Jump to content
Annons

Recommended Posts

awt (oregistrerad)
Postat

Mjo, har läst en hel del om max/msp och det låter minst sagt som ett intressant program med enorma möjligheter, har länge fantiserat om att bygga mig en egen stepsequencer tex...

Någon här som har koll på max/msp ? enligt rykten har det en inlärningskurva på sådär en halv livstid, eller, långt tid iaf 🙂 det stämmer ? om man ska sätta igång och lära sig programmet, vilken taktik är bäst ? jag misstänker att "sätta sig och pilla lite" inte riktigt håller i det här fallet.

Kanske gå och bli sjuk, slänga sig i soffan och läsa manualen tio gånger ?

Borde kanske nämnas: jag har inga erfarenheter av någon form av advancerad programmering, syntes mm över huvod taget egentligen och jag har inte alls testat programmet utan bara läst om det och är nyfiken och intresserad, vad tycker ni här på forumet som har/använder det, vad är fördelarna och nackdelarna med det ? vad använder ni det till mm ?

berätta! 😉

Annons
Postat

Jag laddade ned en demoversion för en månad sen och tänkte att jag skulle lära mig. Jag sitter fortfarande som ett frågetecken när jag drar igång. Det behövs nog lite personlig handledning eller en ordentlig kurs om man ska passera den första tröskeln.

Om det är egna maskiner/effekter/syntar/sekvensatorer(fint ord tycker jag) du vill bygga så kolla på Reaktor istället. Jag lärde mig på ett par veckor att bygga egna prylar, kan absolut inte säga att jag är fullärd men det går att lära sig mycket genom att bara läsa manualen.

awt (oregistrerad)
Postat

Mjo, har kikat på reaktor.. gillar dock inte vibbarna jag får av det (hah, vibbar) det ser ut att vara lite snällare både på gott och ont liksom. Får kanske testa det ordentligt iaf.

Jag tittade på en kurs där man kunde lära sig max/msp ifrån grunden utan någon erfarenhet över huvod taget, lät skitbra men tyvär saknade jag ett par poäng för att kunna komma in på den 😳 den finns dock kvar i frammtiden och den är väldigt lockande, vore dock ganska soft att ha lite "basics" klara redan innan man börjar på en sådan (då tidigast om lite mer än ett år.) Antar att det bästa man kan göra är att läsa manualen ordentligt och sedan hoppas på att man har fått lite koll, kanske, möjligtvis 😳

Postat
  awt sa:
Mjo, har kikat på reaktor.. gillar dock inte vibbarna jag får av det (hah, vibbar) det ser ut att vara lite snällare både på gott och ont liksom. Får kanske testa det ordentligt iaf.

Jag tittade på en kurs där man kunde lära sig max/msp ifrån grunden utan någon erfarenhet över huvod taget, lät skitbra men tyvär saknade jag ett par poäng för att kunna komma in på den 😕 den finns dock kvar i frammtiden och den är väldigt lockande, vore dock ganska soft att ha lite "basics" klara redan innan man börjar på en sådan (då tidigast om lite mer än ett år.) Antar att det bästa man kan göra är att läsa manualen ordentligt och sedan hoppas på att man har fått lite koll, kanske, möjligtvis ☺️

Grejjen med Reaktor är att alla synthar och effekter som följer med låter jävligt lika. Det verkar som om alla programerare på Native instruments tycker att det är förbannat häftigt med svepande pads med hur mycket delay och reverb som helst. Man måste se bortom alla presets och se vad man själv kan bygga, det finns stora möjligheter.

awt (oregistrerad)
Postat
  SyntaxError sa:
Grejjen med Reaktor är att alla synthar och effekter som följer med låter jävligt lika. Det verkar som om alla programerare på Native instruments tycker att det är förbannat häftigt med svepande pads med hur mycket delay och reverb som helst. Man måste se bortom alla presets och se vad man själv kan bygga, det finns stora möjligheter.

Mjo, det kan du ha rätt i, jag har inte kikat på presets etc i reaktor men presets i effekter och pluggar rent almänt brukar vara någon man rymmer ifrån, det värsta är också när det inte finns en preset eller grundiställning som är = INGET/TOM utan man måste lägga ner massa tid på att nollställa saker och ting.

Har hört en hel del musik som är producerad i reaktor, både av vänner och välkända elektroniska artister och problemet är att jag alltid tycks höra att det är gjort i reaktor, allt upphackande, de granulära soundet och den hela tiden väldigt torra artificiella känslan återkommer i allt jag hört från reaktor, så att då först göra sig det jobbet att lära sig/komma in i programmet känns inte värt det om det slutar med att det ändå låter "reaktor"

vad gör du för musik i reaktor ? hade gärna lyssnat på något du producerat via reaktor för att se om det också "låter reaktor" 😄

Postat (redigerat)

JAg har pillat lite med reaktorm, men förstår inte heller poängen. Seriösa användare verkar antingen vara fullständiga tekniknördar som bara ser byggstenarna och möjligheterna, men som inte får det att låta användbart för det. Eller folk som är näst intill andligen frälsta i eländet.

