Jump to content
Annons

Frågor om DV-Kamera. offtopic


AstReam

Recommended Posts

Är som de flesta här lite prylnörd och funderar nu på att köpa en Digital Videokamera. Hoppas och misstänker att det finns kreativa människor här som använder sig av detta, lägger på egen musik till egna filminspelningar.

Musikinspelning har jag grejat med ett tag, men har nu fått ett sug att köpa en Digital Videokamera och detta är det enda forumet jag känner till där jag kan tänkas få svar på mina personliga frågor. Tidningen Digitalfotos forum verkar hur dött som helst.

Om någon vet var jag kan vända mig vore det bra.

Annars uppskattar jag tips på kameror i 5000 kr klassen med prismässigt

*bra redigeringsmöjligheter

*Bra bild och ljud (Både "direkt" ljud och ljudredigering)

*DVD eller miniDV

*lätthanterlig men ändå tillräckliga funktioner

Jag har tänkt filma sportfilm, musik(konsert,repningar), fester mm. Inga planer på långfilmer än 😉

några tips/rekommendationer???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Spontant säger jag panasonic. Har filmat mycket med deras DV-kameror i nv-gs-serien. Har en hållbar & slitstark rackare till panasonic som det har spolats och slängts med en hel del.

För att redigera i dator, kolla så det är dv in/ut, så du kan föra över till och från burken enkelt. Tycker också det är bekvämt med ext.mikrofon in, så kan man använda någon schysstare mikrofon och slippa släpa på mer extrautrustning.

Forumet du letar efter är: http://forum.voodoofilm.org/

Förresten: Vet inte vad du menar med *bra redigerinsmöjligheter och * bra ljudredigering. Vill du klippa bilden och ljudet i kameran?

EDIT: Linus drar slöare än sin egen skugga.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tipsa om forumet hos VoodooFilm.

Sen så rekommenderar jag Sony eller Panasonic när det gäller videokameror. En kameraman sträcker sig efter dessa märken, likt en ljudtekniker sträcker sig efter Shure. 😉

5000:- är ett tak?? Du kan inte tänka dig mer än så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att man får svar 😉

Ja, det jag menade med redigeringen var, ursäkta mina klumpiga formuleringar,

* jag vill kunna klippa o klistra med filmsekvenser lite hur som helst, och helst enkelt!

*jag vill kunna arbeta med musik och ljud pålägg enkelt!

Det vill jag kunna göra i datorn framförallt. Det kanske inte har alls med kameran att göra, men tips på program vore isf jättetrevligt!

Har ingen erfarenhet över huvudtaget gällande filmning, men

*vill ändå inte köpa den allra sämsta kameran bara för det.

*Vill inte ha en monsterkamera som kräver ett proffs för att hantera

Jag är helt enkelt en absolut amatör som vill ha kvalité.

5000 är en utgångspunkt som jag gärna håller mig kring. om det är någon tusenlapp mer och betydligt bättre prestanda för pengarna är det ju klart intressant.

Jag kollade som hastigast på komplett då jag är van vid att handla därifrån. Men jag finner en djungel av kameror som gör mig förvirrad 😛

Vill ju samtidigt inte bara köpa det första bästa som dyker upp.

Sony hade de mycket utav och även Canon fanns mkt intressant.

Tar gärna emot tips på enskilda kameror som ni tror passar mig utifrån mina önskemål!

En konsuments råd är oftast trovärdigare än en säljares!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte någon DV-kamera själv - men har sett att Panasonic har fått mycket beröm på olika håll - bl a för att de har lyckats bättre än andra med att dämpa bort kameraljudet när man använder den inbyggda micen, men också för att de har mycket bra bild för sin prisklass. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För 5000:- får du väl inte en sådär jättebra kamera och särskilt ljudet brukar vara riktigt dåligt i DV-kameror.

Om du har råd kan du köpa t.ex. en Sennheiser K6 att sätta fast på kameran och koppla in, då blir det direkt mycket bättre. Jag jobbar med TV och det är ibland så man brukar göra när man skär ner på ljudtekniker (om man inte har myggor), eller om man behöver bättre ljud på mindre kameror som ska ner i nåt litet hål eller upp i ett träd, som t.ex. under inspelningarna av Robinson.

Sony och Canon och Panasonic är väl annars det du bör kolla in, men som sagt, kvaliten är inte super i den prisklassen, fast jag vet inte vilka krav du har.

