Jump to content
Annons

Sorgmantel - Storm

Recommended Posts

RayBlake (oregistrerad)
Postat

LÅTNAMN: Storm

ARTIST/GRUPP: Sorgmantel

GENRE: Ethno/Schlager/Metal

LÅTLÄNGD: 3:00

KOMPOSITÖR: Olle Häggberg

PRODUCENT: Olle Häggberg / Mats Nilsson

EV. MEDVERKANDE: Olle Häggberg / Mats Nilsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 2 816 kB

STATUS: Slaskinspelning till melodifestivalen.

Jorå, vi har gjort en låt som vi skickade in till melodifestivalen, kom inte med såklart, men det var kul! Låten är inspirerad av (eller snarare; är tänkt att likna) Roger Pontare och Nordman, blandat med metal, vi kör 7-strängad gitarr i dropped-A, så tungt blir det ju iaf :rolleyes: En annan lustig sak är att tidsbegränsningen var 3 min och det slumpade sig så att den blev exakt 3 min 😠

Sorgmantel___Storm.mp3

Annons
RayBlake (oregistrerad)
Postat

Jag vill också passa på att säga att det är inte det audiella som jag vill ha kritik på utan själva låten och upplägget, låtordning osv.

Postat (redigerat)

Soundet var helt okej tills gitarrerna kommer in. Panorera ut dem så blir det nog mindre grötigt. (Gitarrsoundet är nog i sig ganska grötigt och basigt också) Överhuvudtaget låter allt lite inklämt mot miten. Väldigt svårt att höra texten i gitarrpartierna.

Själva låten är okej men kanske lite väl ooriginell, det har ju gjort i melodifestivalen ganska många gånger nu. Versen är bra men jag tycker inte att versen och pre-chorus passar speciellt bra ihop. (Dock vänjer man sig efter några lyssningar) Känns väldigt hoppigt mellan dem. Refrängen sticker ut på ett bra sätt men känns kanske lite kort (men man måste ju hålla speltiden det klart) Själva upplägget är okej och väldigt traditionellt.

(Hann inte läsa ditt andra inlägg innan jag skrev detta så du fick lite synpunkter på soundet också!)

Redigerat av Jejje
Postat

Låten ger en väldigt splittrad bild med smattrande dubbelkaggar som låter steltejpad pappkartong, flöjt, distmatta och konstant craschcymbal..

Det känns som jag hört den här låten förut med någon annan artist?.. men det skiter man kanske i som vanlig dödlig och går raskt vidare till nästa textrad..

Well, jag gillade låten i sig med det vemod den på nåt vis förmedlar och framförallt sången... men mixen är ren katastrof...

X antal timmar till vid spakarna, lite rensningar här o där i arret och det här kan bli en vacker blomma till slut 😳

Lycka till

Postat (redigerat)

Lite som Krister Björkman möter Lordi..Vet inte om det är så lyckat men..

Låtordningen är svår att komentera för det är ju bara en lät .

Men tror jag fattaR.

Refen skulle vara roligt att höra sången på för att kunna säga något om arret..

verkar som ni fallit i samma fälla som jag suttit i botten på många gånger... FÖR MYCKET GITTAR.

gillar standard höjningen i slutet.

TT

Redigerat av ynot
RayBlake (oregistrerad)
Postat

"gillar standard höjningen i slutet." Faktum är att det är en 3 halvtons tonhöjning... standard är väl en helton? Mixen låter fullständig skit, det vet jag... Vet inte varför men det var typ omöjligt att få sången att låta tät och jämn... oavsett hur många kompressorer och limiter man smackade på... drygt.

Postat

Lite tankar...

1. Tror det skulle fungera bättre om en tjej sjöng.

2. Artikulera! Känns som musik som man ska kunna höra texten

3. Bryggan känns, som redan nämnts, lite påklistrad

4. Det lyfter inte i refrängen, fler stämmor?

Postat (redigerat)

Jobbigt med crashcymbal som spelar hihat. Räcker nog med OpenHihat. På tok för låg sång. Ingen sån där nerstämd gitarr. Fult! Virveln är lite tunn. Flöjten lurar inget öra heller. Jobba lite med vibrato och velocity och lägg på ett rum så kan den funka.

Men..... bra låt!!!

Edit: Oj, du ville bara ha kritik på låten. Blev nästan inget om den. Som sagt, den var bra.

Redigerat av Wernborg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.