Men det kanske krävs ett större engagemang.

JAg tycker samma sak om t e x pluggo. Massor av leksaker, men hur låter det egentligen? Det känns som att börja i fel ände. Först gör jag ett ljud eller en effektrakc och sedan gör jag musiken. Jag jobbar nog lite tvärt om. Visst kan både syntljud och pluggar inspirera till låtar eller musik, men nu med alla gratissyntar och presets som finns på nätet så känner inte jag ett starkt behov av att sitta och konstruera dem själv. Men jag kanske bara är gammeldags 😛

Vad är det som lockar med max/msp. Är det möjligheten att göra musik eller något annat?

Iofs så är väl killarna bakom programmet hyfsat intressanta musiker iallafall.

🙂

Redigerat av Egghuvud
awt (oregistrerad)
Postat
  Egghuvud sa:
Vad är det som lockar med max/msp. Är det möjligheten att göra musik eller något annat?

Iofs så är väl killarna bakom programmet hyfsat intressanta musiker iallafall.

😛

Det som lockar är inte direkt att kunna bygga egna synthar, tycker det finns extremt många väljudande synthar redan, både gratis och för kronor.

Det som främst lockar mig är som sagt idén av att kunna bygga en egen stepsequencer, skräddarsy för eget behov.

Har länge varit frälst i extremt trumprogrammerande i "4x original tempot", alltså programmera trummor med en upplösnign 4x högre än vad som egentligen är menat, resulterar i att man kan programmera ut sådär 2048 delar som i sin tur resulterar i att man kan skapa toner av bara ljudklipp på ett fåtal millisekunder. Grejjen är dock den att vad jag vet så finns där ingen bra stepsequencer (eller piano rulle för den delen) där man kan programmera på ett sådant sätt utan att behöva ha projekt tempo på sådär 800 vilket i min fantasi också känns lite begränsat.

Jag hade velat kunna programmera extremt "tajt", kunna ha vilka tempon som helst men sammtidigt kunna ha en bra överblick över stora projekt.

En annan bit av stepsequencing eller midi kladdande jag har funderat över är att det vore extremt roligt (bra) att kunna skicka effekter från mixer kanaler tillfälligt till vissa specifika trumslag, lite som att ställa velocytin fast mer en "dry/wet" för just en viss effekt.

Svårt att förklara mina tankar kring detta på ett bra sätt, låter nog väldigt flummigt.. men enligt en vän till mig ska "allt detta vara möjligt" att göra i max/msp.

Så jag fantiserar och fantiserar och tänker mig vilken flexibilitet man hade kunnat få om man bara hade kunnat skapa sina egna verktyg utifrån sina egna behov..

Som man kan gissa gör jag elektronisk music, den låter sådär "BEEEP" ibland 🙂

Postat
  awt sa:
  SyntaxError sa:

Mjo, det kan du ha rätt i, jag har inte kikat på presets etc i reaktor men presets i effekter och pluggar rent almänt brukar vara någon man rymmer ifrån, det värsta är också när det inte finns en preset eller grundiställning som är = INGET/TOM utan man måste lägga ner massa tid på att nollställa saker och ting.

Har hört en hel del musik som är producerad i reaktor, både av vänner och välkända elektroniska artister och problemet är att jag alltid tycks höra att det är gjort i reaktor, allt upphackande, de granulära soundet och den hela tiden väldigt torra artificiella känslan återkommer i allt jag hört från reaktor, så att då först göra sig det jobbet att lära sig/komma in i programmet känns inte värt det om det slutar med att det ändå låter "reaktor"

vad gör du för musik i reaktor ? hade gärna lyssnat på något du producerat via reaktor för att se om det också "låter reaktor" 😛

Jag har faktiskt nyligen (igår kväll) gjort "klar" en låt (mina låtar blir aldrig klara) som delvis är gjord i reaktor, en egenbyggd multisampler med massor av olika sequencers. Kan ju lägga upp den i demohörnan....kan man ju få lite tyckande om den oxå...