Bra redigeringar är annars Pinnacles enkla redigeringsprogram, Adobespremiere eller mer avancerade AVID eller Final cut. Beror på kunskap,, budget och kvalitetskrav!

Lycka till!

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
För 5000:- får du väl inte en sådär jättebra kamera och särskilt ljudet brukar vara riktigt dåligt i DV-kameror.

Vilket värdelöst svar.

"Vad får man för 5000"

"Dålig kvalité"

Han kanske undrar vad man får som bäst för 5000? Tror inte han är ute efter att göra tv-produktioner. Och vad fan är kvalite? Jag vill banda syrrans student för ett fint minne. NEJ DET MÅSTE VARA MED 16 MILLIMETERS OCH 3CCD ANNARS KOMMER VI INTE FATTA HUR FINT DET VAR.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha, okej jag tar inte illa upp, det är precis som de grymmaste studiosnubbarna som köper mickar för 20 000/st. Man blir kräsnare ju kunnigare, erfarnare och kanske rikare man är 😛

Precis, jag vill veta vad jag kan få i 5000 klassen, och är fullt medveten om att en TV kamera säkert kostar mkt mer.

Tack ändå att ni tar er tid att hjälpa till!

Link to comment
Dela på andra sajter

* jag vill kunna klippa o klistra med filmsekvenser lite hur som helst, och helst enkelt!

*jag vill kunna arbeta med musik och ljud pålägg enkelt!

Det vill jag kunna göra i datorn framförallt. Det kanske inte har alls med kameran att göra, men tips på program vore isf jättetrevligt!

Har testat programmet Sony Vegas och det var trevligt. Kändes väldigt likt sättet man jobbar i ljudprogram med olika kanaler, fadar etc. Finns full trial-version att ladda ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på cyberphoto.se. Där har dom även tester på videokamerorna samt objektiva bedömningar. Förutom att det måste finnas dv ut så du kan överföra filmen till datorn tyckar jag att det är viktigt med exponeringslås. Med låst bländare så ändras inte exponeringen så fort någon i vit skjorta passerar i bild eller om personen du filmar inomhus passerar ett fönster och hamnar i motljus. Med låst bländare blir det ett proffessionella känsla i filmen. Men alla data om kamerorna kan du läsa på deras site. Vad gäller zoomen ska du inte bry dej om digital zoom utan jämför kamerornas optiska zoom. Digital zoom forstorar bara upp pixlarna så den funktionen bör man stänga av ändå. Sonys kameror brukar ha sitt menysystem som touchfunktion, dvs att man pekar på skärmen med fingrarna vilket ger smuts på skärmen samt att det kan vara svårt att se var man ska peka om skärmen är solbelyst. Annars är Sony, Canon och Panasonic dom bättre där det beror på din smak och vilka funktioner som passar dej bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tur att jag såg denna tråden, så får jag bli din räddare i nöden. Jag har en pryl som är det bästa köp jag gjort i hela mitt liv, oavsett prylkategori, vilkt inte säger lite, och det är min mini-dv-kamera som heter Canon MVX40. Den har ingång för extern stereomikrofon med jättebra fäste, hörlursuttag i stereo, inbyggd stereomikrofon av god kvalitet, bra vikt och storlek, greppvänlighet med ställbar handrem, kamerastativfäste, fjärrkontrollstyrning vid behov, möjlig att använda som digitalkamera, ingår ett standardbatteri, inkoppling till färgprinter direkt för utskrift av kort utan pc/mac emellan, minneskortmöjlighet: multimediacard och sd-kort, inbyggd blixt, usb-kontakt, s-videokontakt, dv-kontakt, stor lcd-display som man kan vrida runt helt och hållet (360 grader), av-kontakt för uppspelning av film på tv, 10x optisk zoom, 400x digital zoom (40x digital zoom för digitalkamerafunktionen), lättåtkomlig zoom, massor av inbyggda effekter & filmlägen (som jag inte lärt mig använda alla ännu...): bildstabilisator inbyggd.

Men det viktigaste av allt: den har INSTÄLLNINGSBAR INSPELNINGSVOLYM!! Enormt viktigt när du ska spela in en konsert, eftersom du kan ställa in den mängd ljud som kommer in i miken! Enda sättet att hindra uppkomst av distorsion vid inspelning av kompisens eller ditt eget konsertframträdande. Inte många kameror på marknaden erbjuder detta överhuvudtaget!! När jag kollade runt var det nästan bara min kamera som klarade det på marknaden. Den viktigaste egenskapen för mig. De finns på dem för bra mycket mer pengar också, 40000 kr...

