst och lite krämigt nedanför.

DE sensate pokalerna som jag köpt har varit insjunkna, något vita i chokladen samt innehållet är segt och tråkigt. När man sedan kollar på datummärkningen så har de gott om tid kvar.

Min teori är att det ändrats i och med Eu inträdet, eller något sådant så att hållbarhetstiden för konfekt har blivit mycket längre. Datummärkningen var säkert kortare innan.

Det händer turligt nog sällan att Marabous stora kakor typ Schweizernöt eller frukt och mandel är "gamla" eller "vita".

Reklamera tycker jag. Skicka skiten till företaget som tillverkat det och påpeka bristerna med produkten. kanske kan vi åstadkomma en förbättring, ev en koprtare datummärkning.

(en mer konspiratoriskt teori är att affärerna själva har en ommärkningsdatummärkare. DE köper sekunda choklad och märker om datumen)

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg gör lite mer efterforskningar. Cloetta förklarar det så här:

"Varför blir chokladen grå/vit?

Chokladen kan bli grå eller vit om den förvaras felaktigt - för varmt.Choklad är mycket känslig både för för värme och solljus. Om den förvaras vid alltför hög temperatur tränger fettet ut och lägger sig som en gråvit hinna utanpå chokladen. Gammal choklad kan också bli grå eller gråmatt på grund av att kakaosmöret omkristalliserar och chokladen blir samtidigt lite torr i smaken."

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Viktigt att påpeka är också att det är som Linus menade, att om den åker in och ut ur kyla, så kan det få förödande konsekvenser.

Därför finns det ingen anledning att förvara den i kylskåpet. Jag ser i alla fall ingen. Den blir ju dessutom hård och osmaklig då. Jag har en chokladprovarbutik av det bättre slaget nära där jag bor...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...