Jump to content
Annons

PCI/Firewire Pro tools/logic

Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa en imac. De har ju dock ingen pci plats. Räcker det med firewire 400. Hur långt kommer man på det? Hur "stora" inspelningar dvs kanaler kan man köra på en gång?

Och följdaktligen nästa fråga. Ska man då satsa på logic eller protools? Är det värt att hosta upp pengarna för ett pro tools system, vad det nu kostar? 😉

Dela på andra sajter

Annons
Är det värt att hosta upp pengarna för ett pro tools system, vad det nu kostar?

Om du köper Protools hårdvara (vilket du måste för att köra Protools) så följer programmet med utan extra kostnad. Så att ett Protools le system skulle vara dyrare än Logic har jag svårt att tro. Beror ju förstås på vad för ljudkort du ska köpa.

Dela på andra sajter

Hur är det då ljudmässigt? Låter pro tools hårdvaran bättre? Har fattat det som det är ad/da omvandlaren som är det avgörande.

Logic Pro är i mina ögon klart mer kompetent än Pro Tools LE, obegränsat antal kanaler, Plugin delay kompensation, riktigt bra mjukvaruinstrument, listan kan göras lång.

Pro Tools hårdvara låter väl ungefär som annan hårdvara i samma prisklass. Hur många kanaler vill du spela in samtidigt?

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

Hur är det då ljudmässigt? Låter pro tools hårdvaran bättre? Har fattat det som det är ad/da omvandlaren som är det avgörande.

Nej. Det skiljer nog inte så jättemycket på kvalitet i ad/da mellan billiga ljudkort.

Protools är väldigt lättjobbat men har som sagt vissa svaga sidor.

Dela på andra sajter

Max 24 analoga in. Hur mycket pallar egentligen firewire?

Hur är det då med pro tools. Följder det med några pluggar?

Ska du spela in 24 kanaler samtidigt? :rolleyes: Symfoniorkester eller??

Det följer med en del pluggar men du får nog fler med Logic, tror jag.

Dela på andra sajter

Symfoniorkester, nja... Förstår att det framstår som lite konstigt. 😛

Jag vill bl.a. föra över 24 kanaler ifrån en bandare till dator. Har inte lyckats få ett bra svar på ifall det går att föra över t.ex. 8 åt gången för att senare synka ihop allting utan att det ska börja strula med svajningar, fasfel och annat djävulskap som man kan hitta på.

Jag hade velat ha ett ljudkort hemma med t.ex. firewire gränssnitt som jag sen kan ta med mig till studion och synka ihop med ett annat, och på så sätt kunna ha många inspelningskanaler vid behov. Frågan är hur mycket firewire pallar?

Jag skulle även vilja kunna göra liveinspelningar med ca 16 kanaler.

Jag är full av frågor kring detta då jag inte har skaffat någon utrustning än. Vill bara försäkra mig på att jag satsar på något som känns framtidssäkert. Mitt första beslut om att satsa på macintosh är i varje fall taget. 🙂

Har även en annan fråga, ifall du eller någon har tid? Skulle vilja veta hur en "separat" ad/da omvandlare funkar eller kopplas in om man redan har en inbyggd i ljudkortet? 😄

Dela på andra sajter

Symfoniorkester, nja... Förstår att det framstår som lite konstigt. 😉

Jag vill bl.a. föra över 24 kanaler ifrån en bandare till dator. Har inte lyckats få ett bra svar på ifall det går att föra över t.ex. 8 åt gången för att senare synka ihop allting utan att det ska börja strula med svajningar, fasfel och annat djävulskap som man kan hitta på.

Jag hade velat ha ett ljudkort hemma med t.ex. firewire gränssnitt som jag sen kan ta med mig till studion och synka ihop med ett annat, och på så sätt kunna ha många inspelningskanaler vid behov. Frågan är hur mycket firewire pallar?

Jag skulle även vilja kunna göra liveinspelningar med ca 16 kanaler.

Jag är full av frågor kring detta då jag inte har skaffat någon utrustning än. Vill bara försäkra mig på att jag satsar på något som känns framtidssäkert. Mitt första beslut om att satsa på macintosh är i varje fall taget. 🙂

Har även en annan fråga, ifall du eller någon har tid? Skulle vilja veta hur en "separat" ad/da omvandlare funkar eller kopplas in om man redan har en inbyggd i ljudkortet?  😉

Ok, då förstår jag.

Om du vill utöka antalet kanaler på ett firewire eller pci kort så kan du koppla på separata AD omvandlare via ADAT länk, vilket de flesta ljudkort stöder.

T.ex. finns Behringer ADA8000 som kostar drygt 2000 kr och ska vara mycket prisvärd. Den har 8 st mickpreamps eller line ingångar och AD omvandlare med ADAT utgång.

Sen kan inte jag svara på hur många såna du kan parallellkoppla eller vilket ljudkort du ska ha men det bör gå att lösa iallafall.

🙂

edit: det borde väl iofs. gå att synka bandaren med datorn om den är stabil och föra över 8 eller 16 spår åt gången.

Redigerat av flintan
Dela på andra sajter

Är det ens möjligt att få 24 in med interfacen som följer med till PT LE (MBox och 002) ?

Tror inte det, är det inte 8 analoga ingångar, 8 via adat och 2 via spdif på 002? Max 18 in alltså.

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

Är det ens möjligt att få 24 in med interfacen som följer med till PT LE (MBox och 002) ?

Tror inte det, är det inte 8 analoga ingångar, 8 via adat och 2 via spdif på 002? Max 18 in alltså.

visst stämmer det..!!

men glöm inte bort de "gamla " hederliga HD-systemen.. 888-interfacet och den ligan går o få tag på billigt som fan.. o då kör man helt plötsligt med ett TDM-system, utbyggbart till nästan hur många I/O som helst!!! 😉

kollar musikmarknaden.se

eller vendolin.se

där brukar det ibland dyka upp 888 eller 1622 system med 24 mix plus kort, har sett ngra som gått runt 10lökar.. och det är kompatibelt ändå upp till PT 6.4.. (osx 10.3.2)

men nu såg jag visst att trådskaparen hade tänkt sig en iMac... ne dom har ju inga PCI-platser, så ett FW-kort av typ digi002r sitter galant där!!!!!

😉

om du nu ska synka en 24kanals digitalbandare med ett inspelningssystem i datorn är nog ett RME eller MOTU-kort att rekomendera.. HDSP92 (hetereså?? 🙂 ) finns ju til bra pris, o har väl om jag inte e helt borta 3 st ADAT I/O.. dvs 8I/O per ADAT-kanal... dvs(igen) 24 in/ut, om du kör med en adat brygga...

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.