Jump to content
Annons

Vocoder i Cubase


analog_vince

Recommended Posts

Hej!

Har ett audiospår med sång, dvs en entonig robotröst. Vill nu kunna styra sångmelodin på det spåret.

Har sångmelodin på ett midispår.

Kan jag göra det med hjälp vocodern i Cubase SX3? Alltså låta midinoterna styra dom olika tonhöjderna så audiospåret med "robotsången" ändras till tonerna av midispåret?

Har för mig att jag har läst om detta i ett nummer sv Studio men självklart hittar jag inte just det numret av alla jag sparat 🙂

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns två varianter, det ena är att du lägger vocoder-pluggen direkt på sångspåret och sedan väljer vocodern som midi utgång på midi spåret.

Det andra är att du skapar ett gruppspår där du lägger vocodern. Välj sedan gruppspåret som utgång på sångspåret och panorera det längst till vänster. Aktivera sedan ett vst-instrument som spelar upp melodislingen, koppla utgången till gruppspåret men panorera längst till höger.

Alternativt ska panoreringarna vara tvärtom, sången till höger och synten till vänster.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt och tydligt svar 🙂 Funkar ju alldeles utmärkt.

En liten fråga dock. Om jag vill ha karaktären på själva audiospåret mer än själva vocodern, är detta mäjligt? För som det är nu feedar väl både audiospåret och midispåret vocodern så att det är den som blir resultatet ljudmässigt?

Har nämligen en rätt sjysst "speak and spell" robotröst som nu går förlorad med vocodern.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Tror knappen som reglerar hur mycket av originalrösten som ska höras heter Voice thru. Kan ha fel & kan ha missförstått dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, den heter "talk thru". Men det är iofs original sången dvs audiospåret jag vill behålla. Bara styra tonhöjden med hjälp av vocodern och midispåret. Är det här mer en autotuneplug fråga kanske?

Men det här låter såpass coolt att jag fortsätter med vocodern 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en vocoder med fler band än Cubase egen så låter det mer likt modulatorn. Ett tips är också att sätta envelopföljaren på snabbast möjliga.

edit: Och lite vitt brus i carriern hjälper till. 🙂

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd en vocoder med fler band än Cubase egen så låter det mer likt modulatorn. Ett tips är också att sätta envelopföljaren på snabbast möjliga.

edit: Och lite vitt brus i carriern hjälper till. 🙂

Japp. Märkte att vitt brus hjälpte mycket för att få fram tydligheten 🙂

Har bara vocodern som medföljer Cubase men får lära mig den så ska det nog låta snyggt.

Orange Vocoder är ju en annan variant som man kanske ska slå till på? Har den mer möjligheter än den som medföljer cubase?

Som vanligt, med för många pluggar blir man bara förvirrad 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...