Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sökte länge och väl men hitta ingen tråd som svarade på mina frågor..

Säg att jag har 5 låtar som jag ska mastra i Wavelab, skall jag då inserta dem i ett audio montage och sen analysera varje ljudfil för sig (för det går inte att analysera ett audiomontage verkar det som?) där jag kollar RMS-värdet?

Alltså låt oss säga att track01 ligger på -16,36, track02 ligger på -16,78, track03 ligger på -17.02 etc. ska jag då mastra varje låt för sig så jag stoppar in olika limiter-värden så det i slutändan blir att varje låt har exakt (nästan) samma RMS?

Eller ska man bara ta ett medelvärde av alla låtarnas RMS och utgå från detta när man matar limitern och sen mastra som ett audio montage med utsatta cd-markörer?

Fan svårt att förklara, hoppas nån förstod vad jag menade.

Annons
Postat

1. Det viktiga är att det låter bra. Siffrorna är en hint, men inte mer.

2. Du kan ju gaina upp låtarna i montaget så de har närapå jämna RMS-värden.

Postat

Jag brukar jobba så att om jag ska redigera låtarna mot varandra, typ crossfade mellan två låtar, vissa nivåjusteringar och klippa in eventuella extra ljud, gör jag det i audiomontaget. Sen tar jag upp wavvarna och fixar effekter och nivåer.

Postat
Jag brukar jobba så att om jag ska redigera låtarna mot varandra, typ crossfade mellan två låtar, vissa nivåjusteringar och klippa in eventuella extra ljud, gör jag det i audiomontaget. Sen tar jag upp wavvarna och fixar effekter och nivåer.

Sätter du crossfade mellan två låtar - innan du satt låtarnas individuella nivåer? 😄

Det låter inte som en bra idé.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Han använder en crossfade-metod för att kolla nivåerna, förstod jag!

Postat

Mastering är alltså processen där du sätter ihop alla låtarna på samma alster och gör eventuella korrigeringar. En limiter på en låt i Cubase är alltså inte mastering.

Jag lägger upp alla de låtar jag ska jobba med, korrigerar om någon låt har störande högre eller lägre RMS. Därefter bildar jag mig en helhet om vad det egentligen är som händer. Därefter gör jag de korrigeringar jag anser nödvändiga i form av eq, kompression och limitering, för att få plattan att lira ihop som den bästa helhet jag kan skruva fram. Alla dessa saker gör jag enskilt för varje låt i Audio Montaget. När jag mastrar så petar jag alltså inte men en låt som en separat fil hit och dit, om det inte finns specifika skäl till det, vilket det sällan gjort.

Wavelab är vansinnigt lättarbetat så fort man lärt sig grunden för det och man behöver inte göra det svårare än vad jag precis sa.

Postat

Sätter du crossfade mellan två låtar - innan du satt låtarnas individuella nivåer? 😳

Det låter inte som en bra idé.

Ojdå, blev ju kronologiskt beskrivet vilket inte riktigt var min mening. Med andra ord nej.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.