När du köper en digital videokamera - köp då ett kameramärke, dvs. till exempel Canon. Det säger inte bara jag som amatörfilmare, utan även mina riktiga filmregissörvänner, mina fotografutbildade vänner, seriösa handlare såsom Cyberphoto, Scandinavian Photo etc. Ganska naturligt egentligen. Fördelen med Canon framför Panasonic är att kameran sätta ihop och kontrolleras inom en och samma fabrik. Panasonic skickar sina prylar vidare, då objektivet sätts in någon annanstans. Och Sony låter sin optikleverantör sköta den installationen, de kör med Zeiss bl.a. Hos Canon görs alla för- och efterkontroller på samma plats. Och som företag är det orimligt att tro att man kan vara "bäst på allt" - Sony är bra på mycket, liksom Panasonic, men... är de bäst på något?

Jag köpte min Canon MVX40 hos Tele-Mekano, vilket är en utbrytarbutik ur Expert-kedjan och nu istället fristående butik. Den kostade 7995;-, men det är en kanonkamera verkligen. När jag såg de första inspelningarna trodde jag inte mina ögon verkligen. Jag skiftade mellan utomhusfilmningen vid fotbollsplanens kastmoment och såg ingen skillnad jämfört med Aktuellt-sändningen på TV. Kolla upp på prisjakt.nu t.ex., för förhoppningsvis har priset på kameran sjunkit något på 1.5 år till din fördel.

Obs: jag menar inte att Panasonic och Sony är dåliga märken. Det var faktiskt mellan de tre det stod när jag valde, men som sagt inställning av ljudvolym in fixar ju bara min kamera.

😛

//musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

För 5000:- får du väl inte en sådär jättebra kamera och särskilt ljudet brukar vara riktigt dåligt i DV-kameror.

Vilket värdelöst svar.

"Vad får man för 5000"

"Dålig kvalité"

Han kanske undrar vad man får som bäst för 5000? Tror inte han är ute efter att göra tv-produktioner. Och vad fan är kvalite? Jag vill banda syrrans student för ett fint minne. NEJ DET MÅSTE VARA MED 16 MILLIMETERS OCH 3CCD ANNARS KOMMER VI INTE FATTA HUR FINT DET VAR.

Om han vill spela in konserter och repningar kommer ljudet suga. DV-kameror i 5000-kronorsklassen är inte bra. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
För 5000:- får du väl inte en sådär jättebra kamera och särskilt ljudet brukar vara riktigt dåligt i DV-kameror.

Vilket värdelöst svar.

"Vad får man för 5000"

"Dålig kvalité"

Han kanske undrar vad man får som bäst för 5000? Tror inte han är ute efter att göra tv-produktioner. Och vad fan är kvalite? Jag vill banda syrrans student för ett fint minne. NEJ DET MÅSTE VARA MED 16 MILLIMETERS OCH 3CCD ANNARS KOMMER VI INTE FATTA HUR FINT DET VAR.

Om han vill spela in konserter och repningar kommer ljudet suga. DV-kameror i 5000-kronorsklassen är inte bra. Punkt.

Det ligger i alla fall en del i det svaret. Om man har sådana krav på resultatet. Men det GÅR att göra det även med en dv-kamera, hi8 eller s-vhs-kamera, med bra resultat. Sårskilt då som nämnts tidigare OM det finns möjlighet att koppla in en extern mik av god kvalitet och OM det dessutom går att ställa in Inspelningsvolymen.

Ett tips: var gärna två pers som spelar in konserten samtidigt, med varsin kamera, om ni har möjlighet. Då kan en av kameramännen vara mer rörlig och gå runt och filma närbilder av aktörerna på scenen, av publiken m.m. Sedan blir det rätt fräckt när man klipper samman de bägge kamerornas film. Ljudet kan gå in i den kamera som är still (helst på stativ) och som bör ha "fri sikt".

Som stativ kan jag rekommendera Velbon Ultra-Luxi F, ett ställbar och portabelt golvstativ, där man får med en axelväska. Som mik kan rekommenderas Sony ECM-MS908C, stereo kondensator elektret, som även kan sättas på bordsstativ/golvstativ och användas som "vanlig mik" vid inspelning av musikinstrument/sång.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

För 5000:- får du väl inte en sådär jättebra kamera och särskilt ljudet brukar vara riktigt dåligt i DV-kameror.

Vilket värdelöst svar.

