Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag använder cubase sx3 och skulle villa vet hur man lägger ihop inspelade spår till ett och samma så att man sernare kan höra på alla instrument i t.ex. Windows media player eller itunes?

Är det någon som vet så skulle jag vara jätteglad att få veta eftersom vi har spelat in en låt som heter Dreams and reality och vill kunna skicka den till ett antal folk. 🙂

Annons
Postat

okej tack men då är den en anna sak som kommer upp som säger

The left and right locators must be set

och vars gör man det ?

Postat

Du behöver verkligen ta en snabb dykning i manualen, som DrHans sade. Locators är ju bland det absolut mest grundläggande i programmet - så det är svårt att missa. Har dock ingen manual framför mig, så jag kan inte säga vilken sida det står på, men Getting started-manualen är väldigt bra att läsa igenom, så att man får koll på terminologin och på alla de mest basic funktionerna. Annars kommer du förmodligen att fråga om alla detaljer i forumet framöver - och lär dig ingenting utöver exakt den frågan du har ställt...

Postat (redigerat)

Om du gör en sökning på forumet så hittar du t.ex. denna tråd som förklarar det hela.

/H.

Edit: Nu var du lite för snabb igen Claes....

Redigerat av henning
Postat

Markera allt och tryck på tangenten P så ser du att det bildas en blå stapel längsgående hela projektet allt däremellan kommer med vid exportering.

Du kan dra i den så att det blir som du vill.

Den stapeln är ju väldigt användabar vid inspelning så läs på om den med.

Postat
Tackar detta var mycket hjälpsamt 😏

Ta ändå och studera manualen annars missar du en massa grejer. Cubase SX är ett väldigt competent program låter lite som att du slängde bort en halv förmögenhet i onödan. Fanns ju enklare versioner att börja med som inte kostar skjortan.

Att testa sig fram går bra men det tar onödig tid att uppfinna hjulet igen.

Postat
Tackar detta var mycket hjälpsamt 😎

Ta ändå och studera manualen annars missar du en massa grejer. Cubase SX är ett väldigt competent program låter lite som att du slängde bort en halv förmögenhet i onödan. Fanns ju enklare versioner att börja med som inte kostar skjortan.

Att testa sig fram går bra men det tar onödig tid att uppfinna hjulet igen.

De problem jag har haft i Cubase som man inte har kunnat läsa ut av manualen, är felmeddelanden och i samarbete med andra produkter.

Att få ljudkortet och Cubase att samarbeta var klurigt till en början, och de båda hänvisade till varandras manualer och ASIO problem. Även att använda effekter på emu0404 via cubase var det också mycket strul med.

Men audio mixdown och locators finns väl till och med i tutorial. Men det är skönt att se att folk även hjälper dessa (lata) människor och jag passar på att hänvisa till Majkens sida. Bra sida med mycket grundläggande information i Cubase. Mycket mer läsvänligare än manualen.

Postat

Problemet är väl inte att folk är lata, utan att de sitter med crackade versioner av programmen och därför inte har tillgång till manualer.

Så det enda svaret borde vara: gå och köp programmet i stället, så får du manualer och support från tillverkaren på köpet.

/Dex.

Postat

Eller så kan man köpa "DATORSTUDION CUBASE SX/SL 3" av Johan Axelsson.

Kostar ett par hundra i bokhandeln och är ett kanonbra intro till Cubase.

Postat

Och fortsätta med crackat Cubase menar du?

Postat

Förlåt min otydlighet.

Menade bara att boken (som är på svenska) är enklare att ta till sig än manualer på engelska. Ett komplement helt enkelt 😆

Köper man ett skapligt ljudkort så får man ju dessutom Cubase med på köpet!

Postat

Förlåt min otydlighet.

Menade bara att boken (som är på svenska) är enklare att ta till sig än manualer på engelska. Ett komplement helt enkelt 😆

Köper man ett skapligt ljudkort så får man ju dessutom Cubase med på köpet!

Tänkte väl det. 😳

För övrigt kan jag också rekommendera nämnda bok. Den är bra mycket överskådligare än Cubase-handboken av Johan Hjelm. En annan läsvärd bok är Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg. Lite daterad i vissa stycken, men ytterst informativ i andra. Fast boktips kanske borde ligga i en helt annan tråd...

/Dex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.