Jump to content
Annons

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Får ett mysko läge som jag inte riktigt fattar. När jag insertar locut på ett spår så kan jag ändå påverka frekvenser under det satta värdet med hjälp av eq (oxå insert, ligger efter) hmm, borde väl inte gå? Logic PC

Göran

• 4 veckor senare...
Annons
Postat

Jo det är klart men för det första så tycker man ju att lowcut borde innebära precis det som man tror nämligen att det helt enkelt skär bort allt under det satta värdet. Således borde det ju inte finnas nåt kvar under den frekvensen att påverka. Lowcut är kort sagt en vilseledande och ganska olycklig benämning enligt mig. Verkar heller inte finnas nåt sånt bra verktyg i Logic för PC så det blir till att leta pluggar, har kollat in det alternativ som finns i Logic och testat runt men det blir ungefär samma läge. När jag läser i manualen så stämmer inte ens de parametrar som man ska kunna påverka med dom som finns i själva effekten 😆 . Nåväl det är ett jävla bra program ändå så lite skit får man ju ta och som sagt det finns ju möjligheter att fixa pluggar vid behov.

Tack ändå för infot

Göran

Postat (redigerat)

Om du har en locut på 400hz så kommer inte allt under 400hz försvinna. Precis som när du med en parametrisk EQ inte enbart tar bort den frekvensen du väljer. Snävhetskurvan ställer man där in med ett q-värde som anger antal db/oktav, dvs om Q-värdet på en lowcut är 10 och frekvensen är inställd på 1000hz så kommer 500hz dämpas 10db, 250hz 20 db osv.

Ta upp en FatEQ så ser du hur det funkar grafiskt.

edit: Det är högst onormalt att en lowcut eller hicut rensar precis allting under given frekvens; det skulle inte låta klokt.

Redigerat av VacUm
Postat

Vilken version av Logic kör du? Jag minns att Logics "vanliga" icke-grafiska EQ på 4.x-tiden var otroligt buggiga, i synnerhet på stereospår. Funkar dock som dom ska i 5.x

Postat
Om du har en locut på 400hz så kommer inte allt under 400hz försvinna. Precis som när du med en parametrisk EQ inte enbart tar bort den frekvensen du väljer. Snävhetskurvan ställer man där in med ett q-värde som anger antal db/oktav, dvs om Q-värdet på en lowcut är 10 och frekvensen är inställd på 1000hz så kommer 500hz dämpas 10db, 250hz 20 db osv.

Ta upp en FatEQ så ser du hur det funkar grafiskt.

edit: Det är högst onormalt att en lowcut eller hicut rensar precis allting under given frekvens; det skulle inte låta klokt.

OK nu fick jag börja tänka men fattar nästan vad du menar 😄 trodde att q värdet avgränsade hur stort frekvensomfång som påverkas av en eventuell sänkning eller höjning av db värdet. Typ att en 6 db:s höjning av låt oss säga 1000 hz skulle höja åt bägge håll runt det värdet och att beroende på hur stort eller litet q värdet är satt så påverkas ett smalare eller bredare omfång.

Det finns inget q värde i Lowcut varken i 4.5:an eller 5.2:an bara db. Får fundera på det här är dax att sätta det nu men det är mycket info att smälta. Mixologi serien har varit jäkligt värdefull måste jag säga. Tack ska du ha

Göran

Postat
OK nu fick jag börja tänka men fattar nästan vad du menar  trodde att q värdet avgränsade hur stort frekvensomfång som påverkas av en eventuell sänkning eller höjning av db värdet. Typ att en 6 db:s höjning av låt oss säga 1000 hz skulle höja åt bägge håll runt det värdet och att beroende på hur stort eller litet q värdet är satt så påverkas ett smalare eller bredare omfång.

Det finns inget q värde i Lowcut varken i 4.5:an eller 5.2:an bara db. Får fundera på det här är dax att sätta det nu men det är mycket info att smälta. Mixologi serien har varit jäkligt värdefull måste jag säga. Tack ska du ha

Göran

Men din beskrivning är ju riktig, q-värdet begränsar hur stort frekvensomfång som påverkas. Det rundar också av , som sagts, kring grunfrekvensen, så att det blir en mer eller mindre utjämnad kurva.

Om lowcuten i Logic inte har q-värde så betyder det bara att effekten inte har den parametern synlig och möjlig att ändra. Filtret har dock då ett förinställt q-värde. En säkning på 3 dB vid t.ex 270 Hz , påverkar i nästan alla filter andra frekvenser än bara just 270Hz, med olika utjämning.

Postat

OK tack igen då är man on track lite ändå.

