chilldaddy Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Jag letar efter det billigaste ljudkortet med stöd för en Studio Projects B1 kondensatormikrofon. För detta är nu min andra kondensator mick som inte fungerar, och något måste det vara fel på. Jag har testat min pre-amp inne på musikbörsen, som dem säger fungerar felfritt..det måste alltså ha med ljudkortet eller datorn att göra? Säg några bra och billiga ljudkort (under 600:-) med stöd för min mick, eller om det inte har med mitt ljudkort att göra (ett inbyggt på moderkortet) så säg om det finns några program eller drivrutiner att ladda ner. Mycket tacksam för hjälp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Jag letar efter det billigaste ljudkortet med stöd för en Studio Projects B1 kondensatormikrofon. För detta är nu min andra kondensator mick som inte fungerar, och något måste det vara fel på. Jag har testat min pre-amp inne på musikbörsen, som dem säger fungerar felfritt..det måste alltså ha med ljudkortet eller datorn att göra?Säg några bra och billiga ljudkort (under 600:-) med stöd för min mick, eller om det inte har med mitt ljudkort att göra (ett inbyggt på moderkortet) så säg om det finns några program eller drivrutiner att ladda ner. Mycket tacksam för hjälp! Vad har du för preamp? Har du slagit på fantommatningen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chilldaddy Postat 6 november 2006 Trådstartare Dela Postat 6 november 2006 Vad har du för preamp? Har du slagit på fantommatningen? jag har en Behringer MIC-100, och ja, jag har phantommatningen på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Har du en bra ingång på ljudkortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Ett ljudkort har inte "stöd" för nån speciell mikrofon. Om din preamp är hel och fungerande och du har 48V påslagen, och du har kopplat in det i ditt ljudkort RÄTT (line-in i ljudkortet) och du inte får nåt ljud ur det så är antingen felet då i ljudkortet, men mera troligt i det program du använder (vilket?). Så om/när du köper nytt ljudkort, kan du ta vilket som helst billiga 2-kanalers ljudkort. Med en fungerande mic/preamp har det ingen skillnad vad du har för ljudkort (ur den synvinkeln att det kommer att fungera). Kvalitet blir en annan diskussion, men nu var ju inte det din fråga heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chilldaddy Postat 6 november 2006 Trådstartare Dela Postat 6 november 2006 jag har kopplat in micken rätt, grejen är den att det fungerar med en vanlig dynamisk mick (Shure Beta 58a), men inte med kondensatormikrofoner. Jag använder Magix som program..jag har Sonar 5 på datorn men jag fattar ingenting =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 jag har kopplat in micken rätt, grejen är den att det fungerar med en vanlig dynamisk mick (Shure Beta 58a), men inte med kondensatormikrofoner.Jag använder Magix som program..jag har Sonar 5 på datorn men jag fattar ingenting =) Ok - fungerar preampen med en dynamisk mic, men inte med en kondensatormic, så är det fel på kondensatormicen eller på fantommatningen i preampen - eller kanske på mikrofonkabeln. Det har ingenting alls med ditt ljudkort att göra... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
c2k6 Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Kabeln kanske är trasig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Mmm, börja med att byta mikrofonkabeln. Men egentligen misstänker jag att fantommatningen 48V pajat på mikpreampen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Jag tror också på kabeln. Om du nu har fantommatningen på. Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Fungerar med dynamisk mick (som obalanserad) men kan inte leda ström för fantommatning. Försök skruva upp en av kontakterna på kabeln och titta om det verkligen finns en separat ledare till varje pinne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Ring Plus 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Låter otroligt, har lite svårt att tro på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Jag tror också på kabeln. Om du nu har fantommatningen på. Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Fungerar med dynamisk mick (som obalanserad) men kan inte leda ström för fantommatning. Försök skruva upp en av kontakterna på kabeln och titta om det verkligen finns en separat ledare till varje pinne. 😄 Shit! Det är inte särskilt juste mot folk som kopplar in en mic som är känslig mot sådant om man har glömt stänga fantommatningen... Poff säger bandet i en bandmic - och en dynamisk kan också skadas under ogynsamma omständigheter... Det borde vara spöstraff på att göra sådana kablar... