Jacke (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Har nu äntligen skrapat ihop lite slantar och ska snart kasta iväg en beställning till Thomann. Men eftersom detta är första gången jag köper monitorer så undrar jag om det brukar komma elkablar med i paketet? Ingen stor grej att åka och inhandla, men vill gärna veta så jag kan fixa på förhand ifall det behövs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Svårt at ge ett generellt svar men jo, visst följer det med nätkablar. Kan inte minnas någon gång när det inte gjort det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 Förutsatt man köper aktiva monitorer :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polder Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 elkablar är ju petitesser annars.. blev lite fundersam själv ifall det gör någon skillnad i ljudkvaliten beroende kvalitet på kablarna... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 köper du aktiva följer nästan alltid nätkablar med.. det du behöver göra e skaffa brs högtalarkablar!!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polpotkin Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Jag har köpt både Alesis m1 och Yamaha HS80 från Thomann och fått med nätkabel båda gångerna... Kan inte tänka mej att man inte skulle få med nätkabel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Jag har köpt både Alesis m1 och Yamaha HS80 från Thomann och fått med nätkabel båda gångerna... Kan inte tänka mej att man inte skulle få med nätkabel precis o i värsta fall om du köper 2 extra, så har du för framtida bruk!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 (redigerat) Allt jag har köpt som kräver nätkabel, har nätkabel följt med. Monitorer, synth, skärm, dator osv. Redigerat 12 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jacke (oregistrerad) Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 köper du aktiva följer nästan alltid nätkablar med.. det du behöver göra e skaffa brs högtalarkablar!!! 🙂 Är det stor skillnad med aktiva monitorer vilka kablar man har? Beställde ett par TRS The Sssnake SPP2030 från Thomann på samma gång, är de OK? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 köper du aktiva följer nästan alltid nätkablar med.. det du behöver göra e skaffa brs högtalarkablar!!! 🙂 Är det stor skillnad med aktiva monitorer vilka kablar man har? Beställde ett par TRS The Sssnake SPP2030 från Thomann på samma gång, är de OK? det är skillnad på kablar.. (alla tycker inte det, men det finns låååååååååååååååånga diskussioner i detta ämnet!!) själv har jag dyra guldpläterade kablar..som kostade många hundralappar stycket. i en hemmamiljö räcker det nog för dig att ha kablar som är grova och håller för mkt flyttningar o sånt!!!! den kabeln vet jag inget alls om.. 🙂 men är den lagom tjock och håller för mkt påfrestningar tror jag nog att den räcker.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 köper du aktiva följer nästan alltid nätkablar med.. det du behöver göra e skaffa brs högtalarkablar!!! 😄 Är det stor skillnad med aktiva monitorer vilka kablar man har? Beställde ett par TRS The Sssnake SPP2030 från Thomann på samma gång, är de OK? Nätkabel kostar bara ett par tior om det inte skulle följa med någon, så det behöver du egentligen inte fundera på - men det följer alltid med, såvitt jag vet. När det gäller lågnivåkablar från ljudkortet eller mixern till aktiva högtalare, så är det däremot viktigt med god kvalitet - framför allt när det gäller skärmen. Det behöver vara en tät skärm, så att den skyddar signalen på bästa sätt och inte släpper in störningar på vägen. Den du nämner, har jag ingen aning om hur bra/dåliga den är, så jag kan inte säga något där... Om du ska ha guldpläterat eller inte, beror egentligen delvis på vad det sitter för kontakter där du ska koppla in dem. Är det guldpläterat i apparaten, så ska du helst koppla in en guldpläterad kontakt - men om det inte är guld, så är det ingen större mening och på kinkighetsnivå 3478% så blir det galvanisk skillnad och risk för krypströmmar när du blandar material, så teoretiskt sett, kan det t o m bli sämre om du kopplar förgyllt till förnicklat... 