Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Melodika är ju ett blåsinstrument... Säckpipa kan man kanske kalla för blåsinstrumnet osckå.. Och är du riktigt händig (finmotorik i munnen) så kan du fixa ackord med munspel också.. Annars är generelt de instrument som klassas som blåsinstrument monofona 😉

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
Melodika är ju ett blåsinstrument... Säckpipa kan man kanske kalla för blåsinstrumnet osckå.. Och är du riktigt händig (finmotorik i munnen) så kan du fixa ackord med munspel också..  Annars är generelt de instrument som klassas som blåsinstrument monofona 😉

Det krävs ingen finmotrik för att spela ackord på munspel. Det finmotoriska är ju att inte spela ackord isåfall.

Redigerat av DrHans
Postat

På många blåsinstrument kan man få fram två eller till och med tre toner samtidigt. PÅ engelska kallas det för multiphonics, jag har inget bra svensk namn. Man gör det genom att spela en ton och sjunga en annan. Mellan dessa två kan i lyckliga fall uppträda en tredje ton. På trombon är Cristian Lindberg känd inte bara för sin motorcykelkonsert utan även för detta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Christian_Lindberg

Som cirkusnummer ser man ibland trumpetare spela på två trumpeter samtidigt, en i vardera mungipan. Jag har sett en tjej på TV som spelade på tre trumpeter. Jag har själv uppträtt på scen spelandes på två blockflöjter samtidigt (nå, vi har väl alla varit unga och gjort saker som vi ångrar efteråt).

Gunnar

Postat

Kanske vi ska börja med att definera vad som är ett blåsinstrument eller inte??? Jag är inte säker på definitionen 😉

Postat (redigerat)
Som cirkusnummer ser man ibland trumpetare spela på två trumpeter samtidigt, en i vardera mungipan. Jag har sett en tjej på TV som spelade på tre trumpeter. Jag har själv uppträtt på scen spelandes på två blockflöjter samtidigt (nå, vi har väl alla varit unga och gjort saker som vi ångrar efteråt).

Gunnar

Jo men det är ju fusk ju.. Jag kan spela på 3 st monofoniska syntar också.. en med var hand och en med foten.. Men det gör ju inte det hela till ett (1) polyfoniskt intrument... Även om jag tillsammans med alla kan spela ett 3-tonigt ackord.. 😉

EDIT: Upplevelsen blir iof. polyfonisk. 😎

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Nu var ni allt poly-fåniga 😛, men till allvaret, jag förenklar frågan; Kan man på EN Trumpet spela flera noter samtidigt. Om jag har fattat rätt så kan man inte det, men jag måste bara fråga. :rolleyes:

trombonisten

kan inte nils landgren också spela två noter samtidigt ?

Redigerat av Desecrated
Postat
kan inte nils landgren också spela två noter samtidigt ?

Jo. Det ingår i utbildningen för professionalla trombonister och duktiga musiker som nils kan det självklart. Är man amatör som jag så ligger det en bit bort från att vara lyssningsbart för andra (även jag försöker, men i övningsrummet).

Det funkar på trumpet också.

Det är dock en begränsad effekt, det låter inte som om trå tromboner (eller trumpeter) spelar varsin ton.

Svaret på frågan, kan man spela ackord blir därför (när det gäller trumpet och trombon) nej.

Å andra sidan minns jag körskoleprovet där en fråga var "Får man köra mot rött ljus?" med rät svar ja (men inte förbi det).

Gunnar

Postat
Å andra sidan minns jag körskoleprovet där en fråga var "Får man köra mot rött ljus?" med rät svar ja (men inte förbi det)

:rolleyes:😛😆😆😆

Postat
Trumpet kan man spela akord på... om man är flera 😳

Du är lite skitzzo va? 😲

Postat

Jag kan spela ackord med trumpet, två stycken, en åt höger, en åt vänster, och en hand på vardera. 😳

Postat

Kanske dags att reda ut vad ett ackord är också, känns som att ett par utav tråddeltagarna missat det.

Ackord kallas också för treklang. För att det innehåller tre toner ( alltså minst tre toner samtidigt ) . Det finns ackord med fler toner också.

Det finns något som kallas 5-ackord men det är inga riktiga ackord för dom innehåller bara två toner.

Att veta vad ett Ackord är är ett utav kunskapsmålen för musik i år 5 i skolan. 😉

Postat

Skulle funka att spela ackord på panflöjt om man tillverkade ett munstycke för ändamålet. Rören i flöjten är ju lika tjocka så varför inte.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.