Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Va ute en svĂ€ng igĂ„r pĂ„ ett danshak o kollade lite med djn(konstig stavning)(fransman) vad det var för bpm pĂ„ musiken han spelade, runt 145 sa han, jag tyckte att det lĂ€t som lite vĂ€l snabbt. Detta var modern dansmusik han spelade. Är det dĂ€r nĂ„nstans det ligger? HĂ„ller sjĂ€lv pĂ„ med electronica/dans/klubbmusik typ och ligger vĂ€l nerĂ„t 128-130.

Är man mĂ„nne ute o cyklar nĂ€r man tror att man ska fĂ„ till en öh; "hit", nĂ€r man Ă€r nere pĂ„ den farten?

Ni har vÀl antagligen bra koll hÀr pÄ detta kan jag tÀnka mig?

Stefan, Chamonix

Redigerat av Steffe
Annons
Postat

Hej. BPM (inte N! 😄 det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo. 😠

145 Àr ganska snabbt, men inte otroligt. Det finns mycket musik som Àr snabbare Àn sÄ, 160, tillochmed uppmot 180 eller Ànnu högre.

Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pÄ sjÀlva musiken. T ex sÄ kan en lÄt mycket vÀl gÄ i t ex 90 och upplevas som... ja om inte stressig sÄ i vart fall lÄngt i frÄn lugn! :rolleyes:

Postat

Det gÄr vÀl lite trender kring tempo. För nÄgra Är sen sÄ skulle det vara 140, men jag upplever det som det gÄtt ner igen. Tycker det Àr rÀtt mycket som ligger kring 123-130 idag. Men det Àr som sagt vÀldigt genre beroende. Jag tÀnker frÀmst pÄ olika dance remixer av list-artister. Sen Àr det i o f s inte sÀker att Djn spelar den i det tempot den Àr inspelad i.

Men faktum Àr att det svÀnger ju mer i det lÀgre tempot, inte lÀtt att fÄ nÄgot groovigt i 140-150. Men man luras ju ofta av olika element i musiken oxÄ, ligger det t ex 16 dels synhtar o smattrar med backbeat hihatts och rakt beat, sÄ upplever man det vÀl gÀrna som snabbbare Àn vad det Àr. Medans ett brutet beat (breakbeat) kan göra att det kÀnns lÄngsammare.

Jag brukar dra in referenslÄtar i logic och kolla tempot.

Det Àr inte sÄ svÄrt att rÀkna ut tempot nÀr man Àr ute:

RÀkna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det Àr taktslag du vill ha och har rÀknat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur mÄnga taktslag per minut och har bara rÀknat i 15 sek.

Man kommer faktiskt hyffsat nÀra, +/- 2 bpm om man Àr noggrann.

exempel. du rÀknar till 9 takter pÄ 15 sek, ta dÄ: 9x4=36. 36x4=144 bpm.

uppskatta Àven om det blir halv eller fjÀrdedelstakt oxÄ t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nÀmligen.

Tjo

/X

Postat
Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pÄ sjÀlva musiken.

Word!

Vikingarna - Leende guldbruna ögon Àr knappt en fjÀrdedel sÄ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bÄda gÄr i 170 BPM.

rankey (oregistrerad)
Postat

Speciellt i dansmusik spelar det ocksÄ in nÀr du Àr pÄ golvet, tidsintervallet nÀr DJ'n lirar etc.

Ofta kan det vara sÄ att man börjar lite lugnare runt 135 bpm, mer laid back lÄtar o grooves, sen nÀr folket kommit igÄng, Àr man en bra jockey sÄ ser man nÀr det Àr dags att höja tempot lite... inte ovanligt att man kommer upp över 140 vid kvÀllens slut. Inom trance-genren iaf.

Inom trance har Àven medeltempot sjunkit pga inflytandet frÄn det progressiva hÄllet pÄ sistone. MÄnga lÄtar som slÀpps i originalformat gÄr i 134, 135 och den trakten. För nÄgra Är sen var 138 nog ett snitt.

Men eftersom flertalet jockeys inte tycker att det passar hur de vill ha det pÄ golvet sÄ kör de aldrig lÄtarna i sitt original bpm.

