Jump to content
Annons

Automatisk kapitelindelning


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har kollat in lite olika dvd-recorders på sistone. En egenskap (=fördel) som framförs av tillverkarna är "automatisk kapitelindelning". Jag gillar inte egenskapen, för sedan när jag ska redigera den inspelade dvd:n på min laptop, så stannar redigeringen upp vid dessa skarvar som finns mellan de olika kapitelavsnittet och i värsta fall ger dvd-redigeringen upp helt.

Bl.a. Pioneer och Sony har denna ofattbara egenskap.

Nu till frågan: Kan man ta bort denna "automatisk kapitelindelning" under det att man spelar in exempelvis från en s-vhs-kamera, från en dv-kamera eller från ett tv-program? Jag förstår inte alls denna s.k. fördelaktiga egenskap.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har kollat in lite olika dvd-recorders på sistone. En egenskap (=fördel) som framförs av tillverkarna är "automatisk kapitelindelning". Jag gillar inte egenskapen, för sedan när jag ska redigera den inspelade dvd:n på min laptop, så stannar redigeringen upp vid dessa skarvar som finns mellan de olika kapitelavsnittet och i värsta fall ger dvd-redigeringen upp helt.

Bl.a. Pioneer och Sony har denna ofattbara egenskap.

Nu till frågan: Kan man ta bort denna "automatisk kapitelindelning" under det att man spelar in exempelvis från en s-vhs-kamera, från en dv-kamera eller från ett tv-program? Jag förstår inte alls denna s.k. fördelaktiga egenskap.

:rolleyes:

:musik

de kanske finns något program som tar bort kapitelindelning när man väl har spelat in på dvd. Någon form av redigeringsprogram alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tillverkarna framhåller som fördel att kapitelindelning gör så att det inte är så stora avsnitt som ska redigeras sedan. Tanken är att man efter redigeringen ska sätta samman dessa avsnitt. Tyvärr klarar inte min utrustning det.

Att det ska krävas ett program som ska ta bort den kapitelindelningen låter rimligt, men synd och skam att det ska behövas. Det borde ju finnas en "ej kapitelindelning"-knapp redan på dvd-recordern vid tv:n.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Pioneer?

Ta fram fjärrkontrollen!

  • Home Menu
  • Initial Setup
  • Recording Settings
  • Auto Chapter (Video)
  • No Separation

Klart.

Kom ihåg att även fast kapitelindelningen slopas, så kommer själva vob-filerna alltid kommer att splittas vid 1 GB. Det beror på själva formatet DVD och dess standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
vob-filerna alltid kommer att splittas vid 1 GB. Det beror på själva formatet DVD och dess standard.

Men det är rätt mycket va? 1 GB alltså. Hur många minuters film är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fasen, det lutar åt att jag 1) måste köpa en Sony recorder 2) att kompisen kommer rännandes med sin stora klumpiga Panasonic s-vhs för tredje gången, så för vi över direkt via s-vhs in till min Sony recorder UTAN videoseparering.

Min dator verkar bli mer och mer helkörd nämligen...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...