Jump to content
Annons

Studio Projects B1, vad tycker du?

Recommended Posts

Postat
B1'an verkar ju ligga på noll lagersaldo överallt. Nån som vet om den finns tillgänglig nu?

Det kom en väldigt liten sändning för omkring en vecka sedan, som inte räckte till alla restorder som låg hos distributören - men om ca 3 veckor skulle det komma en ny laddning som ska räcka till alla behov.

Ok, tack för info.

Står dock och väger mellan den och ADK Vienna, misstänker att den är mer prisvärd.

Följer ett shockmount med B1'an?

Japp - det följer med shockmount. 😎

Den nya shockmounten till C-serien är skitfräck - på tal om något helt annat... De ska också komma i nästa laddning, om planerna håller...

Om du överväger Vienna, så kolla också på Hamburg, som jag tycker låter bättre. Det är förstås en smaksak, men ändå... 😄

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Fick åxå med ett shockmount...

Däremot fick jag inte med ngn bra sångare.. Vilket var lite synd.. 🙁

Hade gärna betalat några hundringar extra för det..

Redigerat av hobbex2004
pme (oregistrerad)
Postat
B1'an verkar ju ligga på noll lagersaldo överallt. Nån som vet om den finns tillgänglig nu?

Det kom en väldigt liten sändning för omkring en vecka sedan, som inte räckte till alla restorder som låg hos distributören - men om ca 3 veckor skulle det komma en ny laddning som ska räcka till alla behov.

Ok, tack för info.

Står dock och väger mellan den och ADK Vienna, misstänker att den är mer prisvärd.

Japp - det följer med shockmount. 🙂

Den nya shockmounten till C-serien är skitfräck - på tal om något helt annat... De ska också komma i nästa laddning, om planerna håller...

Om du överväger Vienna, så kolla också på Hamburg, som jag tycker låter bättre. Det är förstås en smaksak, men ändå... 🙁

Vad menar du? Är det samma shockmount till b1 som till c1? Eller har de en ny mount till c1, så fall vad är det med den?

Postat

Ok, tack för info.

Japp - det följer med shockmount. 🙂

Om du överväger Vienna, så kolla också på Hamburg, som jag tycker låter bättre. Det är förstås en smaksak, men ändå... 🙁

Vad menar du? Är det samma shockmount till b1 som till c1? Eller har de en ny mount till c1, så fall vad är det med den?

Det är olika shockmounts till B- och C-serierna redan nu, men det kommer en helt ny shockmount till C-serien. Det som är extra fräckt, är att två sådana shockmounts kan monteras ihop för att få en stereoupphängning. Jag hittar dessvärre ingen bild på den just nu, men jag ska se om jag kan hitta något...

Postat (redigerat)

Minns för många år sen då vi hade DalaSinfoniettans stråksektion i skolans studio. Vi hade ett par (gamla, så de var ganska sletna) Neumann U87 som A-B stereopar (ca 3 meter) och satte upp ett par B1 på skoj för att testa. Vid första "anblick" lät det helt okej jämförelsevis! Kan inte utveckla mer då jag inte lyssnade noga, däremot var bruset i B1:orna extremt i jämförelse!!

Redigerat av CRZTNTR
raaBii_la (oregistrerad)
Postat

Kolla på 4sound.se den finns där tror jag

raaBii_la (oregistrerad)
Postat

ADK Hamburg? 😛

va e ett shockmunt eller d ni snackar om?

Postat

Kolla på 4sound.se den finns där tror jag

Tackar, ska kolla upp det.

Postat

ADK Hamburg? 😆

va e ett shockmunt eller d ni snackar om?

Är den anordning miken hänger i för att vara vibrationsfri.

callmejizzle (oregistrerad)
Postat

Well passande tråd, har alltid undrat vad den andra inställningen på micken, inte highpass filtret, har för en funktion. Någon med ett svar?😆

Postat
Well passande tråd, har alltid undrat vad den andra inställningen på micken, inte highpass filtret, har för en funktion. Någon med ett svar?😆

-10dB och -20dB PAD sänker 10 resp. 20 decibel. Ifall mikrofonen sitter väldigt nära en stark ljudkälla, t.ex. under en virveltrumma.

callmejizzle (oregistrerad)
Postat
Well passande tråd, har alltid undrat vad den andra inställningen på micken, inte highpass filtret, har för en funktion. Någon med ett svar?🙂

-10dB och -20dB PAD sänker 10 resp. 20 decibel. Ifall mikrofonen sitter väldigt nära en stark ljudkälla, t.ex. under en virveltrumma.

ahaa ok 🙂 ja förstod att den sänkte decibel nivån men förstod aldrig poängen med den, eftersom jag endast spelar in röst. 🙂

Thanx Linus

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

B1:an är öppen men för vass i diskanten, tycker jag. Mycket mycket bättre att lägga pengarna på en begagnad Röde NT-1000 i stället. Kostar runt 1000 till 1500 spänn, men låter betydligt dyrare än en B1:a.

