Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om du är nyfiken på hur bra din dator funkar med PT gämfört med andras så kommer ett litet test här som används flitigt av de PT användare som hänger på DUC på digis hemsida. Gör gärna testet och raportera era resultat. Förutom att detta test kan funka bra som penisförlängare för folk med bra dator så kan det ju också vara nyttigt att titta på andra som har liknande datorer så man vet hur man borde få ut ur sin burk. Test resultaten kanske också kan användas som tips för den som skall skaffa ett nytt system.

For those who are interested in the information for themselves as to compare your systems performance. This is a very specific test and the point is not to list your rigs' inventory but two fold: 1) total track count of test, 2) MOBO + CPU + RAM + HD --that's it, plain and simple. We all must follow the parameters of the test exactly as defined below otherwise the results are meaningless. We have to keep the test consistent.

The test is as follows.

*** NOTE Make sure your Sample rate is set at 44100 under the Setups-->Hardware menu option.

1) Open new PT session

2) Create a new mono audio track

3) Add PT stock effects Compressor, 4B-EQ, Slap delay, medium delay, long delay.

4) Open the System Usage window under the Windows menu item to see the CPU utilization.

5) With your mouse select the newly created track from step 2 above.

6) Press Alt-Shift-D (to duplicate the track)

7) Record enable the track.

8) Repeat step 6 until your CPU goes into the red.

9) If your CPU is in the RED delete the last track created. IF it's still in the red, delete another track until the CPU is back in the green. Click on the CPU meter after every deletion to reset the meter (see warning below). Going into the RED means your getting a -9128 message from PT.

10) Hit RECORD, and record for 60 sec. (it doesn't matter what you record as the file still get's created). If your CPU goes into the RED then delete a track and repeat step 10 until you can record 60 secs. without peaking.

*** N.B. If you can achieve the full 24 tracks with record enabled and can record for 60 secs. start adding Aux tracks with the same plug-ins and keep going until you hit RED. I would really be interested to know if there are any MOBO + CPU combos out there that can achieve the full 24 and beyond. I also be curious to see what results with P4's.

Any system builders out there, I'm sure anyone who owns a Digi001 rig for Windows would be interested to know hard numbers for system-builds not only for potential purchases but to know where they stand with their current rigs.

***IMPORTANT ****

The CPU indicator will stay red once it peaks. YOU MUST RESET the meter manually by clicking on the meter with your mouse.

Here are my stats and for the sake of this experiment lets keep the presentation similar thus a little more scientific.

PT Version: PT 5.1

Tracks : 19

MOBO : MicroStar MS-6326

CPU : PIII 800/133

RAM : 256MB/133

Drives : 2x 7200 IDE

Again, please state your results as above so that we can visualise the information more easily. Thanks in advance...

Edit: missade att lägga in själva testet

Redigerat av Tobbe
Annons
Postat (redigerat)

Passar bra att göra en regnig och/ellermulen sommardag. 😳

Tänk på att testet gäller bara de med LE, inga TDM/HD/Accel inte :-)

Om alla (som vill) skriver in sina resultat här så överför jag dem till en nitad tråd. (som det heter), kul och bra att ha för referens samt för "min dator är bättre än din . . ." diskutioner.

För de som är intresserade så finns det en likadan diskution på OSX audioforumet:

http://www.osxaudio.com/forums/viewtopic.php?p=84417

Samtidigt så vill jag påpeka att testet inte egentligen säger om ens dator är bra/snabb/etc . . . utan bara hur pass RTAS pluggarna är välskrivna/optimerade för resp. system . . .

Redigerat av chrisB
Postat
Samtidigt så vill jag påpeka att testet inte egentligen säger om ens dator är bra/snabb/etc . . . utan bara hur pass RTAS pluggarna är välskrivna/optimerade för resp. system . . .

Jasså du använder en G5:a 😆

Postat

Jasså du använder en G5:a 😆

Absolut inte 🙁

Använder inte ens OSX

HaraldS (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Klarade 12 kanaler (över förväntan) med min halvgamla Mac:

533MHz Power PC G4

Minne: 512 MB

ProTools DIGI 002

H/W Buffer size: 512 Samples

DAE Playback Buffer: level 2

Redigerat av HaraldS
Postat
Klarade 12 kanaler (över förväntan) med min halvgamla Mac:

Kul.

OS? och vilken vers av PT?

Postat

Nu har jag gjort testet på min dator, jag har dock inte försökt tweaka något.

PT Version: PT 6.4

Tracks : 32+15

MOBO : Asus KV8 Deluxe se

CPU : AMD 64 3200+

RAM : 512mb/400mHz

Drives : 2x 7200 IDE

Postat (redigerat)

16 spår

PT 5.2.1

MacOS 9.2.2

G4/1 Ghz

44.1/24

001

7200 rpm IDE

och på min andra burk:

26 spår

PT 6.4

MacOS X 10.3.x

G4/2x1 Ghz

44.1/24

001

7200 rpm IDE

.......................

Kul Tobbe att AMD visar sig så stark, detta bekräftar vad jag har hört ifrån andra.

Redigerat av chrisB
HaraldS (oregistrerad)
Postat (redigerat)
OS? och vilken vers av PT?

OSX 10.3.4

PT 6.4

Jag har 002 rack och den går tyvärr inte att köra i os9. Men i övrigt är osx stabilare med midi och rewire. Kör ofta ihop med Reason.

Redigerat av HaraldS
Postat
Kul Tobbe att AMD visar sig så stark, detta bekräftar vad jag har hört ifrån andra.

