Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Guida mig snälla 😳

Jag köpte ett Emu 1212m ljudkort. Allt är installerat och klart men jag får inte ut nåt ljud. Jag misstänker att jag måste in på måndag och köpa Phono pluggar för jag har bara rca har jag rätt eller fel ? Om inte hjääääälp!!!!!

Just det jag kör FL studio 6

Fick med Emulator x Också. Verkar bra men lite info uppskattas alltid.

Jag är total nybörjare så om ni svarar förklara som om jag går i förskolan 😄

Annons
Postat
Guida mig snälla 😳

Jag köpte ett Emu 1212m ljudkort. Allt är installerat och klart men jag får inte ut nåt ljud. Jag misstänker att jag måste in på måndag och köpa Phono pluggar för jag har bara rca har jag rätt eller fel ? Om inte hjääääälp!!!!!

Just det jag kör FL studio 6

Fick med Emulator x Också. Verkar bra men lite info uppskattas alltid.

Jag är total nybörjare så om ni svarar förklara som om jag går i förskolan 😄

emu kan vara svåra i mjukvaru mixern.. kolla där på send lägg in en ny om det inte finns någon.

tony

Postat

Hur menar du ????

Jag har en förstärkare men ingångarna där är rca och i ljudkortet phono plug. 1212 är egentligen 2 ljudkort. Ett 1010 och ett dotterkort 0202. det står i manualen till 1010 så här till utgång S/PDIF in / out :

Each rca phono jack carries 2 channels of digital audio and can be used for the reception and/or transmissionof digital data from external digital devices such as dat , an external to digital converter or external signal processor with digital inputs and outputs.

säger det nåt ? jag har fått för mig att det går att använda rca i den in/utgången men jag fick inte ut nåt ljud där. på 0202 kortet finns Left/right line outputs men dom är phono. då undrar jag om jag måste köpa phono för att få det att funka(hyfsat frustrerande med halloween helg nu när jag vill leka)

Postat (redigerat)
Each rca phono jack carries 2 channels of digital audio and can be used for the reception and/or transmissionof digital data from external digital devices such as dat , an external to digital converter or external signal processor with digital inputs and outputs.

Rca kontakterna är till för digital ljudsignal. Den kan du inte koppla till din stereo.

Du måste koppla analog ut till stereon.

Edit: Tittade på tillverkarens hemsida. Du ska köpa en kabel med tele plug i ena ändan och rca (phono) i den andra.

Redigerat av flintan
Postat
Alternativt så köper du två sånna här: HC_GPR_101.jpg

och kopplar till din rca sladd.

Men om du vill ha balanserat till kommande monitorer så bör du ha trepoliga kontakter och sladdar.

Postat

Åh nu är jag tillbaks 😕

Får det f/()%&%&n inte att funka. Köpte tele till rca kablar provar båda portarna med inte eet pip. När jag trycker i och ur dom kommer det där klassiska missljudet så nån form av signal måste det vara i burken. Testar lägger ut den här igen fast på annan plats............

Tack på förhand 😛

Postat (redigerat)
Köpte tele till rca kablar provar båda portarna med inte eet pip.
Med båda portarna antar jag att du menar kontakterna för vänster utgång och höger utgång?

Längst till vänster sitter vänster/höger ingång, i mitten vänster/höger utgång och på kanten MIDI.

Det ljudkort du köpt har balanserade utgångar och din förstärkare har obalanserad ingång.

Är det TRS-kontakt som du stoppar i ljudkortet?

Ser den ut såhär?

nys224-1c8f9251befb8ad7ea8e2463a26d263c.jpg

eller ser den ut såhär?

NTKNP3CBAG.jpg

Den ser ut som den första övre bilden, eller hur?

Och då släcker du ut signalen och får inget ljud.

När jag trycker i och ur dom kommer det där klassiska missljudet så nån form av signal måste det vara i burken.
Ja, det är jordbrum. Dzzzzzzt! 😉 Redigerat av Linus
Postat

Dom ser faktiskt ut som dom Zyan visar lite längre upp. Jag vill ha in ljudet genom min helt vanliga stereo stärkare

Postat

Precis, och det är monotelekontakter på den.

Ditt ljudkort har balanserade utgångar och när du trycker in din adapter med obalanserad kontakt (monotele) släcker du ut ljudsignalen från ljudkortet.

Jag räknar med att ditt E-MU 1212M kan agera med både balanserad signal och obalanserad.