/Dex.

Edit: Lyckades kasta om några ord.

Redigerat av Dexter
HiFi (oregistrerad)
Postat

Gillar verkligen mikrofonen i fråga men man ska ha kart för sig att det är inte en mick som låter/presterar som en "dyring" från t ex MG, Neumann och liknande.

Men man får mycket mick för pengarna idag - så var det inte förr i tiden.

🙁

Vänligen

AE

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

// Slår samman med existerande tråd i samma ämne /admin

jag skulle vilja ha ärliga åsikten om den här mikrofonen, alltså inte kommentarer i stil med "OOOOOOOOK till det priset" o.s.v

Redigerat av Olsberg
Postat

Min åsikt är nog välkänd vid det här laget - och det är att B1 fortfarande är den bästa micen i det prisläget. Den blev också testvinnare när Studio hade ett test i tidningen med flera olika budgetmicar för något år sedan (eller när det nu var...).

Hämta gärna smakprov på den och andra modeller, på min testsite - så kan du jämföra själv och bilda en uppfattning. Det är ju inte säkert att du tycker samma som jag. 😄

Postat

Detdär men mikrofoner är ju alltid subjektivt. Personligen gillar jag TSM MT87s mer än StudioProjects B1. Men båda är bra micar för priset liksom. Och ingen av dem är ett dåligt köp.

Jag har bara gjort A/B jämförelser med en Neumann TLM 103, och även om de är långt ifrån så bra så tycker jag inte att Neumann-micen är 8000kr bättre om man ser det till hemstudiosammanhang.

Varesig du köper en B1 eller MT87s så får du mycket för pengarna tycker jag.

Postat

ja claes jag har allt lyssnat, men ändå, det var ju bara din röst, skulle vilja höra vad mer folk att har att säga, men jag ska faktiskt ta tag i det och låna hem en, och angående MT87an så har jag redan ägt en sådan och en adk a51, ingen har jag vart riktigt nöjd med, och jag är inte jättekräsen jag vet att det måste finnas budgetmickar som kan slå det mesta.

Postat

Kan låta lite underligt ibland, typ lite chorus aktigt. Typ som en liten hinna över ljud.

Speciellt på sång. Skulle andvända den i en sånginspelning häromdagen i studion men det höll inte. Vi bytte till en ADK A51 som lät jäkligt mkt bättre.

Och ADK A51 är nog i samma prisklass.

Postat
ja claes jag har allt lyssnat, men ändå, det var ju bara din röst, skulle vilja höra vad mer folk att har att säga, men jag ska faktiskt ta tag i det och låna hem en, och angående MT87an så har jag redan ägt en sådan och en adk a51, ingen har jag vart riktigt nöjd med, och jag är inte jättekräsen jag vet att det måste finnas budgetmickar som kan slå det mesta.

Om du kan stå ut med lite högre pris, så kan du också ta och jämföra med t ex Oktava MK319 och ADK Hamburg, som också är trevliga micar med lite annan karaktär - men som sagt, lite dyrare...

Postat

Är du inte nöjd med nån av dem så är ju risken ganska stor att du kommer bli missnöjd med B1an också. Som Claes säger kanske det är dags att titta på de lite dyrare micarna?

Vad stoppar du in micen i? Vilken preamp? ljudkort?

Postat (redigerat)

No offence, men att döma av hur du uttrycket dig kanske du borde se över rummet du spelar in i snarare än micken. B1an låter inte mycket bättre än de mickar du nämner, men om du inte är kräsen torde du ha blivit nöjd med det du testat, om allt annat fungerat. Kanske har du knasig preamp, eller som sagt, dåligt rum.

EDIT: Och den är OOOOOOOOOOOOOOK för det priset 😉

Redigerat av Torwald
Postat

jag förstår allt vad ni menar, ja jag har ett dåligt rum, men jag testar ju mickarna genomgående mina exemplar (alltså alla olika sorters styrka, avstånd och positionering) avär k de här två har iaf haft lite störande karaktärer, tsm:en har haft ett störande vått lyft i diskanten och adkn har tendens att låta lite papprig i mellanregistret och ja visst det är klart att det går att åtgärda mer eller mindre med eqpluggar men jag tycker inte det ul att gå in och skära för mycket eller, MEN det är ju inte alls så att jag är ute efter en helt karaktärlös och tråkig mick utan kanske att det ska passa just mej bättre, så tack för tipsen iaf.

jag har en SP VTB-1 som preamp, har testat alla olika nivåer av rörinblandning om ni kanske tänkte på att det skulle skada.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.