😆 En fördel med guld, är förstås att det inte oxiderar - men en nackdel med guldpläteringen, är att om du ofta gör omkopplingar, så slits det otroligt tunna guldlagret bort med tiden - och du får en betydligt sämre kontakt än du köpte från början. Det är därför det inte förekommer guldpläterat i patchbays... Om du däremot skaffar passiva monitorer och ska ha en kabel från slutsteget till monitorerna, så kan du med gott samvete använda vanlig elkabel på 1.5mm2 - eftersom kabeln påverkar ljudet oändligt mycket mindre än vad högtalare och filter påverkar, så kabelns inverkan i det sammanhanget, är därför mindre än försumbar - oavsett vilka vilda priser som förekommer bland "audiofil"-kablar... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 tja intressant tråd det här med kablage. Själv har jag alltid tänkt att på korta distanser, någon meter, så har kvalitén på kablaget inte behövt vara så stor. Givetvis ska de vara balanserade så klart. Vid längre avstånd så skulle det vara mest lämpligt att köpa kablar av lite bättre kvalité. claes: bra svar du gav förresten men jag blir nyfiken över vilka kablar och kontakter som du använder. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 The Sssnake är Thomanns eget kabelmärke. Jag har testat deras instrumentkabel och deras midikabel och själv tycker jag att dom är varken bra eller dåliga. Med tanke på priset så kan man väl säga att dom är prisvärda men jag skulle kanske söka mig till annat märke om man vill ha lite högre kvalitet. Jag har ett antal Cordial kablar som jag använder nu och dom verkar robusta med ordentliga kontakter. Dock var deras instrumentkabel så extremt styv att den började glappa i lödningen efter några gångers användning... fast sånt kan man ju fixa till själv. Annars finns det ju Monstercable och Marcuscables som jag själv är väldigt sugen på att testa. Andra märken som kanske har lite bättre kvalitet är Vovox och Sommercable. Hosa tror jag också är bra. Någon annan som kan kommentera dessa kabelmärken bättre? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jacke (oregistrerad) Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 det är skillnad på kablar.. (alla tycker inte det, men det finns låååååååååååååååånga diskussioner i detta ämnet!!) När det gäller lågnivåkablar från ljudkortet eller mixern till aktiva högtalare, så är det däremot viktigt med god kvalitet The Sssnake är Thomanns eget kabelmärke. Jag har testat deras instrumentkabel och deras midikabel och själv tycker jag att dom är varken bra eller dåliga. Hmm. Låter som jag måste fixa bättre kablar förr snarare än senare då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 (redigerat) det är skillnad på kablar.. (alla tycker inte det, men det finns låååååååååååååååånga diskussioner i detta ämnet!!) När det gäller lågnivåkablar från ljudkortet eller mixern till aktiva högtalare, så är det däremot viktigt med god kvalitet The Sssnake är Thomanns eget kabelmärke. Jag har testat deras instrumentkabel och deras midikabel och själv tycker jag att dom är varken bra eller dåliga. Hmm. Låter som jag måste fixa bättre kablar förr snarare än senare då. If it is´nt broken, dont fix it. Människan har tendens att alltid vilja ha bättre (se bullshit om det ämnet), så om du inte kan höra skillnaden och är nybörjare. Nöj dig med dina kablar (så länge de är balancerade), lyssna sen in dig. Och jobba med monitorerna, sen om några år, skaffa nya, först då kommer du förstå skillnaden, samt att du får en motivationspuff när allt på datorn låter bättre. Vilket du inte skulle uppfatta nu. Edit: Jag hör inte skillnad på dyra och normaldyra kablar än, och jag är nybörjare. Hörde inte heller skillnad på en epiphone och en Gibson för inte så länge sedan. Nu är min hörsel bättre och jag hör den skillnaden, först då skaffa jag en gibson, och faan vad kul det var att lira gitarr igen. Snacka om motivering 😆 Redigerat 13 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 tja intressant tråd det här med kablage. Själv har jag alltid tänkt att på korta distanser, någon meter, så har kvalitén på kablaget inte behövt vara så stor. Givetvis ska de vara balanserade så klart. Vid längre avstånd så skulle det vara mest lämpligt att köpa kablar av lite bättre kvalité. claes: bra svar du gav förresten men jag blir nyfiken över vilka kablar och kontakter som du använder. MVH Anders Jag använder faktiskt ofta HOSA, som är tillräckligt bra i de flesta lägen - men till allt kritiskt, löder jag ihop egna kablar. Billigt blir det inte - och någon direkt skillnad i ljudet blir det inte - men om jag gör dem själv, så vet jag att varje enskild lödning är perfekt och att det åtminstone teoretiskt sett blir bättre... 