Titta i ljudkortets programvara ifall du kan svänga om till Unbalanced där.

Postat

Nu hänger inte jag med riktigt. Har alltid fungerat för mig att köra mono tele i balanserade in/utgångar när jag har velat göra om signalen till obalanserad..

Rätta mig om jag har fel men, i en balanserad tele kontakt så är: tip=plus, ring=minus och sleeve=skärm.

När man sätter i en TS plugg så blir tip=plus och sleeve=minus + skärm, precis som i en vanlig mono kabel.

Varför skulle det bli fasutsläckning?

Kanske vissa ex. ljudkort mm. känner av vilken kontakt man sätter i och därför brukar det fungera för mig?

Postat

Löd ihop kabeladaptrar själv 🙂

Ta en (stereo)telehane från ljudkortet, och led vidare tip och sleeve till en rca-hona, där du trycker in din rca-kabel.

Eller så införskaffar du ett litet litet mixerbord, typ begagnad Phonic eller Behringer-mixer där du pluggar in ljudkortet. Sedan stoppar du dina rca-kablar i Tape Out.

Förresten, har du ingen digital ingång i din förstärkare? Kolla om det sitter t.ex. Optical In eller SPDIF på baksidan.

Postat

Ja va faan =) att jag inte tänkt på det . Jag har en pioneer Djm 500 står 3 cm från burken. Jag testar det 😆

Ska bli spännande att se om det funkar ............................................bjuder på tårta om jag kirrar det

Postat
Jag har en pioneer Djm 500 står 3 cm från burken.

Det är bara obalanserade ingångar med rca-kontakter i den dj-mixern, så det gör tyvärr ingen skillnad.

Postat

Ingen tårta blev det................ska kolla med E-mus support och om inte det funkar går jag in på musikverkstaden med burken...............Anus

Tack ändå till alla vänliga själar som försökt

Postat

Eller så skaffar du en DI box...

sconvertag6.jpg

...fast 695:- är kanske mer än du tänkt dig för att lösa problemet?

Postat
om inte det funkar går jag in på musikverkstaden med burken

Hjälper inte mycket. Ljudkortet fungerar precis som det ska, och det är din förstärkare som slår ihop jord och signal som är det egentliga problemet. 😆

Postat

Har dubbelstuderat manualen nu.....Jag saknar tydligen en Power converter cable.

Har rotat i lådan och den fanns inte med. Måste vara det som är problemet.

Vad tror ni ?

Postat
Jag saknar tydligen en Power converter cable.

Har rotat i lådan och den fanns inte med. Måste vara det som är problemet.

Nej. Den kabeln är ifall du har EMU:s Audiodock, dvs. den externa lådan som används till t.ex. 1820 och 1820M. Då kopplas extra ström till 1010-kortet.

I ditt 1212M räcker den ström som 1010-kortet får från PCI-bussen. Det interna 0202-dotterkortet sitter ju också på PCI, och får då egen strömförsörjning.

Nå, hade du digitalingång i din förstärkare eller?

Postat (redigerat)

Ok............. skit oxå!!!!! Får väl rulla in till uppsala och kolla upp en sån box.

Digital ingång.......vet inte , min gamla hemma stärkare har - cd/aux phono tuner tape1 tape2. sen på min Dj mixer har jag :

Input Terminals: CD x 2 (RCA), Phone x 3 (RCA), Line x 2 (RCA), Mic x 2 (XLR x 1, 1/4 in. Phone x 1)

Output Terminals: Master Out x 3 (RCA/XLR/1/4 in. Phone), Booth Monitor x 1(RCA), Headphone Monitor x 1(1/4 in. Phone)

Other Terminals: Send x 1(1/4 in. Phone x 2), Return x 1(1/4 in.Phone x 2)

På 1010 kortet finns s/pdif in out adat och firewire.

På 0202 analoga Letf/right input och output samt midi in/out

Redigerat av Tobias J
  • 2 veckor senare...
Postat

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................. 😏

Var in där 4sound fd musikbörsen i U-sala där jag köpt kortet och beklagade mig.

Efter lite forskning så löste dom det åt mig. Det var tydligen massor som hade samma problem. Man skulle helt enkelt in i mjukvarumixern(Patchmix) och ställa in DEFAULT SETTINGS och vips så var det kirrat.

Tack till alla som försökt hjälpa till

Postat

Ett *klicketiklick* och så skickar den ut obalanserat? 😏

Fint att butiken hjälpte!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.