"Vad får man för 5000"

"Dålig kvalité"

Han kanske undrar vad man får som bäst för 5000? Tror inte han är ute efter att göra tv-produktioner. Och vad fan är kvalite? Jag vill banda syrrans student för ett fint minne. NEJ DET MÅSTE VARA MED 16 MILLIMETERS OCH 3CCD ANNARS KOMMER VI INTE FATTA HUR FINT DET VAR.

Värdelöst svar..?

Så 17 heller.

Det var ett bra svar. Mycket bra till och med.

För 5000 kronor får du inte mycket till videokamera. Speciellt inte vad beträffar ljudet.

Jag har en Canon för 50 000 och till och med den har sina begränsningar. Ska du ha rikigt bra kvalitet räcker inte den heller långt.

Jag tycker att det är bra att det i alla fall finns en del som har förstånd att inse att mycket av de billiga elekronikprylar som finns inte ger toppresultat. För det finns nog många besvikna köpare som inte vill erkänna att de blivit besvikna på de billiga prylarna...

edit: glömde - om man lägger på några tusen till från 5000, alltså upp kring 8000 plus så blir det i alla fall litet bättre...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Canon MVX-40

0346B002.jpg

fixit-4u

Detta är en nätbutik som har den för 6490;-. Bor du i Stockholm/nära? Den finns i så fall i den fysiska butiken Technistore för 6895;-.

[resultat av prisjaktforskning]

Sedan när du får råd kan du köpa till tillbehör om du vill.

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot att folk har olika åsikter angående prylar, jag kanske exempelvis inte betalar mindre än 2000 spänn för ett par jeans, eftersom bara toppkvalite tilltalar mig, medan min bästa polare köper sina för 20 spänn på myrorna.

Men nu vill jag inte lägga 50 000 på en kamera och ni som tycker att jag är en idiot som slänger pengarna i sjön kanske inte kan hjälpa mig.

Jag är såpass förhoppningsfull att jag tror att en förhållandevis billig kamera sköter filmningen bättre än vad en sliten tubstocka gör åtminstone :rolleyes:

Canon MVX-40

Panasonic GS180 (verkar hett!)

har jag noterat nu.

Fler bra tips och erfarenheter?

Kul att folk gillar andra prylar än rörmikrofoner och synthar :rolleyes:

Redigerat av AstReam
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
För 5000:- skulle jag utan att blinka rekomendera en Panasonic GS180. Titta föresten in hos http://www.cyberphoto.se Bra och seriös firma som har bra och ärliga tester också..

EDIT: detta är en 3CCD kamera 😉

Hej!

Ja, Cyberphoto är riktigt bra! Fort har man fått grejerna av dem. Bli inte förvånad om du upptäcker en Snickersbar eller en Japp eller liknande i paketet. De lägger med sådant. I alla fall när jag handlat.

3 CCD kan vara bra att ha som egenskap, det är en uppdelning av färgerna, en separering kan man säga. Canon-modellen har löst det på ett annat sätt och återger färger mycket väl också. Samma finesser och prestanda som MVX-40 beträffande Panasonic-kameran när jag studerar tekniska specifikationerna, med några undantag till Canons fördel:

- Canon har digitala bildeffekter inbyggt.

- Canon har inställningsbar ljudvolym för stereomik. Om man inte har det kommer ljudet bara att dista, ända tills du klistrar på dubbla raggsockor framför miken på din Panasonic (om ens det hjälper). Såvida du inte spelar in en ensam cello på 40 meters avstånd utan PA-anläggning. När du använder ljudvolymdämpare á la sockor eller skumplast eller liknande, så kommer tyvärr HiFi-kvaliteten att bli lidande = diskantbortfall Allan. Använder du inte mikvolymskydd å andra sidan så kommer det inte dröja många spelningar förrän miken spruckit.

Men men men...jag kan ha fel: så KOLLA med Panasonic först, om du bestämmer dig för deras pjäs, om den HAR inställningsbar inspelningsvolym för inbyggd och/eller extern mikrofon. När jag skulle köpa min Canon så gjorde jag så att jag läste fackpress, tester och specar för 30-50 modeller cirka, Panasonic, Canon, Sony, Samsung, JVC framförallt. Nikon hade en modell en gång i tiden, men jag undrar var den tog vägen? Efter det harvandet blev jag tvungen att maila företag och fråga om finessen med inställningsbar inspelningsvolym, för flera kataloger tog inte ens upp det! Det visade att Canon hade några få lätträknade modeller som klarade det för 1.5 år sedan. Hur det är bland övriga märken idag vet jag inte.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag vill inte på något sätt skapa någon otrevlig debatt med maxmaxmax. Kommentaren om Robinsoninspelningarna var inte menat att man behöver ha samma kvalitet som dem utan jag ville bara tipsa om att även under proffessionella inspelningar använder man sig av såna simpla metoder. Kan ha tolkats som ett kaxigt svar men så var absolut inte fallet.