🙂 Jag ska komma igång under vintern och göra diverse inspelningstester med olika kablar, för att verkligen utvärdera om det finns några skillnader alls... Med mina Benchmark-omvandlare, bör jag få en så bra signalväg som det bara är möjligt, så att man ska kunna urskilja eventuella skillnader. De som kan avvara kablar under 1-2 veckor lite senare, får gärna maila om vad de kan bidra med till ett sådant test... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Claes, det vore väldigt kul och intressant om du även kunde göra jämförande test med gitarrkablar! Jag har inte hittat någon sida på nätet där detta finns. Själv köpte jag George L kablar för att de alltid fått bra betyg i tester, men det skulle var bäst om man kunde lyssna själv på de olika märkena. Läste att Stevie ray v bad sin tekniker att lämna tillbaka de dyra nyinköpta märkeskablarna och istället köpa den billiga sorten han alltid använt. Det blev för rent och skarpt ljud för hans smak med de nya. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr_chess Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 hej låter som ett jätte bra initiativt Claes. skulle vara onekligen mycket intressant att höra huruvida kablaget verkligen kan göra underverk till musiken. Man vet ju av typ hifi snubbar som kan lägga ner otroligt mycket pengar på bara kontakter och kablar. Man kan nästan tro att det ligger lite hokus pokus över det hela 🙂🙂🙂 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Det är precis det jag tror också - men jag blir förstås glad om det visar sig att jag har fel och att det trots allt finns någon skillnad - för i så fall visare det att det kanske inte bara är lurendrejeri bakom svindyra märken och att det ändå finns en del seriositet i kabelbranschen... 😲 Jag fortsätter dock vara en mycket stark skeptiker tills jag har fått bevis för motsatsen... Ge mig gärna tips på vad som kan vara bra att testa. Jag har redan köpt ett par olika Supramodeller, någon Zaolla silverkabel - och vanliga HOSA standardkablar brukar jag ha på lager, så de är enkla att ta med. Jag har också skaffat billig skräpkabel hos Clas Ohlsson och tänker även jämföra med vanlig oskärmad kabel. Har också köpt ett par olika kvaliteter mikrofonkabel hos ELFA, några meter Klotz och även koaxialkabel, som någon har föreslagit tidigare... Det är förstås bra om folk har möjlighet att låna ut kablar (om de vågar låta dem vara med i ett seriöst test, i stället för att blint tro på reklamen... 😲 ), så att jag slipper köpa alla sorter själv... Upplägget kommer att bli som ett blindtest i första vändan, så att folk kan få försöka avgöra vilken kabel som låter bäst, utan att ha en aning om prisläget... 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Claes - glöm inte Proel:s dyra guldpläterade kabel.. har haft ett par såna i studion förut.. riktigt bra kabel.. likaså PlanetWaves med on/off knapp... dom e schyssta som fan!!! hur ska du göra testerna?? med gitarrstärkare eller mik eller hur ska du göra?? ärligast blir det väl om du spelar in ett spå på datorn o skickar med en kabel till en stärkare o sen mickar med en mick, sen byter du kabel mellan mick o omvandlare eller ngt liknande?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Det bästa är att köra helt i datorn, eftersom det blir repeterbart i minsta detalj då - och inte lämnar utrymme för några fel alls. Spelar in några ljudfiler, som sedan får spelas upp genom Benchmark DAC1, genom kabeln som ska testas - och tillbaks in genom Benchmark ADC1 och in på ett nytt spår. Nivåerna kan jag kontrollera med mitt oscilloskop, så att det blir exakt rätt varje gång. Om jag skulle spela upp genom en förstärkare som mickas upp, så gör förmodligen en mic som vinklas en kvarts grad fel jämfört med övriga inspelningar, betydligt större skillnad än kablarna - så jag vill ha möjlighet att göra exakta inspelningar som det inte kan finnas något tvivel om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 ok!! är trött o tänker inte så bra.. men det låter lovande som fan.. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.