Jump to content
Annons

hur använder man autotune?

djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

hej det är så att jag gjorde en inspelning av en orientalisk sångerska i helgen, men vid ett ställe låter det lite falskt jäntemot musiken, och jag vill gärna fixa till det, och vet att autotune är hjälpen.

men problemet är att jag inte vet hur man ska använda programet, har provat att remove vissa toner, men då blir det kalle anka röst på vissa ställen och inte snyggt alls.

någon som kan hjälpa mig och försöka hjälpa mig?

mvh J

Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Autotune är ett rätt utnött ämne här så det blir nog svårt att få svar om du inte är mer specifik i din beskrivining av vad du använder för verktyg.

Testa sökfunktionen, det har debatterats en del om autotune.

Dela på andra sajter

alltså vadå pirat? jag har en köpt version av en begagnad produkt, är det fel och köra med det isf? jag har läst manualen men den är för inveklad. det är så att min låt går i A-ton, och sångerskan sjunger bra hela vägen tills mot slutet då det blir falskt på ett ord hon sjunger, det är det jag vill få bort och försöka ordna så det är i ton med andra orden hon sjunger.

Dela på andra sajter

har sökt på studios forum men inget står om hur man korrigerar fel i sången som inte är i ton med resten av sången.

Dela på andra sajter

jag har köpt autotune i beggnad förpackning av en kille genom nätet, med instalation och manual etc. och jag vet inte hur man använder programet

Dela på andra sajter

Autotune? Du bör nog säga VAD du har för autotune.

"-Tja, jag har köpt en bil, hur fungerar den?"

Märke, fabrikat, typ osv.

Är det antares så kan jag säga att den inte gör några underverk. Om du ska styra sången rätt så bör du ha Melodyne's produkter, där du kan redigera mer.

Dela på andra sajter

Alltså.

En autotuner ligger oftast över ett helt sångspår..Inte bara

på valda delar..

Det du skulle behöva är typ Melodyne som du kan gå in och

korrigera sång hit och dit. Typ flytta stavelser och hela ord..

CDAFVEL 😆

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Klipp loss med lite marginal före och efter den falska tonen och muta resten av sångspåret. Kör autotune på sångspåret och muta alla toner i autotune utom den tonen som du vill sångerskan ska träffa. Gör en export på det autotunade spåret(den lossklippta tonen). Sen kan du stänga av autotunen och lägga detta korrigerade spår på ursprungliga spåret och dra lite i skarvarna för att hitta ett ställe där skarvarna inte orsakar klickljud. Bäst är att hitta ett tyst ställe där en konsonant sjunges.

Dela på andra sajter

En liten rättelse - man behöver inte klippa i orginalljudspåret (med risk för klickljud). Det räcker ju att placera markörer där klippen ska ligga när du exporterar den autotunade audiofilen.

Dela på andra sajter

Att tänka på när du säger att det är en orientalisk sångerska du vill autotune:a. Kan det inte bli knas med skalor? Då hon kanske försöker just pricka en ton utanför våra toner då kanske hennes skalor innehåller toner som ej är förekommande i våra. Tycker hon och andra kunniga inom genren att det är falskt?

Bara några tankar / Doktorn

Offtopic:

KillwithSkill: Autotune är väl ändå namnet på just programet Autotune av Antares. Eller har jag fel?

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om det bara är en enskild ton hon sätter fel så går det ju faktiskt att pitcha lite upp eller ner 'för hand'. Pitch shift.

Dela på andra sajter

Är det antares så kan jag säga att den inte gör några underverk. Om du ska styra sången rätt så bör du ha Melodyne's produkter, där du kan redigera mer.

😲 Han säger ju vilket program han använder. Antares Autotune heter det ju! : Finns iofs i flera versioner om det är det du menar..

Dela på andra sajter

Vilken version? 3:an? 4:an? 5:an?

Ett förslag för att det inte ska låta Daddy DJ, är att du skippar automatisk pitch och ritar kurvorna manuellt i pluggen.

...och så fixar du bara till de toner som behövs.

at4_graphic_full.jpg

Dela på andra sajter

Ännu ett sätt att angripa problemet:

Lägg autotunern på sångspåret. Sen automatiserar du bypass av/på så att pluggen bara arbetar vid de falska tonerna.

Så brukar jag göra om det inte är för mkt falsksång.

Redigerat av BozoBlade
Dela på andra sajter

Jag brukar göra en mixdown på sången genom en autotuner och sedan mixa ihop det spåret med det med det icke autotunade spåret. Sen kan du klippa och pitcha vissa toner om det skulle behövas.

Vet inte om jag missförstår dig nu men du spelar väl inte båda samtidigt? Borde ju låta chorus/fasfel om det, eller?

Dela på andra sajter

Bäste herr Whiner. Nog för att version av Autotune kanske hade hjälpt, men säger AutoTune så menar han nog Auto Tune. Att det finns andra pitchkorrigerande program/pluggar medför inte att alla ska kallas Auto Tune på samma sätt som att det inte finns ett bilmärke som heter Bil!

Dela på andra sajter

Grejen med sådana verktyg är att är ifall sången åt he-te så är det bara att ta om

tagningen igen. Autotune, Melodyne mfl är till för att göra "mindre" ändringar.

Den som tror att det går att ratta till vadsomhelst till klockrena sångprestationer

är ute och cyklar. Det är som att tro att man blir en ny Basshunter om man köper

FL studio.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.