Att spela in konserter och sånt kan bli svårt eftersom det oftast blir för högt ljud så att det bara distar och skräller, som musik nämnde i sitt inlägg. Det ville jag säga med det.

Jag vet inte vad en Sennheiser K6 kostar, men det blir nog billigare med en liknande från exempelvis Audio technica. Med inbyggda mikar i DV-kameror blir tal och sånt riktigt dåligt på bara några meters avstånd.

I DV-kameror i 5000-kronorsklassen brukar det inte alltid vara både DV in och DV ut som kanske är viktigt om man verkligen vill spara det ihopklippta materialet på DV-band.

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okej. misstänker att ljudet är en stor prioriteringsfråga pris/kvalité. Men jag tror att jag i början kommer köra mkt med att lägga på just musik efterhand, när det blir dags för konserter så kanske man införskaffar en extern mik? det borde väl då kunna förbättra ljudet.

kollade på nån DVD kamera, är det inte lika attraktivt som miniDV?

Fattade det som att en DVD kamera förlorar lite av kvalitén vid överföring till dator osv? vad finns det annars för för/nackdelar med de båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu vill jag inte lägga 50 000 på en kamera och ni som tycker att jag är en idiot som slänger pengarna i sjön kanske inte kan hjälpa mig.

Jag tycker inte att du är mindre vetande bara för att du inte köper en kamera för 50 000...

Tvärtom. Jag skulle nog inte heller köpt en kamera för de pengarna om jag inte haft, så att säga, mera inkomstbringande intressen i att köpa den.

Vad jag gentligen ville komma fram till var att jag tror att du blir ganska mycket nöjdare om du lägger på någon tusenlapp till över de 5000. Som andra också varit inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Som sagt, 6490 kr hos Internetbutiken fixit-4u.se och du bli skitnöjd! Du får en Canon MVX-40, med inställningsbar inspelningsvolym.

Det spelar ingen roll om du köper en extern mik senare, för har kameran inte inställningsbar inspelningsvolym så kan du ändå inte ställa volymen. Jag undersökte när det begav sig om det fanns videokameramikar med ljudvolymjustering på miken/miksladden och lät tre butiker undersöka bland sina grossister och ingen fann en enda mikmodell. Det hade ju annars löst det "enkla" problemet. Ska du använda mixer senare så kan det ändå lösa sig. Jag ville bara så gärna hjälpa med rådet att omgående lägga till 1490 till de 5000 kronorna, för att från början bli nöjd med inspelningsmöjligheterna för ljudet. F.ö. är den inbyggda miken hos Canon-kameran även den påverkbar av den inställningsbara inspelningsvolymmöjligheten. Den inbyggda miken är bra. Och bilden kalas.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiks kameraförslag verkar vara riktigt bra.

Är det någon här som har provat de nya videokamerorna som spelar in på en inbyggd hårddisk? Snart har väl alla tillverkare sådana i sitt sortiment och om de tar över dv band om ett par år så kanske det vara värt att titta på en sådan. Det låter ju enkelt och bekvämt med inbyggt hårddisk som klarar flera timmars inspelning, men lagringmediet kanske är mindre viktigt än funktionerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik:

Och jag är jätteglad över att du ger mig fina tips. Men jag tycker att den kameran verkar vara lite utdöd?? den säljs ju knappt någonstans o verkar inte finnas i lager i någon butik alls?? men jag ska höra mig för bland göteborg återförsäljare angående ljudet. Det måste finnas fler kameror som har den funktionen?

Men jag tvivlar inte på att det är en bra kamera!

Men ännu några åsikter om miniDV och DVD?

Magpie: Vad kostar en sådan kamera och vad kallas de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in konserter, är det genom ett pa?

Skaffa i så fall en sån mp3 som DrHans köpte. Koppla in den på tape out på mixern och mixa ihop ljud med bild i ett redigeringsprogram.

