Jump to content
Annons

Låg output-volym


Soxic

Recommended Posts

Hej!

Spelar in i Cubase och ska exporta projektet, men får ganska låg outputvolym, eller inte alls så stark som på professionella inspelningar. Jag har testat att höja nivån men då blinkar "clip" lampan. Har även testat i programmet KRISTAL och i själva programmet låter det helt okej, men när jag mixar ner till .wav så låter det lägre. Har testat med compressor men får dra på rejält. Ska jag höja källjuden över 0db också? Eller finns det andra knep, plugins osv att använda sig av? Antar att detta är ett ganska vanligt problem, då jag själv ständigt stöter på det vid inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska "mastra"lite.. Det vill säga.. Lägg t.ex en Voxengo Curve EQ på master regeln.. Själv så plockar jag in den exporterade *.wav filen i Steinberg WaveLab och har en Waves L2 limiter på slutet.. 😳

Men förklara lite mer.. Spelar du in med mjukvara (program i datorn) eller med hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Låt mig fråga, vad är det för skillnad på att mastra i t ex Wavelab och Cubase? Tillhandahåller de inte i princip samma funktioner? BUS1 är väl en masteringkanal i Cubase?

Om jag förstått det rätt är så kallade limiters nyckeln bakom att boosta volymen till professionell cd-nivå? Fattar inte varför det blir så jäkla lågt även fast man rockat fett och spelat in tunga guror liksom...weird.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Låt mig fråga, vad är det för skillnad på att mastra i t ex Wavelab och Cubase? Tillhandahåller de inte i princip samma funktioner? BUS1 är väl en masteringkanal i Cubase?

Om jag förstått det rätt är så kallade limiters nyckeln bakom att boosta volymen till professionell cd-nivå? Fattar inte varför det blir så jäkla lågt även fast man rockat fett och spelat in tunga guror liksom...weird.

Nä, det spelar egentligen ingne roll om du mastrar i Cubase eller Wavelab så länge som du bara ska mastra en låt. Blir det fler kan det vara smidigare att köra i Wavelab eller i ett separat Cubase-projekt då det blir viktigt att spåren skall passa ihop etc.

Att det blir låg volym även att du rockar fett beror på sk trtansienter. Alltså snabba punkter av stark dynamik i t ex trummor eller sång. I digitala sammanhang har man ett visst dynamiskt område att hålla sig inom. Genom att ta bort de starkaste transienterna kan du höja upp volymen på det andra och därigenom få en starkare medelvolym.

..full är jag allt... sova ska jag...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

W1 Limiter  😆

Verkar ju trevliga.

Men hittade ingen info på sidan... antar att det är VST bara eller?

Den utvecklades först av George Yohng, och infon finns därför hos yohng.com

Där finns VST för PC samt VST och AU för Mac.

Sen kom Betabugs och utvecklade ett grafiskt interface till pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Låt mig fråga, vad är det för skillnad på att mastra i t ex Wavelab och Cubase? Tillhandahåller de inte i princip samma funktioner? BUS1 är väl en masteringkanal i Cubase?

Om jag förstått det rätt är så kallade limiters nyckeln bakom att boosta volymen till professionell cd-nivå? Fattar inte varför det blir så jäkla lågt även fast man rockat fett och spelat in tunga guror liksom...weird.

Nä, det spelar egentligen ingne roll om du mastrar i Cubase eller Wavelab så länge som du bara ska mastra en låt. Blir det fler kan det vara smidigare att köra i Wavelab eller i ett separat Cubase-projekt då det blir viktigt att spåren skall passa ihop etc.

Att det blir låg volym även att du rockar fett beror på sk trtansienter. Alltså snabba punkter av stark dynamik i t ex trummor eller sång. I digitala sammanhang har man ett visst dynamiskt område att hålla sig inom. Genom att ta bort de starkaste transienterna kan du höja upp volymen på det andra och därigenom få en starkare medelvolym.

..full är jag allt... sova ska jag...

He, he, förstod inte mycket av det där, men tack ändå. Ska hur som helst mastra i Cubase. Startar ett masteringprojekt, drar över hela den färdigmixade wav-filen och boostar med en limiter. Det är väl förmodligen det enda jag kan göra.

Känns så mesigt med lågt ljud, särskilt när det är punkrock det handlar om. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak. Använde compressorn för limitern. Det ska man inte göra va? Limitern ska komma sist i ledet va?

Använd inte limitern i vst dynamics eller kompressor på alla spår. Försökte och har inte fått det att låta bra.

Tycker W1 limitern är guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänligen förklara lite fort vad mastring handlar om? Vad jag försått så går det ut på att förstärka outputsignalen (limiter), eventuellt latja med EQ, putsa och finslipa individuella spår, samt få en jämn ljudnivå från sång till sång. Stämmer detta? På vilket sätt är Wavelab då fördelaktigt i jämnförelse med t ex Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.