SÄ ett visst bpm Àr verkligen inget krav för att fÄ en "hit" anser jag. Bara det ligger nÄgorlunda i nÀrheten sÄ den gÄr pitcha lite +-10 utan att allt lÄter mongo sÄ ska det nog funka. Viktigaste Àr att uppbyggnadsmÀssiga "standarden" stÀmmer överens med hur genren och subgenrerna ser ut i nutiden för att fÄ en hit verkar det som.

Postat

145 lÄter för snabbt tycker jag , kanske vid peak hour kan det passa med en dÀnga i 145 men annars tror jag 128-135 Àr ganska skönt tempo föredrar personligen 130.

lyssna pÄ motorcycle (gabriel & dressden) Deepsky o co dom brukar ligga dÀr nÄnstans.

Postat
Vikingarna - Leende guldbruna ögon Àr knappt en fjÀrdedel sÄ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bÄda gÄr i 170 BPM.

Mannen med koll 😄

awt (oregistrerad)
Postat

Det sĂ€ges att exakt 133bpm Ă€r det ultimata tempot för att hĂ„lla publiken dansandes en hel natt 😎

Men som sagt, det beror mycket pÄ vad för stil det Àr pÄ rythmerna, en 2step d'n'b lÄt i 170bpm lÄter ju inte lika extremt som en 4/4 trance lÄt i 170bpm etc.

Personligen dansar jag inte till nĂ„got lĂ„ngsammare Ă€n 200bpm 😄

Postat

Mannen med koll 😄

Jo, jag har anvĂ€nt den jĂ€mförelsen förr nĂ€r det gĂ€llde frĂ„gor om BPM 😎

Postat
Det sĂ€ges att exakt 133bpm Ă€r det ultimata tempot för att hĂ„lla publiken dansandes en hel natt 😎

För Ă„tta Ă„r sedan tyckte mĂ„nga att 133 BPM var hett, men anledningen dĂ„ var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv pĂ„ en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... 😄

awt (oregistrerad)
Postat

För Ă„tta Ă„r sedan tyckte mĂ„nga att 133 BPM var hett, men anledningen dĂ„ var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv pĂ„ en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... 😄

Ah okej 🙂 jag har ingen aning, sĂ„g nĂ„n rolig film dĂ€r det var nĂ„gon rolig typ som sa det, en sĂ„ndĂ€r typisk, riktigt cool DJ! 🙂 men nu nĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ tror jag fan att den filmen Ă€r sĂ„dĂ€r tio Ă„r gammal haha.

skoj Ă„t sido, bpm Ă€r vĂ€l lite som med de flesta andra aspekter i musiken, en frĂ„ga om tyckte och smak 🙂

Postat
Hej. BPM (inte N! 😄 det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo. 😎

Jag hÄller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snÀva definitioner av vad som funkar.

Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, dÀr ligger man idag mellan 125 och 130 bpm.

Postat

SjĂ€lv ligger jag mest runt 145+ pĂ„ bpm. Hardhouse/ Hardtrance ala Uk stilen ligger mig varmast om hjĂ€rtat 😄

Men djs i min genre brukar vÀrma upp pÄ grejer runt 136(Funky Hardhouse)

Kolla in scott Fo-shaw, Paul Maddox digital kid och Lee van Cleef för att nÀmna nÄgra fÄ. Men det finns trance som ligger pÄ 160+ ocksÄ, Freeform kallar man det dÄ(Gillar det inte sÄ mycket personligen) Vill man bli Ànnu mer spattig sÄ kan man lyssna pÄ Hardcore eller schrans. Vill ni lyssna pÄ bra mixar (Bla min egen Euphorica 1.5) sÄ gÄ in pÄ www.djbendy.net. DÀr finns det mesta inom Klubb musik men sidan riktar sig mest till Hardhouse/Hardtrance.

Postat
Hej. BPM (inte N!  😄 det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo.  😎

Jag hÄller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snÀva definitioner av vad som funkar.

Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, dÀr ligger man idag mellan 125 och 130 bpm.

Jag tror snarare att producenterna inte vÄgar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rÀdsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pÄ dansgolvet.

Postat
Jag tror snarare att producenterna inte vÄgar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rÀdsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pÄ dansgolvet.

Ja just det?

Om inte dansmusiken spelas sÀljer den ju inte.

Postat

Ja just det?

Jaja. Men jag menar att house mycket vÀl skulle kunna funka i ett annat tempo Àn den snÀva ramen som nÀmnts ovan. Men dÄ kanske det inte heter house lÀngre ???

Postat

Ja just det?