Edit: Istället för att köpa en dyrare kamera med bättre ljudupptagningsförmåga så är det billigare att lägga mindre en tusen kr på en mp3.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Musik:

Och jag är jätteglad över att du ger mig fina tips. Men jag tycker att den kameran verkar vara lite utdöd?? den säljs ju knappt någonstans o verkar inte finnas i lager i någon butik alls?? men jag ska höra mig för bland göteborg återförsäljare angående ljudet. Det måste finnas fler kameror som har den funktionen?

Men jag tvivlar inte på att det är en bra kamera!

Men ännu några åsikter om miniDV och DVD?

Magpie: Vad kostar en sådan kamera och vad kallas de?

Hej!

Canon MVX-40 har alltid varit utdöd (!), i betydelsen att den inte funnits att få tag på så lätt. I Göteborgsområdet så fanns den bara inne i den enda butik där jag köpte den. Tyvärr är dock Telemekanos hemsida under uppdatering just nu. Scandinavian Photos fysiska butik kunde också beställa in den, sa de, men det skulle ta ett par veckor och jag hann inte vänta.

Det är lite likadant som när jag köpte en Sony Walkman för många år sedan. Den köpte jag i en butik i stan, men det var en specialimport ifrån Tyskland, som en av butiksinnehavarna hade köpt där för att testa hemma - en modell som inte såldes i Skandinavien och som såg annorlunda ut. Den hade OCKSÅ ställbar inspelningsvolym, vilket inte alla Walkman hade då - om de överhuvudtaget hade inspelningsmöjlighet med mik, så var den ofta av enkel inbyggd kondensatortyp och klippte ljudet fult när det blev för högt. Jag diskuterade inspelningsvolym redan då med den säljaren och han sa att den skandinaviska marknaden är annorlunda - i Tyskland är det ett grundkrav. Jag förmodar att det är lite grann likadant med min mini-dv-kamera, för som Onoff sa till mig: "Nej den modellen finns inte ens i vårt lager, det finns så många modeller och vi kan inte ha allt".

Som Zyan sa så är det bra om du kan tappa ljudet separat från mixarens mixer under inspelningen, då får du ju ljudet från alla mikar på scenen. Det blir väldigt proffsigt. Om du vill ha med mer av publikljudet, så kan du anvnda kamerans mikar.

"Digital videokamera med inbyggd hårddisk" kallas den kamera med digitalt format som spelar in film och ljud på en inbyggd hårddisk, alternativt hdd-kamera.

Kameror med mini-dv-band kommer nog finnas några år till, de med inbyggd dvd sägs komprimera filmen mer - ska du sedan redigera i pc lär det bli komprimering igen. Så har jag fattat det iaf. Om det är likadant med en hdd-kamera vet jag inte och huruvida de tar över marknaden återstår att se. Jag skulle inte köpa en hdd-kamera, just för att hdd:ar alltid går sönder så snabbt. Band håller ju iaf. Sedan finns det ju detta med hd-kamera också. De är fortfarande dyra, men kommer säkert i framtiden! Hur blir det med Blue-Ray tro?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för intressant läsning!

Det verkar nog som miniDV är det hetaste just nu, och det kanske inte är värt att överhuvudtaget ge sig in på konserter med en "hobbykamera"? Man kanske får fixa med ljudet efteråt isf alt försöka inte stå för nära ljudkällorna?

Förstår det viktiga musik lyfter fram med inställningsbar ljudvolym. Förstår inte varför inte mvx40 är mer förekommande, den verkar ju vara en fin kamera. Man är ju lite sån att man gärna ger sig på det som finns på många ställen och står mycket att läsa.

Ska bege mig ner imorgon eller fredag och kika in kameror i sin fysiska form. Ska fråga lite om både panasonic modellen och mvx40 bla. Kan kanske ge mig lite kött på benen!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kul!

God Luck!

Ska bli intressant vad någon säljare säger om MVX40. För att krångla till det ytterligare kan jag säga att 3 snarlika modeller finns i samma bruksanvisning: MVX45i/MVX40i/MVX40. Jag tror den jag har är den enklaste i betydelsen, den saknar en finess som 40i har och två som 45i har.

Om jag fattat det rätt - bruksanvisningen är lite knepig på den punkten och jag har aldrig behövt de finesserna - så är det att det INTE går att spela in A/V in eller dv in till MVX40 (men väl åt andra hållet). Jag ser inget behov att kunna spela in från en annan dv-kamera eller kassettdäck/DAT/cd till min mini-dv-kamera... S-video in har den dock, tror jag.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...