Grejjen är att den är mycket av det du beskriver, ganska upphackad osv, men det är min smak. Man kan göra mycket annat med Reaktor också 🙂

awt (oregistrerad)
Postat
  SyntaxError sa:
Grejjen är att den är mycket av det du beskriver, ganska upphackad osv, men det är min smak. Man kan göra mycket annat med Reaktor också 😎

😉 jag lyssnar gärna ändå, har inget emot lite chopchop, bara det att mycket av den elektroniska musiken jag har hört komma ifrån reaktor låter ungefär likadant, HACKHACKHACK,GRANULÄÄÄÄÄÄÄÄÄRSTREEETCH,HACKHACKHACK,SCRATCH-EFFEKT,SNABBAREHACK,HACK,HACK,HACK,BITREDUCTIOn,HACKHACKRINGMOD osv 🙂

Det är klart, jag kan ha råkat höra mycket av samma stil av musik som är producerat i reaktor..

ska lyssna på din låt ändå såfort jag är himma 🙂

Postat
  awt sa:
  SyntaxError sa:
Grejjen är att den är mycket av det du beskriver, ganska upphackad osv, men det är min smak. Man kan göra mycket annat med Reaktor också 😎

😉 jag lyssnar gärna ändå, har inget emot lite chopchop, bara det att mycket av den elektroniska musiken jag har hört komma ifrån reaktor låter ungefär likadant, HACKHACKHACK,GRANULÄÄÄÄÄÄÄÄÄRSTREEETCH,HACKHACKHACK,SCRATCH-EFFEKT,SNABBAREHACK,HACK,HACK,HACK,BITREDUCTIOn,HACKHACKRINGMOD osv 🙂

Det är klart, jag kan ha råkat höra mycket av samma stil av musik som är producerat i reaktor..

ska lyssna på din låt ändå såfort jag är himma 🙂

Äh ni är för härliga grabbar... 😄

Pluggo då är det kul?

Postat
  awt sa:
Har länge varit frälst i extremt trumprogrammerande i "4x original tempot", alltså programmera trummor med en upplösnign 4x högre än vad som egentligen är menat, resulterar i att man kan programmera ut sådär 2048 delar som i sin tur resulterar i att man kan skapa toner av bara ljudklipp på ett fåtal millisekunder. Grejjen är dock den att vad jag vet så finns där ingen bra stepsequencer (eller piano rulle för den delen) där man kan programmera på ett sådant sätt utan att behöva ha projekt tempo på sådär 800 vilket i min fantasi också känns lite begränsat.

Men du kan ju öka upplösningen till typ 192:ndelar t ex? 😎 Det borde väl vara tillräckligt. 😉

awt (oregistrerad)
Postat
  Egghuvud sa:
Pluggo då är det kul?

Icke testat, det är en enorm samling små effekter va ? lite rädd för att få en alldeles för lång lista pluggar, har haft med sådana att göra så det räcker för ett tag framåt...

Värt att demo'a ? (kan utsätta surfdatorn för en massa wankpluggar, han bryr sig inte.)

Oh, tant granulär haha! hah! 😉

awt (oregistrerad)
Postat
  tbruce sa:
Men du kan ju öka upplösningen till typ 192:ndelar t ex? 😎 Det borde väl vara tillräckligt. 😉

Mjoo, visst blir det tillräckligt, efter ett tag låter allt bara "beep" ändå... men sen är det den här biten med överblick etc också, jag kan göra den musiken jag vill nu men det hade varit tufft om man kunnat experimentera med att ta det ett steg längre, skapa ett lite behändigare sätt att göra saker och ting på, ogillar klöddigt inzoomande och klick-klick'ande, hade önskat mig ett lite skönare flyt i arbetet kanske 🙂

Postat
  awt sa:
Värt att demo'a ? (kan utsätta surfdatorn för en massa wankpluggar, han bryr sig inte.)

Oh, tant granulär haha! hah! 🙂

Jodå om du vill ha ett par timmars ohöljt lekande med saker som låter underligt så... Jag vet inte om jag bland är för teknikfientlig bara för saken skull. Det har ju mycket med vilken slags musik man gör. 😄

awt (oregistrerad)
Postat
  Egghuvud sa:
Jodå om du vill ha ett par timmars ohöljt lekande med saker som låter underligt så... Jag vet inte om jag bland är för teknikfientlig bara för saken skull. Det har ju mycket med vilken slags musik man gör. 😄

Ah okej, låter inte så värst lockande 🙂 brukar oftast känna att de pluggar som låter "underligt" inte gör ett speciellt bra jobb även om musiken man gör är underlig, blir oftast bäst om man själv tar en enklare mer basic plug och använder den på något annorlunda sätt.

Kan ofta känna med lite mer udda pluggar att de inte är tillräckligt enkla att "styra", alltså även om man har stenkoll på alla parametrar så kan det kännas som att pluggarna har ett litet eget liv och att om man försöker rätta till det lilla livet (ta död på det) så blir färindringarna för drastiska och det blir ett större liv 🙂 ush..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.