Soxic Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Hej! Har mixat färdigt min skiva, men undrar över en sak. Ljudnivåmässigt har jag lyckats boosta rätt bra med limiter, men har lagt märke till en sak. Spelar min skiva i bilen och höjer till nivå 23, då skramlar bilhögtalarna som fan. Typ som att det är för mycket bas. Men när jag kör mina andra favoritrockskivor och drar på rejält så märks inget sådant, trots att de låtarna låter varmare och fylligare i mixen. Vad är det jag har misslyckats med? Är det något särskilt frekvensomfång jag har latjat för mycket med? Någon som vet hur jag åtgärdar det? Ska jag kanske helt enkelt ta bort EQ preset "punchy mix" som jag använt mig av? Är dock rädd för att låtarna kommer att låta tama utan. Hur får man bäst värme och fyllighet i en låt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Köp en audio-testskiva med sweeps. Sen lägger du på den i bilen. Där det skramlar, där har du felet i din mix. Andra alternativet är att lyssna på din favoritartist och din mix i dina monitorer och hitta skillnaden. Att ha eq på mastern när man mixar är oftast ette resultat av en dålig mixning av spårena. Framförallt om man boostar basen. Bas får man genom att höja nivån på de basiska instrumenten, inet med eq på mastern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 6 november 2006 Trådstartare Dela Postat 6 november 2006 Okej, men finns det några tekniska knep som jag kan utföra på en gång? Hur får jag en mix att låta varm och fyllig utan att ösa på med basig EQ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Först och främst: komprimera det du vill ha närmare. Sen SKÄR BORT med eq det som får din mix att låta icke-"varm och fyllig". Är det gitarrer som är skräninga, skall du peta med eq på gitarrspårena tills dom låter bra- Inta blanda ihop dom med allt annat och sen sätta en basig eq på mastern. Du får lättare ett bra resultat med mera tryck om du använder eq:n så att du tar bort det som är skit istället för att försöka trycka upp nånting annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 ...och lägg upp nånting vi kan lyssna på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 6 november 2006 Trådstartare Dela Postat 6 november 2006 Problemet är att jag inte vet hur man rent tekniskt utför det du beskriver (skära bort etc). Med "trycka upp" menar du addera bas i EQ? Jag har lagt upp en låt i demokategorin: https://www.studio.se/index.php?showtopic=32966 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 6 november 2006 Trådstartare Dela Postat 6 november 2006 Please, lite help skulle sitta fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Köp en audio-testskiva med sweeps. Är det ljud som sweepar igenom alla frekvenser för att se hur det påverkas i högtalarna och omgivningen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
belsebub Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Jag har lagt upp en låt i demokategorin: https://www.studio.se/index.php?showtopic=32966 Har bara lyssnat med winamp och vet inte hur tillförlitlig equalizern är i den men den visar ett över representerat bas register som däremot inte framträder speciellt mycket när man lyssnar men kan höras ett visst jummande. Kan iof vara så att jag inte har den bästa lyssningen just nu och vet inte om man kan lita på winamps equalizer. Skulle tro att du pressat upp frekvenser som är till nackdel istället för att skära ner frekvenser som stör = att sänka volymen på frekvenser som stör. Vet inte om svaret hjälper något men jag försöker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 7 november 2006 Trådstartare Dela Postat 7 november 2006 Tack, jag har faktiskt upptäckt samma sak! Något fel har jag förmodligen gjort. Meningen kan jag tänka mig är väl att man ska ha ett så jämnt register som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Här finns en test-CD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 7 november 2006 Trådstartare Dela Postat 7 november 2006 (redigerat) Jag lyckades lokalisera problemet till elgitarren som var för basig. Jag mixade lite i EQ och fick ett mjukare men varmare ljud så nu ska det nog inte skramla längre. Redigerat 7 november 2006 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Dela Postat 8 november 2006 Är det ljud som sweepar igenom alla frekvenser för att se hur det påverkas i högtalarna och omgivningen? Ja, framförallt i bilhifi-omgivningar då man måste veta vad som skall bitumeras till nästa är det ganska användbart. Sweeps, och sen enstaka frekvenser av t.ex sinusvåg när man vet ungefär var problemet ligger på frekvenskurvan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.