Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Det börjar bli dags för mig att uppdatera hemstudion lite inför kommande ep-inseplning. Jag tänkte skaffa mig en iMac intel Core 2 Duo och ett lämpligt firewirekort. Frågan är nu bara vilket ljudkort som lämpar sig bäst?

Jag vill ha ett stabilt kort med minst 2xlr ingångar som låter schysst. Sen vill jag gärna ha en instrument ingång så att jag slipper ha nån di-box till basen. Tänkte väl komma undan under 4000.- Korten jag har tänkt på är följande: (priser enligt thomann.de)

Focusrite saffire LE 3275.-

Presonus Firebox 3134.-

ESI QuataFire 610 2814.-

Terratec PHASE X24 FW 3265.-

Alesis iO | 14 3378.-

Nu finns det ju även massa kombinerade ljudkort/mixerbord tex Alesis MultiMix & Phonic HelixBoard som ligger runt 3500.- Kanske kan det vara något? Fast det jobbiga med mixerbord är ju att få med massa aux och grejer som jag iaf inte vet vad jag ska göra med...

Hoppas att ni kan hjälpa mig att välja rätt nu. Det finns ju en hel uppsjö ljudkort som verkar istort sett likvärdiga.

Annons
Postat

Har själv en Firebox till min Powermac, har fungerat finfint. Fireboxen är vad jag hört (och upplevt) superstabilt på Macar.

Postat

Ja en firebox borde nog räcka, verkar ju ha fått fina recensioner lite här och var också. Ett plus är att det är litet då jag har begränsat med utrymme.

Postat

lalalaa. Det lutar nog mot ett alesis iO | 14, då får jag ju 4 micingångar vilket känns rätt trevligt. Då kan man leka med fler mickar framför gitarrförstärkaren, och kanske göra en och annan 70tals truminspelning. Nån som testat det kortet?

• 2 veckor senare...
Postat

Jag är också inne på att köpa ett Alesis io 14. Men jag vill inte riktigt "köpa grisen i säcken" så att säga, vill gärna höra nån som har provat. Någon som vet någon som har provat? Någon som sett en recension eller ett utlåtande nånstans?? Jag har googlat en hel del men inte hittat något.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.