Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon VST-plug som talar om RMS värdet? Det kunde ju vara intressant att plugga in en mätare när man mastrar...

Annons
Postat
Elemental Audio's Level Inspector visar dig RMS.

Hmm... 299 dollar... finns det igen lite gratis liten rms VST?

Postat
Inspector

Här har du en gratis lite version av inspector. Den skall ha RMS-mätare.

(tydligen har elemental audio köpts upp, nyheter för mig)

Tackar!

Postat (redigerat)

Sonalksis FreeG är en plug som är tänkt att användas som alternativ till regeln/mätaren i din sequencer (antar jag) och den består helt enkelt av en mätare och en regel. 😆

Den kan bland annat mäta RMS-värdet, på samma sätt som peakvärden brukar visas med en liten markering på mätaren, samt numeriskt i dB. Liten bra-att-haplugg och den är gratis, samt tillverkad av en av de främsta plugtillverkarna i mångas tycke.

Redigerat av Richard Olsson
  • 2 veckor senare...
Cleff (oregistrerad)
Postat

I Wavelab kan man göra en global analysis och se RMS-värden, både max, min och medelvärden.

Postat

Lite off topic kanske men - kan någon bara förklara lite för mig det här med RMS.

Vad är det som mets? Ska jag ha ett så hög värde som möjligt eller så lågt som möjligt?

Postat
Lite off topic kanske men - kan någon bara förklara lite för mig det här med RMS.

Vad är det som mets? Ska jag ha ett så hög värde som möjligt eller så lågt som möjligt?

Det vi snackar om är hur långt under klippgränsen som materialets medeleffekt ligger. Har vi 0bd så är det ren fyrkantsvåg, 100% distorsion. Har vi -10dB så ligger alltså medeleffekten i vår låt 10 dB under det teoretiska maxvärdet. Vad som är bra eller dåligt är en intressant debatt som det nog finns någon tråd om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.