Jump to content
Annons

Nybörjare som vill spela in!

Recommended Posts

Qszet (oregistrerad)
Postat

Jag är liksom ny på det här forumet, men jag tror jag postat rätt och så. I alla fall, jag har hållt på med musik ett tag nu och har börjat bli intresserad av att spela in min musik. Jag har en väldigt liten budget, men jag skulle ändå vilja få till något halvdant, som duger för inspelning med hyfsad kvalitét.

Jag undrar först lite vad som behövs. Jag har iaf förstått att ett nytt ljukort är väldigt användbart (använder det i moderkortet nu 😛) och funderar på ett ESI Juli eller ett Audiophile 24/96 (vilket är bäst och mest prisvärt?, esi-kortet kostar ju några hundralappar mer). Jag är framförallt sångare och behöver då en mick, är dynamisk eller kondensator bäst? Jag har förstått att man behöver phantommatning till de flesta kondensatormickarna och därför en preamp. Behövs en preamp till en dynamisk mick? Som sagt har jag en liten budget, så maxpris för mick + ev. preamp är ungefär 1500 kr.

Jag är en totalnybörjare på detta med inspelning (men rätt bra på datorer i övrigt, tror jag 😉), så jag behöver en del hjälp. Vad behövs egentligen?

Ser att jag skrivit lite förvirrande, men jag hoppas ni kan läsa ändå!

Budget: ca 2500 kr, men jag kan överskrida den lite, tror jag.

Annons
Postat

Hej!

Kan bli lite tajt med 2500:-. Du behöver trots allt ljudkort, mik, ev. preamp samt inte minst ett musikprogram.

Kanske skulle satsa på Studiocase II från Steinberg, Studio Projects B1 mik och deras mikpreamp VTB-någonting och Audiophile kortet. Bra skit för lite pengar.

Postat

Leta begagnat är ju alltid ett tips.

Mickpreamp 800 kr

Komplettera med något av ljudkorten du föreslog och en kondensatormick ex. TSM M87 (ca. 600 kr) eller Studio Projects B1 (ca. 1000 kr).

Eller leta vidare efter mer begagnat så blir det billigare.

Har du något att koppla in ljudkortet i (hemmastereo)?

Qszet (oregistrerad)
Postat

Cubase SE3 Skolversion har jag redan fixat :rolleyes:

Kopplar man högtalare/lurar på något speciellt sätt till de här ljukorten, eller? Annars har jag ett par hyfsade hörlurar (som jag inte kommer ihåg märket på) + Logitech Z-3 2.1 högtalare på 40W.

Postat (redigerat)

Det är linje nivå ut från ljudkortet och de har ju ingen volymkontroll.

Du kan alltså inte koppla lurar direkt i kortet.

Alternativen är väl att antingen koppla in i en hemmastereo med volymkontroll och hörlursutgång,

eller köpa ett litet mixerbord där du kan ansluta både ljudkort, lurar och mikrofon (kostar från ca 500 kr),

eller att köpa en hörlursförstärkare och en volymkontroll t.ex. denna.

Redigerat av flintan
Postat

Ett Presonus Inspire firewire-ljudkort + en billig stormembransmik (kanske en TSM MT87?) är allt du behöver.

Postat
Ett Presonus Inspire firewire-ljudkort + en billig stormembransmik (kanske en TSM MT87?) är allt du behöver.

Instämmer (om det är det lilla kortet med två preamps), det kommer du långt med och du kommer inte höra skillnaden mellan det och ha en extern preamp + Julai eller 2496.

Din svagaste länk blir då lyssningen, men räcker gott och väl tills vidare.

Qszet (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det är linje nivå ut från ljudkortet och de har ju ingen volymkontroll.

Du kan alltså inte koppla lurar direkt i kortet.

Alternativen är väl att antingen koppla in i en hemmastereo med volymkontroll och hörlursutgång,

eller köpa ett litet mixerbord där du kan ansluta både ljudkort, lurar och mikrofon (kostar från ca 500 kr),

eller att köpa en hörlursförstärkare och en volymkontroll t.ex. denna.

Låter kanske dumt men, högtalarna har en liten modul där man kan koppla in lurar och på vilken det också finns en ratt att kontrollera volymen. Den borde väl kunna reglera ljudet? 🙂

EDIT: Förresten, tänkte efter nu.. man behöver en förstärkare för ljudet också va? 😄.. Måste haft lite hjärnsläpp.

Redigerat av Qszet
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.