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Ring Plus 🙂 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chilldaddy Postat 7 november 2006 Trådstartare Dela Postat 7 november 2006 ok, tack för hjälpen, jag får alltså testa att köpa en ny kabel..och om inte det funkar så måste alltså micken vara sönder? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 ok, tack för hjälpen, jag får alltså testa att köpa en ny kabel..och om inte det funkar så måste alltså micken vara sönder? Japp! - eller fantommatningen i preampen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 (redigerat) ok, tack för hjälpen, jag får alltså testa att köpa en ny kabel..och om inte det funkar så måste alltså micken vara sönder? Japp! - eller fantommatningen i preampen... Men han har ju provat preampen i musikbörsen. Edit: Ta med dig mick, kabel och preamp till musikbörsen. Och prova dig fram, byt ut del efter del så du lokaliserar den brustna länken. Om de är hjälpsamma, skaffa den trasiga delen där. Är de otrevliga och inte hjälpsamma, bojkotta stället. 😆 Redigerat 7 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 ok, tack för hjälpen, jag får alltså testa att köpa en ny kabel..och om inte det funkar så måste alltså micken vara sönder? Japp! - eller fantommatningen i preampen... Men han har ju provat preampen i musikbörsen. Jo - men jag tänkte att butiken kanske bara testade med en dynamisk, så att de inte kollade allt, som de borde ha gjort... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Låter otroligt, har lite svårt att tro på det. Så var det iallafall. Lämnade tillbaka kabeln och fick en ny ur samma sortiment som fungerade. Men det här var riktiga budgetkablar 59 kr/st.. Sen dess mäter jag alla (egna) kablar innan jag använder dom. Det kan ju vara nån tjomme som har lött fel också... Kabelparanoia.. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Låter otroligt, har lite svårt att tro på det. Så var det iallafall. Lämnade tillbaka kabeln och fick en ny ur samma sortiment som fungerade. Men det här var riktiga budgetkablar 59 kr/st.. Sen dess mäter jag alla (egna) kablar innan jag använder dom. Det kan ju vara nån tjomme som har lött fel också... Kabelparanoia.. 🙂 😛😛 köp dyra eller löd egna.. 😄 det är mitt recept! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Låter otroligt, har lite svårt att tro på det. Så var det iallafall. Lämnade tillbaka kabeln och fick en ny ur samma sortiment som fungerade. Men det här var riktiga budgetkablar 59 kr/st.. Sen dess mäter jag alla (egna) kablar innan jag använder dom. Det kan ju vara nån tjomme som har lött fel också... Kabelparanoia.. 🙂 ptjaaa, kan det finnas NÅN kabelfirma i världen (59:-/st) som väljer att inte köra balanserade kablar när de annonserar att de är det? i så fall skulle de (som i ditt fall) välja ut EN som de väljer att inte balansera. för att spara pengar. nu verkar du vara inne på "4 högtalare har sämre ljudkvalitet än 1" - spåret igen. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Har själv stött på "bluff" xlr kablar som utger sig för att vara balanserade men i själva verket så har tillverkaren sparat pengar och använt kabel med enkel ledare och skärm. Låter otroligt, har lite svårt att tro på det. Så var det iallafall. Lämnade tillbaka kabeln och fick en ny ur samma sortiment som fungerade. Men det här var riktiga budgetkablar 59 kr/st.. Sen dess mäter jag alla (egna) kablar innan jag använder dom. Det kan ju vara nån tjomme som har lött fel också... Kabelparanoia.. 🙂 Låter mer troligt som du säger att det var något fel på just den kabeln. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Låter mer troligt som du säger att det var något fel på just den kabeln. NEJ! Jag öppnade kontakten och det var bara EN ledare plus skärm i kabeln. Tillbaka i affären bad jag att de skulle mäta de andra kablarna i samma sortiment och de var också obalanserade. Den kabeln som jag fick i utbyte var av ett annat sortiment. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 ptjaaa, kan det finnas NÅN kabelfirma i världen (59:-/st) som väljer att inte köra balanserade kablar när de annonserar att de är det? i så fall skulle de (som i ditt fall) välja ut EN som de väljer att inte balansera. för att spara pengar. nu verkar du vara inne på "4 högtalare har sämre ljudkvalitet än 1" - spåret igen. 😄 Som sagt det var en hederlig 3 stifts XLR-XLR som hade den passande titeln "mikrofonkabel". Då får man väl anta att den är balanserad, eller? Hur menar du med: "4 högtalare har sämre ljudkvalitet än 1"?? Det jag menade då var bara att det inte behöver betyda att du får bättre ljud med 8 billiga högtalare än med 2 eller 4 lite dyrare. Vad har det med saken att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.