Göran

Postat

Är ingen expert på Logic, det får andra stå för. Men att man kan påverka frekvenser nedanför det satta värdet är standard. Om filtret varit extremt brant hade det gett upphov till oönskade bieffekter (mer hörbara alltså), så därför är de ganska snälla. Vet inte vad highpass-filter brukar vara, men jag skulle gissa på tredje ordningen eller nått, vilket bör motsvara runt 18 dB per oktav, där filtret börjar arbeta vid frekvensen som ligger 3dB ovanför den angivna skärningsfrekvensen. Ett brant filter börjar alltså arbeta väldigt nära den angivna frekvensen, medan ett snällt filter kan börja arbeta en ganska bra bit innan, men detta hörs mycket lite i det fallet.

Men för att göra detta lite praktiskt kan man säga att frekvenserna under filtret alltså inte "försvinner", utan precis som någon tidigare nämnt, dämpas successivt från den frekvensen. I lowcut/highpass på mixerbord rör det sig oftast om runt 75-80Hz..

Postat

OK tack igen börjar greppa läget lite nu man får tänka grafiskt och mer eller mindre branta kurvor och lära sig vilken typ av filter som brukar ha en specifik typ av kurva osv. Satt och lekte lite igår och jag tror det finns risk för att det tar sig 🙂 . En fråga till bara vad ska man med ett Low eller Highcut (Logic platinum 5.2) utan q värde till verkar vara ett onödigt filter när man kan ställa mer precist med ett High/Lowpass eller High/Lowshelving hmm fan det är mycket nu 😕 . Retar mig lite på att både min manual ink. en ganska bra Logicbok som jag oxå har beskriver funktioner som inte finns i filtren 😆 . Nåväl det står mycket annan jävligt bra info i dom så det får man väl ta.

Ha det folks

Göran

Postat

Lowpass=HiCut

Hipass=Lowcut

Dessa är filter.

2 olika filter med samma namn. Du tar alltså bort alla frekvenser(succesivt som följer ditt Qvärde(bandbredd)) över eller under ett frekvensvärde.

Shelving är en annan historia, en eq där du alltså kan minska eller höja alla frekvenser över eller under ett visst frekvensvärde.

Postat

Jo shelving eq kan väl vara bra att lägga längst ner det verkar vara ett jäkligt kraftfullt instrument typ att sopa rent under tex 20 hz eller nåt annat finurligt.

• 2 veckor senare...
Postat

annars har ju Fat eq'n en shelving/highpass med q värde också.

Vad är skillnaden mellan shelving och highpass/lowpass egentligen,

är väl samma skrot?

Postat
Vad är skillnaden mellan shelving och highpass/lowpass egentligen,

är väl samma skrot?

nja, om du highpassar kommer eqkurvan gå neråt i en båge, som en nerförsbacke typ.

om du shelvar går kurvan ner/upp ett "trappsteg" och förblir rak därefter. hur högt trappsteget blir avgörs av hur mycket du gainar upp/ner vid satt frekvens.

Postat

Tja

Jag använder LoCut ganska mycket. Tycker den funkar helt ok.

Tanken med t ex LoCut är nog att den drar väldigt lite CPU.

Fat Eq drar säkert betydligt mer.

I Fat Eq kan du i det lägsta bandet (1) sätta den i Locut och ändra Q värdet. Tycker att det grafiska talar ett ganska tydligt språk.

Skaffa en Spectrum analysator (t ex Inspector, gratis). Där ser du om något instrument ligger och slaskar i botten. Och kan gå in o skära.

Annars brukar jag sololyssna och höja locuten precis tills jag hör eller känner avtunning i ljudet, backa lite och du har inte skurit för mycket i onödan.

Vill du ha rikigt brant kurva så testa GRM-Tools - Bandpass

/X

Postat

Tack xarl skitbra info som vanligt, ska kolla om jag får tag på Inspector och Bandpass. Ha det bra

Göran

Mindjive (oregistrerad)
Postat

Jag ska se om jag kan bringa lite ljus över det hela om man talar analoga filter som faktiskt är fadern till det hela.

En filter är i grund uppbyggt av en kondensator och ett motstond som sitter i serie (LP och HP-filter)

Gränsfrekvensen är den punkt där signalen har sjunkit 3 db så om du sätter ett HP-filter på exempelvis 400 Hz så har signalen redan börjat påverkas strax innan för 400 Hz är den punkt där det har fallit 3 dB (det är hur formaln för gränsfrekvenser fungerar)

varför du kan påverka signaler är kanske beroende på hur brant ditt filter är.

Varför man kan ändra Q-värde på filter är pågrund av den resonans som sker vid gränsfrekvensen när man bygger andra och tredjegradens filter. Resonansen kan man komma ifrån men vissa vill ha den där, iom den digitala världen kan man ta bort resonansen digitalt men det hör lite till hur filter fungerar och hur man vill ha det.

Postat

OK Mindjive tack för info.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.