Jaja. Men jag menar att house mycket vÀl skulle kunna funka i ett annat tempo Àn den snÀva ramen som nÀmnts ovan. Men dÄ kanske det inte heter house lÀngre ???

JodĂ„ 🙂 nog finns det underavdelningar inom housemusiken som funkar i andra tempon.

Men dom stora singlarna ligger idag pÄ mellan 125 och 130 bpm. Kommersiell "big room" house.

Postat
Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pÄ sjÀlva musiken.

Word!

hur kan vikingarnas lÄt gÄ i 170 bpm...?

Postat

Word!

Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Man rĂ€knar in i 170 bpm och sen kör man .... ? 🙂

Postat (redigerat)

Word!

Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Man rĂ€knar in i 170 bpm och sen kör man .... ? 😳

ja, men om man Àr skolad inom dansmusik sÄ Àr ju 170 bpm som en trimmad moppe driven av lustgas.

Jag skulle ha gissat pÄ 130 eller nÄt..?

Redigerat av Berra
Postat
Det Àr inte sÄ svÄrt att rÀkna ut tempot nÀr man Àr ute:

RÀkna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det Àr taktslag du vill ha och har rÀknat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur mÄnga taktslag per minut och har bara rÀknat i 15 sek.

Man kommer faktiskt hyffsat nÀra, +/- 2 bpm om man Àr noggrann.

exempel. du rÀknar till 9 takter pÄ 15 sek, ta dÄ: 9x4=36. 36x4=144 bpm.

uppskatta Àven om det blir halv eller fjÀrdedelstakt oxÄ t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nÀmligen.

Tjo

/X

Kan nog vara vĂ€l sĂ„ svĂ„rt nĂ€r man har sju öl i kroppen 😳

Postat
Jag skulle ha gissat pÄ 130 eller nÄt..?

Om jag anvÀnder rÀkneexemplet ovan och tillÀmpar det pÄ "leende guldbruna..." sÄ som jag minns tempot i huvudet sÄ hamnar lÄten tom pÄ 180 bpm....

Testa sÄ fÄr du se.

Postat
Postat

Haha! Guld!

Jag brukar pröva mig fram, inte nödvÀndigtvids ta sÄ stor hÀnsyn till vad det "ska" vara. Gillar att bryta med trender.

Postat

Fast Leende guldbruna ögon lĂ€t ju mer som tvĂ„takt, och isĂ„fall gĂ„r den ju egentligen i 85 bpm? 🙂

Hursomhelst, demomannen m fl, kanske stÀmmer det ni sÀger, jag har sjÀlv cirka noll erfarenhet av att DJa sÄ jag har bara mitt eget musikskapande att referera till... och med erfarenhet av det tycker jag skillnaderna pÄ mindre en tio BPM som vi snackar om hÀr Àr ganska subtila saker. Visst, öka en lÄt med tio BPM sÄ mÀrks det sjÀlvklart en ordentlig skillnad, men nÀr man pratar om ett helt DJ-set sÄ kÀnns det som smÄpotatis? Att börja kvÀllen pÄ 135 BPM och lÄngsamt öka till 140 lÄter för mej som att det borde vara ganska svÄrt att uppfatta en skillnad öht, med tanke pÄ att som sagts tidigare annat Àn det faktiska BPMvÀrdet kan fÄ det att skilja mer i upplevt tempo.

Sen Àr det iofs sÄ att större delen av musiken jag gör Àr pop, och dÀr kanske det Àr tillÄtet med större skillnader...

Jaja.

Postat

Fast Leende guldbruna ögon lĂ€t ju mer som tvĂ„takt, och isĂ„fall gĂ„r den ju egentligen i 85 bpm? 😏

Struken fyrtakt, typ.

Postat

Mycket bra info hÀr mÄ jag sÀga. Tack!!!

Nu e det ju inte sÄ att man e ute efter en hit i den bemÀrkelsen hoppas jag att ni förstod, mer sÄ att man kan ju dela ut nÄgra skivor till djs pÄ stamstÀllen för att se om det blir nÄn respons överhuvudtaget, kan ju framförallt va kul att fÄ sin musik spelad offentligt nÄn gÄng, ja ni vet; det dÀr med uppskattning osv, det kan ju vara vÀrt att strÀva efter, lite bekrÀftelse sÄ att sÀga... Oj nu svamlas det.

Stefan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.