Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller på att börja bygga ihop en hemmastudio och ska lägga ut totalt 13000 för ett bra datorsystem som jag ska använda Cubase och Gigastudio på mm.

Nu undrar jag vad som är bäst att köpa? AMD vs. Intel?

Finns det någon insatt som kan tex. skriva en lista på moderkort, processor, minne, hdd, ljudkort etc som är optimalt för ljudbehandling och hårddiskinspelningar, alltså komponera ihop ett datorsystem åt mig från tex datorbutiken.com eller någon bättre site om det finns?

Jättetacksam för hjälp!!

MVH

William

Annons
Postat
Nu undrar jag vad som är bäst att köpa? AMD vs. Intel?

Det du väljer är alltid rätt så länge det låter bra!

Skämt åsido. Köp en Intel med ASUS-moderkort och märkesminnen så blir du nog nöjd tror jag.

Postat

Och undvik för allt i världen Creatives ljudkort! Alternativa märken som funkar fint: M-audio, RME, Echo, ESI.

Postat

Ett litet inlägg jag gärna vill göra är föjande:

Ska du använda VST instrument så kan du aldrig få för snabb processor.

Du nämner Gigastudio.... Då behöver du mycket ramminne. Alternativ till Gigastudio är Kontakt (som äger ut Halion enligt mej). Funkar skitbra i Cubase

Dagens standard hårddiskar duger långt.

Lyssna på dbd när han varnar dej för Creative's kort. Ska du använda Gigastudio så ska du glömma Creative direkt, efter som det inte funkar på deras senare kort alls. (Jag vet 😉 det nu)

AMD eller Intel... Tycker AMD e helt OK! Bättre att lägga dom extra pengarna på ramminne istället=)

Mattias M (oregistrerad)
Postat

Om du ska spela in sång el. annat via en mic; Köp en Intel eftersom AMD=varmare processor=mer fläktar=mer brus. (såvida du inte bygger någon sån där kylarhistoria som inte låter, men det är en annan historia) Annars finns där väl ingen direkt prestandaskillnad.

Se även: https://www.studio.se/index.php?showtopic=554&hl=

Postat
Om du ska spela in sång el. annat via en mic; Köp en Intel eftersom AMD=varmare processor=mer fläktar=mer brus. (såvida du inte bygger någon sån där kylarhistoria som inte låter, men det är en annan historia) Annars finns där väl ingen direkt prestandaskillnad.

Se även: https://www.studio.se/index.php?showtopic=554&hl=

Jag kör med en AMD64 och en Zalman fläkt. Låter mindre än någon annant jag har haft och går snabbare än det mesta andra jag testat. Jag har alltid varit en Intel kille men sedan min nya dator så har jag gjort en kovändning. AMD über alles

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.