Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Undrar hur man får mätaren i Cubase att reagera på en insignal utan att aktivera monitor "högtalaren" på respektive spår/kanal vid inspelning. Kör med monitorlyssning genom mitt mixerbord för att undvika latency på det jag spelar in. Har fungerat förut att man får ett värde på mätaren på den signal man skickar in då man rec-aktiverar spåret. Säkert någon inställning jag råkat pilla på... 🙂😛

// Klas

Annons
Postat

Jo, det ska fungera. Inputs i mixern brukar iaf visa insignal även fast man inte lyssnar på signalen, det är jag säker på.

Postat

Visst borde det räcka att man rec-aktiverar spåret för att se insignalen i mixern. Det konstiga är alltså att jag bara ser insignalen på mätaren när jag trycket ner monitorknappen (högtalaren)...? Signalen spelas in.

Använder Cubase SL 3 (med dongle 🙂 )

// Klas

Postat

Mätarna på de individuella kanalerna visar inte insignal utan bara utsignal. Vilket är varför du kan se signalen när du aktiverar monitor funktionen men inte när du bara har rec funktionen aktiverad.

Längst till vänster i mixern har du ingångskanalerna, dessa visar däremot ingångsnivån.

/Majken

Postat
Mätarna på de individuella kanalerna visar inte insignal utan bara utsignal. Vilket är varför du kan se signalen när du aktiverar monitor funktionen men inte när du bara har rec funktionen aktiverad.

Längst till vänster i mixern har du ingångskanalerna, dessa visar däremot ingångsnivån.

/Majken

Tack för svaren!

Spelade tidigare in med ett ljudkort (EMU) där man hade en bra blick över signalerna som kom in i Cubase. Blev lite ställd med mitt MOTU 828... 🙂

// Klas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.