Jag har byggt burken efter anvisningar på DUC. Det är en sk Allenstein Machine. Jag måste säga att jag är grymt nöjd. Har alldrig varit med om en dator som funkat så bra med PT. Det har inte lagt av en ändå gång hitills och då har jag ändå kört en massa annat samtidigt. Om någon annan funderar på att bygga sig en musik dator så kan jag varmt rekomendera The Allenstein Machine.

Postat (redigerat)

Kan du berätta var du köpte delarna? (för en PC-novis . . ) och hur mkt gick det på . . .

😄 Tack.

Läs här om Allenstein burkarna på DUC

Redigerat av chrisB
Postat (redigerat)

Jag köpte allt på datorbutiken.com. Allt som allt gick det på ca 11500kr. Det var dock inte riktigt samma delar som Allan rekomenderar eftersom allt inte gick att få tag på om man inte beställde från olika ställen.

Min dator såg ut som följer:

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU bytte jag mot ett antec sonata istället

Asus K8V Deluxe Motherboard-Retail använde jag

Athlon 64 3400+ 2.2Ghz byttes ut mot en 3200+ istället då den var nästan 1000kr billigare. Det viktiga är att man har en av de modellerna med 1024kb icach minne. Dvs 3200+ är antagligen bättre lämpad för PT än 3600+

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM hittade jag inte så det blev Kingston minnen i stället. Dessa rekomenderades av datorbutiken

ATI Radeon 9200 64Mb DDR 8x Dual Video Card hittade något liknande med samma chip men 128 mb ram.

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drive x 2 dock tog jag en på 120Gb och en på 200gb då det inte skilde mer än några hundra i pris.

Lite-On DVD/CDRW Combo Drive jag körde en NEC DVD brännare i stället.

I priset in gick och ett acustik pack, ett tangentbord och en tyst processor fläkt.

Edit: Det kan se ut som jag nästan inte använde några samma delar. Men det viktigaste är att man har rätt moderkort till rätt processor och att man har rätt ram och grafikkorts chip till detta-

Redigerat av Tobbe
HaraldS (oregistrerad)
Postat

Testresultat för iBook G3 700MHz. Minne 348MB

OSX 10.3.4

Digi 002 PTLE 6.4

Med stor möda klarade den 7 spår med H/W Buffer size: 1026 Samples

DAE Playback Buffer: level 8

Läste i denna tråd på DUC:

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...b=5&o=7&fpart=1

Det tycks som att PC laptop orkar betydligt mer än macarna. Är det någon som har erfarenhet? Och vad blir kostnaden för en PC? Har aldrig blivit klok på vad en PC egentligen kostar om man ska ha vad man behöver i den. Kan man köpa en Toshiba 1900 eller en Dell 8500 laptop (som rekomenderas av Digidesign) i närmsta butik och veta att det fungerar eller måste man komplettera med ljudkort, grafikkort etc.

Postat

OSX 10.3.4

Digi 002 PTLE 6.4

Det tycks som att PC laptop orkar betydligt mer än macarna. Är det någon som har erfarenhet? Och vad blir kostnaden för en PC? Har aldrig blivit klok på vad en PC egentligen kostar om man ska ha vad man behöver i den. Kan man köpa en Toshiba 1900 eller en Dell 8500 laptop (som rekomenderas av Digidesign) i närmsta butik och veta att det fungerar eller måste man komplettera med ljudkort, grafikkort etc.

Dom där iBook-G3orna är ju hemska. Skulle säkert klara dubbelt så mycket med MacOS9.x

Begriper inte varför dom inte gör en strippad utgåva av OSX nu när det är unix-baserat och då fullt möjligt. Rätt och slätt ett OSX optimerat för musikproduktion, och så kan man välja till det man vill ha till (ev. vissa nätverksprotokoll osv).

Postat

OSX 10.3.4

Digi 002 PTLE 6.4

Dom skall nog funka på en gång. Men om du har digi002 så måste du ev köpa till ett firewire kort om det inte redan finns.

mikee (oregistrerad)
Postat

Athlon XP 2700+ i 2300mhz, 400fsb multiplier 11.5

ASUS A7n8X Deluxe rev1.06

ATI 9600 AGP

HD Maxtor 40 GB IDE 7200 RPM 2MB BUFFER

HD WD 80 GB IDE 7200 RPM 8MB BUFFER

RAM Corsair 2x256 PC3200

DIGI001

PRO TOOLS 6.4

Med lite systemtweaks..

DaveC

32+24aux

cpu usage 85%

buffer 128 samples

/mike

Postat

Det var inte illa. Är du säker på att du gjorde allt som du skulle göra det. Ingen på digis duc har raporterat om något liknande med en liknande dator. Om du har gjort allt rätt så vill jag gärna veta vilka tweaks du gjort.

mikee (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag har gjort precis enligt testinstruktionerna,

Som sagt systemet är överklockat, 200mhz fsb och 11.5multiplier, vilket ger 2300mhz, sen lite andra små bios pill som jag inte minns längre.

Allt som inte används tex seriel/parallel port är inaktiva, likaså USB och Firewire.

Alla tjänster som inte behövs är avstängda i windows osv.

2diskar en för system och en för audio.

Utan överklockning orkar burken bara med 24+15 men eftersom den är stabil överklockad så kör jag såklart så 😱

/mike

Redigerat av mikee
  • 5 månader senare...
Postat

Jag lyfter upp tråden igen för alla nytillkommna. Jag vill gärna se fler resultat, så man kan få svar på lite av de eviga frågorna i "min dator är bättre än din" diskutionen. Tx är AMD bättre än intel och är MAc G5 så bra som det sägs.

Postat

Gjorde ett Davec test i somras, kommer faktiskt inte ihåg vad jag fick för resultat mer än att det handlade om 32+8 eller fler... men under 18 var det iaf..

och vilken bufferstorlek jag använde har jag ingen aning om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.