Jump to content
Annons

Mixa bas

Zyan

Recommended Posts

Vad jag än tar, bas eller bas på piano. Så blir det alltid olika styrkor på bastonerna när man byter ton. Har inget att göra om man går upp eller ner, ibland är det jättetydlig, sen när ackordbytet kommer så försvinner den.

Detta händer i alla mina låtar, tillsist brukar jag ha den ganska svag för att bara finnas där.

Är det någon som känner igen sig, händer bara i basen. Hur ska jag gå tillväga när jag mixar?

Dela på andra sajter

Annons

Är det inte så enkelt att ditt rum (antingen rummet du spelar in i om det inte är lajnat/mjukvara, eller rummet som du mixar i) är dåligt dämpat i basen? Isåfall blir det ju nästan alltid så.

Dvs, antingen får du dämpa rummet ordentligt, eller så får du mixa basen i hörlurar. 😛

Dela på andra sajter

Är det inte så enkelt att ditt rum (antingen rummet du spelar in i om det inte är lajnat/mjukvara, eller rummet som du mixar i) är dåligt dämpat i basen? Isåfall blir det ju nästan alltid så.

Dvs, antingen får du dämpa rummet ordentligt, eller så får du mixa basen i hörlurar.  😛

Inget akustikbehandlat...

Så det blir att mixa i lurar...ska prova det...tack

Edit: Detta var vst er...har ingen basgitarr.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dvs, antingen får du dämpa rummet ordentligt, eller så får du mixa basen i hörlurar. 😛

Håller med föregående talare.

Lyssningen is teh problem... (Gillar när folk skriver "Xxxxxx" is teh shit)

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spelar ingen roll vad ursprunget är.

Dämpningen gäller ditt rum oavsett sígnalkälla.

Dela på andra sajter

Japp fast ett uppmickat piano t ex kan ju ställa till problem redan när man spelar in.

EDIT: Yay! Mitt tvåtusentvåhundratjugoandra inlägg! 2222, det måste betyda nåt. 😛 Att jag borde skriva på min hemtenta istället för på forumet, kanske. 😄

😆

Redigerat av tbruce
Dela på andra sajter

Mm.. lyssningen är viktig.. Helt rätt.. Meen om du sitter i en Steinbergmiljö.. (Cubase, Wavelab etc..) testa den medföljande multiband compressorn.. Den kan göra underverk för dina problem 😛

Dela på andra sajter

Mm.. lyssningen är viktig.. Helt rätt.. Meen om du sitter i en Steinbergmiljö.. (Cubase, Wavelab etc..) testa den medföljande multiband compressorn.. Den kan göra underverk för dina problem 😛

Lägga den bara på basen alltså?

Det jag funderar mest på är om det är bara i min lyssning det låter så, har inte så mycket möjlighet att lyssna på andra ställen. Hur vet jag att det låter bra på mer än hos mig?

Dela på andra sajter

Lägga den bara på basen alltså?

Det jag funderar mest på är om det är bara i min lyssning det låter så, har inte så mycket möjlighet att lyssna på andra ställen. Hur vet jag att det låter bra på mer än hos mig?

Du mixar i hörlurar. 😆

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så det gäller bara vid uppspelning?

Exempel 1:

Jag har en väl "tunad" lyssing.

Jag lyssnar på tex Madonna - Push

Jag hör alla bastoner ungefär lika mycket.

Du har ingen akustikdämpning och högtalare placerade så att de förstärker och försvagar vissa basfrekvenser.

Resultat du kommer att ha en basfrekvenskurva som är jämn. Lyssna i lurar för att få en rakare referens. (Naturligtvis om dina lurar är någurlunda raka).

Om du spelar in tex sång live i samma hörn som du har högtalarna kommer du att få en påverkan från rummet. Så ditt rum påverkar din lyssning och din akustiska inspelning.

Usch vad dryg jag låter i svaret.... men va fan, lite för mycket cognac och man tappar lite ödmjukhet :-) (Min lyssning låter kanon)

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Sennheiser har bra öppna lurar som du borde kika på (andra personer kanske har egna, "bättre" favoriter men jag gillar de jag har!), jag har ett par HD580, några år gamla men de fungerar riktigt bra. Sitter du i ditt rum och mixar i högtalare/monitorer så får du helt enkelt lyssna dig fram först med bra hörlurar. Mixa basen så det låter bra i lurarna och sen lyssnar du i högtalarna/monitorerna för att förmodligen märka att vissa basfrekvenser studsar tillbaka kraftig i rummet och därav låter väldigt höga, volymmässigt. Har man inte ett väl isolerat rum som inte ger några extrema reflektioner (basen är oftast problemet) så är hörlurar att föredra, annars kommer dina mixar låta knäppt hos andra 😠

Dela på andra sajter

Vad jag än tar, bas eller bas på piano. Så blir det alltid olika styrkor på bastonerna när man byter ton. Har inget att göra om man går upp eller ner, ibland är det jättetydlig, sen när ackordbytet kommer så försvinner den.

Detta händer i alla mina låtar, tillsist brukar jag ha den ganska svag för att bara finnas där.

Är det någon som känner igen sig, händer bara i basen. Hur ska jag gå tillväga när jag mixar?

Kompressor/Limiter är ju det du behöver...

På basen kör jag UA Solo-610-Teletronix LA2...

Mjukt, balanserat och varmt med god karaktär...

Kedjan kostar dock några kronor...

😳😠

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.