Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag välja?


JesperP (oregistrerad)

Recommended Posts

JesperP (oregistrerad)

Jag behöver kunna spela in minst 4 kanaler samtidigt. Minst 2 Mic/line/Hi-Z ingångar och intern preamp 48 V phantommatning. Måste också finnas schysst MIDI interface. Ska finnas hörlursutgång + utgångar till studiomonitorer. Ljudkvaliteten måste vara mycket bra med så stort dynamiskt omfång som möjligt.

Jag kan lägga mellan 5-8000:- på ljudkortet.

Jag är halvnybörjare på det här med datatermer men jag har kollat runt lite och funderar på ett E-MU 1820M som verkar bra. Läste dock någonstans följande:

"The WDM/DirectSound driver doesn´t support the playback or recording to 96kHz/24 bit resolution" Han som skrev detta menade att det var detta korts största nackdel. ...problemet är dock att jag inte fattar vad det betyder...

Kan nån förklara? Finns det andra nackdelar? I så fall finns det några alternativa ljudkort som rekommenderas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
....

I så fall finns det några alternativa ljudkort som rekommenderas?

Soundblaster Live är jättebra, det rekommenderas varmt.

Varför då? Därför!

Link to comment
Dela på andra sajter

JesperP (oregistrerad)

Nä nån Soundblastervariant tänker jag inte köpa...

...men OK, låt höra om ST Audio DSP2000...

Vad är priset? Runt 4000? Är det verkligen prisvärt om man kan få en 1820M för 6000?

Hur är preamparna?

Jag har hört att ljudkvaliten är sådär...Brusar lite? Men jag kanske har hört fel..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu är det fan dags för folk att börja lära sig använda sökfunktionen.

Ja, och att vara lite mer noga med i vilken forum-del man placerar tråden. Denna borde väl t ex inte ligga under inspelning? Snarare Studioutrustning.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
JesperP (oregistrerad)

Det bidde ett E-MU 1820M inkl Emulator X. Det fanns ju mycket att tjäna på att handla direkt från Creatives hemsida. Så nu kan vi sätta stopp för den här tråden eftersom jag uppenbarligen la den fel, nybörjare som jag är...

Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bidde ett E-MU 1820M inkl Emulator X. Det fanns ju mycket att tjäna på att handla direkt från Creatives hemsida. Så nu kan vi sätta stopp för den här tråden eftersom jag uppenbarligen la den fel, nybörjare som jag är...

Punkt.

Hehe, damn, jag som precis skulle rekommendera E-MU 1820M... Mycket bra val!

...kan inte du kopiera Emulator X-CD:n och skicka till mig? 🙂 Jag köpte bara kortet, tänkte köra vidare med soundfonts på det gamla SB Live!-kortet, men tji fick jag, drivisarna till korten kom inte överens och soundfontsen slutade funka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...